loading...

دانلود پروژه پایان نامه کاراموزی کارشناسی و ارشد

انلود پایان نامه میزان اثر بخشی اموزش کودکانه بازی درمانی و ترسیم نقاشی بر اضطراب جدایی کودکان ازی درمانی و ترسیم نقاشی بر اضطراب جدایی کودکان پایان نامه تربیت

خوش امدگویی

با عرض سلام و احترام خدمت شما کاربر عزیز. از اینکه وبسایت من رو برای خواندن انتخاب کردید از شما کمال تشکر را دارم. من مهدی بنی حسن دانشجوی مهندسی کشاورزی هستم که افتخار دارم اطلاعات مربوط به پروژه ، پایان نامه و  مقالات مربوط به اغلب رشته های کارشناسی و ارشد را از طریق این وبسایت در اختیار شما سروران گرامی بگذارم. 

    اميد است سير و سرچ در اين مجموعه افزايش بار اندوخته هاي علمي دوستان دانش دوست و پژوهشگر، را سبب شود در اين اثني ما را با رهنمود هاي ناب خويش راهنمايي نماييد.

درگاه پرداخت اینترنتی این وبسایت توسط درگاه واسط آرین پال و زرین پال  مورد تایید قرارگرفته است.

لینک دانلود فایل بعد از پرداخت به صورت آنی باز می شود.


ایمیل پشتیبانی سایت  mahdipnut@yahoo.com

شماره تماس پشتیبانی سایت : 09191968068  (پاسخگویی فقط به  پیامک)

عزیزانی که دسترسی به رمز دوم برای پرداخت ندارند میتوانند از طریق سیستم کارت به کارت با شماره (6063731014667027 به نام مهدی بنی حسن ) استفاده و به پشتیبانی سایت پیامک کنند تا در کوتاهترین زمان فایل مورد نظر ایمیل شود.

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با موضوع میزان اثر بخشی اموزش کودکانه بازی درمانی و ترسیم نقاشی بر اضطراب جدایی کودکان وسواس اجبار

چکیده : 
   پژوهش حاضر با عنوان اثر بخشیتاثیر بازی درمانی و ترسیم نقاشی در کاهش نشانه های اضطراب جداییکودکان 3 تا 6 سالانجام شده است. در اين پژوهش از روش شبه آزمایشی(پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان دختر و پسر 3تا6سال با اختلال اضطراب جدایی مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره و روان شناسی ، تشکیل داده اند.روش نمونه‌گيري در اين پژوهش از نوع تصادفي بود.ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه CSIبوده است.نمونه شامل 30 کودک بوده است که از بین جامعه ی مذکور انتخاب و در سه گروه 10 نفره جایگزین گردیدند بدین شکل که 10 کودک در گروه بازی درمانی، 10 کودک در گروه ترسیم نقاشی و 10 کودک در گروه کنترل قرار گرفتند تجزيه و تحليل داده ها با استفادهاز آزمون كوواريانس انجام شد. نتایج باتوجه به مقدار اندازه اثر(479/0)و توان اماری92/0 نشان میدهد که آموزش بازی درمانی در کاهش نشانه های اضطراب جداییکودکان 3 تا 6 سال موثر است. همچنین نتایج نشان داد که ترسیم نقاشی در کاهش نشانه های اضطراب جداییکودکان 3 تا 6 سال موثر است. در مرحله پیگیری نیز  نتايج آزموننشان داد  مقادير مشاهده شده در مراحل مختلف اندازه گيري(پيش آزمون،پس ازمون و پيگيري ) متغیرهای وابسته(اضطراب جدایی)  در سطح معنا داری يكسان نمي باشد(05/0P>).همچنین در ادامه تغييرات متغیرهای وابسته كوچكتر از سطح معنادرای، نتيجه مي‌شود كه اثربخشی آموزش بازی درمانی و اموزش ترسیم نقاشی بر کاهش اضطراب جدایی کودکان 3-6 سالهدر طول زمان از پايداري مناسبي برخودار است(05/0 P<).
 
کلمات کلیدی: پایان نامه رشته روانشناسی - پایان نامه با موضوع کودک درمانی- بازی با کودک - رفع اضطراب کودک
 
فصل اول ( کلیات تحقیق )
1-1مقدمه 
بي‌شك حوزۀ درمان بشري يكي از چالش انگيزترين عرصه‌هاي تخصصي است و روان درماني نيز به واسطه ارتباط مستقيمي كه با سلامت جسماني و رواني دارد، در زمرۀ مهمترين آنها به شمار مي‌آيد. حوزۀ (درماني رواني) يا (روان درماني) از قدمتي به فرخناي خلقت آدمي و عمري به جواني رشته‌هاي روان‌پزشكي و روان‌شناسي برخوردار است. اکثرتحقيقات نشان مي‌دهند كه جلسات درمانی گروهی بر رفتار اعضاء خود تأثير دارد و مي‌تواند در شخصيت افراد تغييرات چشمگیري را به وجود آورد. جلسات درمانی گروهیفرصتي است كه در آن تك تك اعضاء مي‌توانند مشكلات ناشي از روابط بين افراد خود را آزادانه مطرح و آموزشهاي لازم را دريافت نمايند(اشتايدر ،2009).
بازي وسيله طبيعي كودك براي بيان و اظهار خود است. آدلر (1979)معتقد است، هرگز نبايد به بازيها بعنوان روشي براي وقت‌كشي نگاه كرد و يا گاری لندرث اظهار مي‌دارد كه بازي كردن براي كودك مساوي است با صحبت كردن براي يك بزرگسال، بازي و اسباب بازي كلمات كودكان هستند. متأسفانه هيچ تعريف واحد و جامعلي در مورد بازي وجود ندارد؟ (لندرث،2011).
كساني كه علاقمند به بازي و بازي درماني هستند، معناي روشني از كليۀ بازي در دست ندارند. تنها تعريف كه اغلب بدان استناد مي‌شود از اريكسون است كه مي‌گويد بازي عملكرد خود است، كوششي جهت هماهنگ كردن فرايندهاي جسمي و اجتماعي با خويشتن براي درك بيشتر دنياي كودكان مي‌بايد آنها را در هنگام بازي مورد مشاهده قرار داد. آنها از طريق بازي احساسات ناكاميهاي و اضطرابهاي خود را بيان مي‌دارد. در نتيجه بازيها براي درمانگران وسيله مناسبي هستند تا به دنياي كودكان وارد شوند و بدان طريق آنها را بيشتر و بهتر بشناسند و به مشكلات آنها پي ببرند. ابتدا مكاتب مختلف، روشهاي درماني يكساني را در خصوص برخورد با كودكان و بزرگسالان در پيش مي‌گرفتند اما به تدريج دريافتندكه نه تنها نمي‌توان روشهاي درماني مخصوص بزرگسالان را در مورد كودكان اعمال كرد بلكه مي‌بايد تكنيكهاي درماني را نيز به گونه‌اي متناسب با هر كودكي نمود. از اينرو بازي درماني به عنوان تكنيك درمان مشكلات كودكان در دنياي امروز تجلي پيدا كرده و به طور روزافزون در دنياي پيشرفته مورد استفاده قرار مي‌گيرد در فرايند رشد. مشكلات كودكان اغلب به خاطر عدم توانايي بزرگسالان براي درك و يا پاسخگويي مؤثر به احساسات و كوشش هاي آنها جهت ارتباط است(ساتر ،2011).
بازي براي كودكان همانند كلام براي بزرگسالان است. بازي وسيله‌اي است براي بيان احساسات برقراري روابط توصيف تجربيات اشكار كردن آرزوها و خودشكوفايي فعاليت بازي در واقع تلاش كودك براي كنار آمدن با محيط است كه از طريق او خود را مي‌يابد و دنيا را درك مي‌كند .گذاشتن كودك يا گروه كوچكي از كودكان در يك اتاق با يك بزرگسال و با تعدادي اسباب بازي كه احتمالاً كودك نيز با آنها آشنا مي‌باشد به معني اين نيست كه درمان بصورت خودكاري انجام مي‌گيرد. رويارويي درماني نتيجه درك درمانگر از داراي در بازي درماني تئوريهاي اصلي بازي درماني ، روند درمان و شركت منحصر بفرد كودك در برقراري ارتباطات خود است. روان درمانگر كودك بايد عميقاً معتقد به درك كامل آنچه كه اعتقاد دارد آنچه كه انجام مي‌دهد و چرا انجام مي‌دهد باشد. ميزان تأثيري فردي كه رفتارش به خاطر عدم درك كافي از تئوريهاي در خود را يك جامه بازي درماني هدايت مي‌شود. كامل شكل و ترديد است. بهترين مدل و الگوي درماني وجود ندارند. بازي درمانگري مي‌بايد ديدگاهي را كه مناسب كل شخصيتي باشد انتخاب كند(فینچام ،2012).
بازی درمانی  مربوط به روش از روان درمانی کودکان است که درمان گر (تراپیست) با ا ستفاده حالات احساسی، خیالی و اشارات کودک منظور او را به طور متوسط درک و راههای ارتباط را مقدور می سازد. هدف از بازی درمانی پیش گیری از مشکلات رفتاری و احساسی کودکان است که موجب اختلال در حالات رفتاری طبیعی و معمولی آنها می گردد. لذا این هدف موجب رشد فهم و ادراک و همچنین ارتباط بیشتر بین کودک و اولیاء (مربی او) می گردد. کمترین مشخصه این هدف رشد بیان لفظی و قادر بودن او در تشریح تصورات و مشاهداتش می باشد. کنترل تحرکات ذهنی و انطباق آنها جهت پیشگیری از اضطراب و حتی خنثی کردن آنها (تشویش) و بالا بردن اعتماد و ارتباط با اطرافیان نمونه های دیگر این روش است در این روش درمانی خردسالان به طور طبیعی و خیلی ساده نوع فکر و احساس خود را بروز می دهند حتی بهتر از ارتباطات لفظی (بیان). هنگام بازی کودک (تراپییست) ضمن شناخت بهتر از نحوه استفاده او از وسائل مورد علاقه اش که برایش خیلی مهم جلوه می کند به او کمک می کند خصوصیات ذاتی خود را بروز دهد و به تشخیص بهتر در درمان اختلالاتروانی چون اضطراب جدایی منجر شود.. 
 
1-4اهداف تحقيق
1-4-1هدف کلی
 تعیین اثربخشی بازی درمانی و ترسیم نقاشی در کاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3 تا 6 سال.
 
1-4-2اهداف جزیی
1-تعیین اثربخشی بازی درمانی در کاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3 تا 6 سال.
2-تعیین اثربخشی ترسیم نقاشی در کاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3 تا 6 سال.
 
1-5فرضیه های تحقیق
1-جلسات بازی درمانی در کاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3 تا 6 سال موثر است.
2-جلسات ترسیم نقاشی در کاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3 تا 6 سال موثر است.
 
1-6تعاريف واژگان و اصطلاحات 
1-6-1تعاریف نظری
بازی درمانی
 بازی درمانی به عنوان یک ارتباط بین فردی پویا بین کودک و درمانگر آموزش دیده در فرایند بازی درمانی توصیف می شود که رشد یک ارتباط امن را برای کودک تسهیل می نماید تا کودک به طور کامل خود را ابراز نماید و مهارت های کنترل خود را بهتر فرا بگیرد(پورتر، هرناندز  ریف و جسی ، 2007، به نقل از فتحعلی پور، مکوندی و حیدری، 2013: 233).
ترسیم نقاشی
 منظور از ترسیم نقاشی ، آموزش نقاشی نیست، بلکه ارائه فرصت هایی به فرد است تا از طریق رنگ ها، و خطوط، احساسات و عواطف و نیاز ها و حتی دانشته های خود را به نحوی که مایل است، آزادانه بیان کند( به پژوه و نوری، 1381: 157).
اختلال اضطراب جدایی
اختلال اضطراب جدایی یکی از شایع ترین اختلال های اضطرابی در کودکان است. اين اختلال حداقل بايد 4 هفته طول بكشد، قبل از 18 سالگي شروع شود، و ناراحتي قابل ملاحظه يا تخريب در زمينه‌هاي مهم كاركرد به وجود آورد. اختلال اضطراب جدايي وجود حداقل سه علامت مربوط به نگراني مفرط در ارتباط با جدايي از فرد مورد وابستگي عمده را ايجاب مي كند. نگراني ممكن است بصورت اجتناب از رفتن به مدرسه، ترس و ناراحتي موقع جدايي، شكايات مكرر نظير علائم جسمي بصورت سردرد و دلدرد به هنگام انتظار جدايي و كابوس مربوط به مسائل جدايي تظاهر نمايد (انجمنروانپزشکیآمریکا، 1381، به نقل از ذوالفقاری مطلق و همکاران: 381).
1-6-2تعاریف عملیاتی
بازی درمانی
فنونی که توسط پژوهشگر در طی دوازده جلسه و هر جلسه به مدت45 دقیقه ارایه میشود.
ترسیم نقاشی
فنونی که با بهره گیری از وسایل ترسیم نقاشی شامل مداد، کاغذ، مداد رنگی، توسط پژوهشگر در طی 10 جلسه و هر جلسه به مدت45 دقیقه آموزش داده می¬شود.
 
 
دانلود پایان نامه روانشناسی تربیت کودک و بازی با کودکان
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی با موضوع 
میزان اثر بخشی اموزش کودکانه بازی درمانی و ترسیم نقاشی بر اضطراب جدایی کودکان وسواس اجبار
قالب فایل : word ---  تعداد 120 صفحه --- 5 فصل
قابل استفاده دانشجویان رشته روانشناسی - علوم تربیتی و مشاوره
 
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
 
در این فصل محقق برآن شده است تا ازدیدگاههای نظری و پیشینه مطالعاتی تحقیق آنچنان که در خور و شایسته موضوع در حوزه روانشناسی می باشد صحبت به میان آورد به همین منظور این فصل به چهارقسمت تقسیم شده است . در بخش اول مفاهیم و مبانی اضطراب جدایی مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم به بازی درمانی پرداخته شده است ودرادامه به مبحث درمان مبتنی بر ترسیم نقاشی اشاره شده است در بخش چهارم محقق از سوابق مطالعاتی متناسب با موضوع به عنوان یک بخش مجزا  استفاده کرده است. 
2-1بخش اول : اضطراب جدایی
همه انسان ها در طول زندگی, ترس و اضطراب را به عنوان دو هیجان طبیعی و اصلی تجربه می کنند. ترس ها و اضطراب ها, انسان ها را بر آن وا می دارد که از خود رفتارهایی برای بقاء خود نشان دهند. محرک هایی که در انسان ترس و اضطراب ایجاد می کند در طول جریان رشد تغییر می کند. ترس و اضطراب جزیی از زندگی طبیعی کودک محسوب می شود مگر آنکه خللی به زندگی کودک وارد کند.
 
فصل سوم
روش تحقیق
 
3-1مقدمه 
در این فصل جزییات پژوهش شامل نوع مطالعه ،جامعه و نمونه پژوهش ،معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه، حجم نمونه و روش نمونه گیری مورد بحث قرار خواهد گرفت. همچنین به شرح محيط پژوهش، متغیرها و نحوه سنجش آنها  ، ابزار آزمون ،روایی و پايايي ابزار، روش اجرای پژوهش و آزمونهاي آماري پرداخته می شود.
3-2روش تحقیق
پژوهش حاضراز نظر هدف نوعی تحقیق کاربردی است. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شوند(سرمد و همکاران،1383). پژوهش حاضر شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل)  است .
3-3جامعه آماري
 جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان دخترو پسر 3تا6سال با اختلال اضطراب جدایی مراجعه کننده به کلینیک¬های مشاوره و روانشناسی  در ، تشکیل می دهند. 
3-4حجم نمونه و روش نمونه ‏گيري 
نمونه شامل 30 کودک(دختر و پسر) بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی از بین جامعه¬ی مذکور انتخاب شده است. از آنجایی که در روان درمانی بهتر است تعداد اعضا برای هر گروه بیش از 10 تا12نفر نباشد(ثنایی،1383)،تعداد اعضای شرکت کننده رادر پژوهش حاضر می توان مناسب دانست. از سوی دیگر تعداد شرکت کنندگان در پژوهش حاضر با  تعداد شرکت کنندگان پژوهش¬هایی مشابه نیز همخوان است، لذا برای هر گروه  10 آزمودنی و برای کل گروه 30 آزمودنی در نظر گرفته شده است. انتخاب نمونه بدین شکل بوده است که ابتدا از تمامی والدین کودکان مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره و روان شناسی شهرکرد خواستهشدتاپرسشنامهاضطراب جداييرادرموردآنانتكميلنمايند. سپس از30 کودک كهبراساسيافتههايبخشاولبالايخطبرش 4 بوده اند، باتوجهبهرضايتوالدينآنها به صورت تصادفیانتخاب و در سه گروه 10 نفره جایگزین گردیدند بدین شکل که 10 کودک در گروه بازی درمانی، 10 کودک در گروه ترسیم نقاشی و 10 کودک در گروه کنترل قرار گرفتند.
3-5طرح پژوهش
پژوهش حاضر  از نظر روش شبه آزمایشی و از نوع  طرح نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل  است که در آن دوگروه آزمایش(گروه بازی درمانی و گروه ترسیم نقاشی) و یک گروه کنترل وجود دارد. ازهرسه گروه قبل از اجرای مداخله آزمایشی، پیش آزمون  و بعد ازپایان جلسات،پس آزمون  گرفته  شده است.طرح پژوهش حاضر در جدول 1-3 نشان داده شده است:
جدول 1-3 طرح پژوهش
گروه ها پیش آزمون متغیر مستقل پس آزمون
آزمایش1(بازی) 1T X 2T
آزمایش 2(ترسیم نقاشی) 1T X 2T
کنترل 1T _ 2T
پیگیری - _ 2T
 
پژوهش حاضر دارای دو متغیر مستقل  شامل بازی درمانی و ترسیم نقاشی و  یک متغیر وابسته شامل  اختلال اضطراب جدایی است.  اعضای گروه¬های آزمایش قبل از دریافت بازی درمانی و ترسیم نقاشی در قالب پیش آزمون از نظر اختلال اضطراب جدایی مورد ارزیابی قرار گرفته اند وسپس  اعضای گروهی که قرار بود بازی درمانی را دریافت نمایند و اعضای گروه ترسیم نقاشی در طی 10 جلسه آموزش¬های لازم را دریافت نموده اند اعضای گروه کنترل در این مدت درمانی را دریافت نکرده اند. بعد از پایان جلسات درمان از هر سه گروه پس آزمون از نظر اختلال اضطراب جدایی مورد ارزیابی قرار گرفتند تا میزان تأثیر این درمان¬ها بر اختلال اضطراب جدایی مورد بررسی قرار بگیرد.  سپس 45 روز پس از اخذ پس آزمون، به منظور اندازه گیری میزان ثبات تغییرات در محیط واقعی از آزمودنی¬های هر سه گروه آزمون پیگیری به عمل آمد.
 
 
3-8روش‌تجزيه و تحليل داده‏ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی از آمار توصیفی  شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معيار استفاده خواهد شد. در بخش آمار استباطی جهت بررسی فرضیه ها و سوالات پژوهش ازآزمون تحليل كوواريانس  استفاده  شد. قبل از استفاده از آزمون تحليل كوواريانس، ابتدا پیش فرض های آن شامل نرمال بودن، همگنی شيب‌ رگرسيون، وجود رابطه خطي و برابري واريانس‌ها بررسی شدند. کلیه تحلیل ها با استفاده از نرم افزارSPSS  انجام شد.
 
 
 
فهرست مطالب
عنوان                                                                                
چکیده
فصل اول:
کلیات پژوهش
مقدمه
بيان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های  تحقیق
تعاریف اصطلاحات
فصل دوم:
ادبیات و پیشینه تحقیق  
بخش اول:
بخش دوم:
بخش سوم
بخش چهارم: پیشینه پژوهش
فصل سوم:
روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه اماری
روش نمونه گیری و حجم نمونه
فرایند جلسات آموزشی
طرح پژوهش
ابزار گرد آوری داده ها
روش تجزیه وتحلیل داده ها
فصل چهارم:
تحلیل داده ها
 شاخص های توصیفی 
آزمون فرضیه
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
 محدوديتها
 پيشنهادات
منابع
ضمایم
 
 
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های پایان نامه بود.برای دانلود فایل اصلی،انلاین پرداخت کنید و انلاین دانلود کنید.
 
روش دانلود فایل :
 
1.کلیک گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت  پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
دانلود پروژه، پایان نامه و کاراموزی های دانشجویی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • پایان نامه
  • پروپوزال
  • کاراموزی
  • علوم دامی اصول تغذیه گاو شیری و ...
  • تحقیقات جامع کشاورزی
  • گیاهشناسی"حشره شناسی"فیزیک"اکولوزی"هواشناسی و...
  • ماشین الات
  • طرح توجیهی/نمونه سوال؟کتاب
  • طرح توجیهی/مقاله/پروژه

  • ژنتیک
  • حشره شناسی
  • باغبانی
  • شیمی

  • جانورشناسی
  • دانشگاه پیام نور تفرش
  • هواشناسی
  • زراعت
  • تصاویر کشاورزی
  • پاورپوینت
  • پروژه
  • هورمون های گیاهی
  • مقالات رشته حسابداری
    آمار سایت
  • کل مطالب : 508
  • کل نظرات : 592
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 2813
  • آی پی امروز : 533
  • آی پی دیروز : 1240
  • بازدید امروز : 1,741
  • باردید دیروز : 3,505
  • گوگل امروز : 492
  • گوگل دیروز : 1086
  • بازدید هفته : 5,246
  • بازدید ماه : 17,436
  • بازدید سال : 778,840
  • بازدید کلی : 1,806,293
  • خوش امدگویی
    اميد است سير و سرچ در اين مجموعه افزايش بار اندوخته هاي علمي دوستان دانش دوست و پژوهشگر، را سبب شود در اين اثني ما را با رهنمود هاي ناب خويش راهنمايي نماييد.