loading...

دانلود پروژه پایان نامه کاراموزی کارشناسی و ارشد

دانلود پایان نامه روانشناسی اثر بخشی آموزش درمان مبتنی بر ذهن اگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس آموزش ذهن آگاهی بر کاهش افسردگی استرس اضطراب

خوش امدگویی

با عرض سلام و احترام خدمت شما کاربر عزیز. از اینکه وبسایت من رو برای خواندن انتخاب کردید از شما کمال تشکر را دارم. من مهدی بنی حسن دانشجوی مهندسی کشاورزی هستم که افتخار دارم اطلاعات مربوط به پروژه ، پایان نامه و  مقالات مربوط به اغلب رشته های کارشناسی و ارشد را از طریق این وبسایت در اختیار شما سروران گرامی بگذارم. 

    اميد است سير و سرچ در اين مجموعه افزايش بار اندوخته هاي علمي دوستان دانش دوست و پژوهشگر، را سبب شود در اين اثني ما را با رهنمود هاي ناب خويش راهنمايي نماييد.

درگاه پرداخت اینترنتی این وبسایت توسط درگاه واسط آرین پال و زرین پال  مورد تایید قرارگرفته است.

لینک دانلود فایل بعد از پرداخت به صورت آنی باز می شود.


ایمیل پشتیبانی سایت  mahdipnut@yahoo.com

شماره تماس پشتیبانی سایت : 09191968068  (پاسخگویی فقط به  پیامک)

عزیزانی که دسترسی به رمز دوم برای پرداخت ندارند میتوانند از طریق سیستم کارت به کارت با شماره (6063731014667027 به نام مهدی بنی حسن ) استفاده و به پشتیبانی سایت پیامک کنند تا در کوتاهترین زمان فایل مورد نظر ایمیل شود.

پايان‌نامه جهت اخذ درجه كارشناسي ارشد رشته روانشناسی با موضوع  اثر بخشی آموزش  درمان مبتنی بر ذهن اگاهی  بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس 

چکیده : پژوهش حاضر با عنوان اثر بخشی آموزش مبتنی بر ذهن اگاهی در بهزیستی روان شناختی و کاهش استرس انجام شده است. در اين پژوهش از روش شبه آزمایشی ( پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است .جامعة آماري اين تحقيق،کلیه نظامیان بوده اند، كه در سال 1393-92 مشغول به تحصيل بوده‌اند. روش نمونه‌گيري در اين پژوهش از نوع تصادفي بود.ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان معنوی پور(1391) و استرس (DASS21( بوده است. به منظور نمونه گیری ابتدا تعداد 150 پرسشنامه توزیع گردید و  30 نفراز کسانیکه کمترین نمره را به دست اورده اند بصورت تصادفی در دو گروه 15نفره ازمایش وکنترل جایگزین شدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده ازاز آزمون كوواريانس استفاده شد. تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر ذهن اگاهی  بر افزایش سلامت روان و کاهش استرس موثر بوده است.  همچنین نتایج کواریانس نشان داد که در خرده مقیاس های سلامت روان(  امید (415/17=(27/1)F )، پذیرش خود (119/28=(27/1)F ) ،تسلط بر محیط(715/14=(27/1)F ) ،خودمختاری(187/8=(27/1)F )، هدف در زندگی (411/9=(27/1)F ) ،مثبت اندیشی(219/25=(27/1)F ) ،ارتباط مثبت(612/21=(27/1)F ) ،اعتماد به نفس (214/9=(27/1)F ))  در سطح معناداري (05/0>P ) نشان مي دهد كه روش اموزش ذهن اگاهی  باعث تغيير در گروهها شده است .و با 95 درصد اطمینان مي توان گفت كه روش اموزش ذهن اگاهی بر افزایش خرده مقیاسهای سلامت روان ( امید، افزایش پذیرش خود ،تسلط بر محیط ،خودمختاری هدف در زندگی ،مثبت اندیشی ،ارتباط مثبت ،اعتماد به نفس ) موثر بوده است. 
 
اثر بخشی آموزش  درمان مبتنی بر ذهن اگاهی  بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس
پايان‌نامه جهت اخذ درجه كارشناسي ارشد رشته روانشناسی
عنوان:
اثر بخشی آموزش  درمان مبتنی بر ذهن اگاهی  بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس
 
قالب فایل : word  --- تعداد 110 صفحه
به همراه جداول و نمودار های مربوطه 
 
فصل اول
کلیات تحقیق
 
مقدمه:
امروزه پیشرفت صنعت و تکنولوژی در میان جوامع انسانی،قدرت و ثروت را افزایش داده است  ولی امکان زندگی با آرامش و صلح و اطمینان را از انسان سلب کرده و در حقیقت کیفیت فدای کمیت شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و مشکلات عصبی روانی و روان تنی ،جانشین آن شده است.عواقب فیزیکی و روان شناختی چنین مشکلاتی ،توانایی برای عملکرد در خانواده ،جامعه و محل کار را مختل کرده و در بسیاری از موارد باعث از هم پاشیدگی خانواده ها،سوء مصرف مواد،خودکشی،بی کاری،فقر، و انزوای اجتماعی می گردد.در حالی که بسیاری از این عواقب بحرانی با توجه مسائل مربوط به بهداشت روان و حمایت به موقع افراد،قابل پیشگیری است.(هرمن ،1998).
 
اهمیت و ضرورت پژوهش:
طبق نظر بندورا ،کاهش سطوح استرس و اضطراب و کنترل نشانه های تنش جسمانی یکی از راه های بهبود عملکرد می باشد.بنابر این اعتقاد بر این است که اگر شرکت کنندگان در دوره های آموزش یاد بگیرند چگونه سطوح برانگیختگی خود را بهبود ببخشند،قادر خواهند بود از محیط خود مطالب بیشتری یاد گرفته و کارایی بالاتری نشان خواهند داد و انگیزه بالاتری برای انجام وظیفه خواهند داشت.
 
اهداف پژوهش:
هدف اصلی این پژوهش اثر بخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افسردگی,استرس و اضطراب و ارتقای بهزیستی روانشناختی می باشد.
سایر اهداف پژوهش حاضر عبارتند از :
1-تهیه و تدوین یک برنامه آموزشی – درمانی برای کارکنان نظامی جهت کاهش هزینه های درمانی از طریق کاهش علائم اضطراب ، کاهش استرس و کاهش علایم افسردگی ,
2-اجرای فعالیتهای پیشگیرانه در اماکن و مراکز نظامی
3-دستیابی به الگوی درمانی کار آمد جهت بهبود رضایت زندگی، پذیرش خود،روابط مثبت با دیگران،زندگی هدفمند،و.... از طریق افزایش بهزیستی روان شناختی در سطح نیروهای نظامی می باشد.
 
فصل دوم
ادبیات و پیشنه تحقیق
مقدمه:
هرجند امروزه در خصوص در هم تندیگی جسم و ذهن تردیدی نیست،ساز و کار این در هم تنیدگی هنوز یک مسئله است.بررسی حالات و خصیصه های روانشناختی و ماهیت ارتباط آنها با سلامت و بیماری مسیری است که در رازگشایی مسئله یاد  شده باید طی شود.یکی از خصیصه هایی که در این زمینه اهمیت محوری دارد،مفهوم هوشیاری است.بسیاری از دیدگاههای فلسفی،دینی و روانشناختی بر اهمیت هوشیاری در حفظ و بالا بردن بهزیستی تاکیید کرده اند(ویلبر ،2000؛به نقل از ،براون  و ریان ،2003).
در ادبیات روانشناختی مفاهیمی وجود دارد که رها سازی توجه،اساس آن مفاهیم به شمار می آید.چندین مفهوم این همپوشی را نشان می دهند،از جمله این مفاهیم می توان به خود مشاهده گری (دیکمن ،1982)عدم خود کارگردانی(سفران و سگال1990)عدم وابستگی(سفران  وسگال2000)و هوشیاری فرا گیر به عنوان یک فرایند شناختی خلاق(لانگر ،1989)،اشاره کرد ،به نقل از (سینگ،لانکیونی،وینتون،آلن،واهلر،2005) .
 
فصل سوم
روش تحقیق
 
- مقدمه 
در این فصل جزییات پژوهش شامل نوع مطالعه ،جامعه و نمونه پژوهش ،معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه، حجم نمونه و روش نمونه گیری مورد بحث قرار خواهد گرفت. همچنین به شرح محيط پژوهش، متغیرها و نحوه سنجش آنها  ، ابزار آزمون ،روایی و پايايي ابزار، روش اجرای پژوهش و آزمونهاي آماري پرداخته می شود.در پايان نيز ملاحظات اخلاقي بيان شده است.
 
نوع مطالعه:
پژوهش حاضر، يك مطالعه آزمایشی از نوع کارآزمایی بالینی گروهي است که به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون به همراه پیگیری 3 ماهه و با استفاده از نمونه گیری تصادفی اجرا خواهد شد.هر 2 گروه، سه بار مورد مشاهده يا اندازه‌گيري قرار مي‌گيرند. نخستين مشاهده با اجراي پیش‌آزمون و دومين آن با اجراي يك پس‌آزمون صورت مي‌گيرد و بار سوم پس از یک پیگیری سه ماهه خواهد بود. پژوهشگر براي تشكيل گروه‌ها با استفاده از روش تصادفي، آزمودني‌ها را در گروه‌ها جايگزين مي‌كند. بدين‌ترتيب 2 گروه معادل يكديگر به دست مي‌آيد و اندازه‌گيري متغيرهاي وابسته نيز براي هر2 گروه در يك زمان و در شرايط يكسان صورت مي‌گيرد. 
نمونه و روش نمونه گیری:
براي محاسبه حجم نمونه در اين پژوهش از فرمول زير استفاده مي‌شود: 
n=((σ_1^2+σ_2^2 ) (Z_(α/2)+Z_β )^2)/〖(μ_1-μ_2)〗^2 
در اين فرمول  : خطاي نوع اول،  : خطاي نوع دوم و Z نقاط درصدي بالاي توزيع نرمال و μ_1-μ_2 تفاوت ميانگين مورد انتظار محقق در دو گروه مورد بررسي محقق و σ_1^2 واريانس گروه اول و σ_2^2 واريانس گروه دوم مي‌باشد. عموماً ميزان α را برابر با 05/0 و β را برابر 1/0 در نظر مي‌گيرند که متناسب با آن با استفاده از جدول توزيع نرمال مقادير Z_0.025 برابر با 1.96 و Z_0.1 برابر با 1.28 و (Z_(α/2)+Z_β )^2 〖=(1.96+1.28)〗^2=10.49 مي‌گردد. با فرض اينکه σ_1^2=σ_2^2=σ^2 و استفاده از شاخص اندازه اثر با استفاده از فرمول کوهن1998که برابر با d=(μ_1-μ_2)/σ مي باشد فرمول بالا به فرم مقابل تبديل مي‌گردد:                                                                   n=(2(Z_(α/2)+Z_β )^2)/d^2 =(2×10.49)/〖1.2〗^2 =20.98/1.44=14.56=15
با در نظر گرفتن d=1.2 که يک اندازه اثر بالا مي‌باشد و با استفاده از محاسبات، حجم نمونه برابر با 15 نمونه در هر گروه محاسبه گرديد. که با احتساب 2 گروه بايد در کل 30 نمونه در اين مطالعه در نظر گرفته گردد ضمناً با توجه به افت 10 درصدی آزمودنی‌ها، که یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش روايی درونی طرح‌های آزمایشی است، تعداد آزمودنی‌ها در هر  گروه، 17 نفر در نظر گرفته می‌شود. یعنی در مجموع به 34 نفر آزمودنی جهت انجام مطالعه مذکور نیاز می‌باشد.
 
ابزار اندازه گیری یا روش های جمع آوری داده ها(در مورد آزمونها شامل تاریخچه ساخت ، روایی و پایایی ،نحوه نمره گذاری و تفسیر به اختصار توضیح داده شود):
 
 DASS211-پرسشنامه
مقیاس افسردگی,اضطراب,استرس(لاویبوند  و لاویبوند1995)مجموعه ای از سه مقیاس خود گزارش دهی برای ارزیابی حالات عاطفه منفی درافسردگی,اضطراب واسترس است.
کاربرد مهم این مقیاس اندازه گیری شدت نشانه های اصلی افسردگی , اضطرابو استرس است.برای تکمیل پرسشنامه فرد باید وضعیت یک نشانه را در طول هفته گذشته مشخص کند.از آنجا که این مقیاس می تواند مقایسه ای از شدت علایم در طول هفته های مختلف فراهم کند,می توان از آن برای ارزیابی پیشرفت درمان در طول زمان استفاده کرد.
اعتبار و روایی:آنتونی  و همکاران (1998)مقیاس مذکور را مورد تحلیل عاملی قرار دادند که نتایج پژوهش آنان مجددا حاکی از وجود سه عامل افسردگی ,اضطراب,و تنیدگی بود.نتایج این مطاعه نشان داد که 68درصداز واریانس کل مقیاس توسط این سه عامل مورد سنجش قرار می گیرد.ارزش ویژه عوامل تنیدگی ,افسردگیو اضطراب در پژوهش مذکور به ترتیب برابر 07/9, 89/2, 23/1,و ضریب آلفا برای این عوامل به ترتیب 97/.,92/.,95/. بود.روایی و اعتبار این پرسشنامه در ایران توسط سامانی و جوکار (1386)مورد بررسی قرار گرفته است که اعتبار باز آزمایی را برای مقیاس افسردگی,اضطراب,و تنیدگی به ترتیب برابر 80/.,76/.,77/. و آلفای کونباخ را برای مقیاس افسردگی ,اضطراب و استرس به ترتیب برابر با 81/.,74/.,78/.گزارش نموده اند.در بررسی روایی این مقیاس شیوه ی آماری تحلیل عاملی از نوع تائیدی و به روش مولفه های اصلی مورد استفاده قرار گرفت.
نمره گذاری و تفسیر نمرات DASS 21 :هر یک از خرده مقیاسهای
شامل 7سوال است که نمره نهایی هر کدام از طریق مجموع نمرات سوالهای مربوط به آن به دست می آیدهر سوال از صفر(اصلا در مورد من صدق نمی کند)تا 3 (کاملا در مورد من صدق می کند)نمره گذاری می شود.که سپس با مراجعه به جدول ذیل میتوان شدت علایم را مشخص کرد.(لاویبون و لاویبوند19959.از آنجایی که پرسشنامه 21 سوالی فرم کوتاه شده مقیاس اصلی 42 سوالی است نمره نهایی هر یک از خرده مقیاسها باید دو برابر شود.
 
استرس اضطراب افسردگی شدت
14-0 7-0 9-0 عادی
18-15 9-8 13-10 خفیف
25-19 14-10 20-14 متوسط
33-26 19-15 27-21 شدید
33+ 20+ 28+ بسیار شدید
 
پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف: (RSPWB
در دهه اخیر گرایش به بررسی جنبه های مثبت سلامت افزایش یافته است.ریف و کینز در دهه گذشته الگوی بهزیستی روان شناختی را پیشنهاد نمودند که به طور گسترده ای توسط پژوهشگران بررسی گردید.بهزیستی روانشناختی یک مفهوم چند مولفه ای است و در بر گیرنده سازه های زیر است:
1.پذیرش خود :یعنی نگرش مثبت نسبت به خود و پذیرش جنبه های مختلف خود مانند ویژگیهای خوب و بد و احساس مثبت درباره زندگی کذشته
2.روابط مثبت با دیگران :احساس رضایت و صمیمیت از رابطه با دیگران و درک اهمیت این وابستگی ها 
3.خود مختاری :احساس استقلال و اثر گذاری در رویداد های زندگی و نقش فعال در رفتارها,
4.تسلط بر محیط :حس تسلط بر محیط ،کنترل فعالیتهای بیرونی و بهره گیری موثر از فرصتهای پیرامون.
5.زندگی هدفمند :داشتن هدف در زندگی و باور به اینکه زندگی حال و گذشته او معنا دار است.
6.رشد فردی :احساس رشد مداوم و دستیابی به تجربه های نو به عنوان یک موجود دارای استعدادهای بالقوه است.
ریف برای اندازه گیری این سازه ها،مقیاسهای بهزیستی روان شناختی همچون پرسشنامه 20 سوالی ،14 سوالی،9 سوالی، و 3 سوالی را طراحی کرد.پس از بررسی های اولیه نسخه اصلی مقیاس های بهزیستی روان شناختی که دارای 84 سوال است ،تهیه شد.(1989).این پرسشنامه 6 مولفه اصلی بهزیستی روان شناختی را مورد ارزیابی قرار می دهد و بنابر این دارای 6 زیر مقیاس است که (هر زیر مقیاس شامل 14 عبارت).این پرسشنامه برای بزرگسالان تهیه شده و در دو نسخه 54 و 18 عبارتی نیز دارد.آزمودنی باید در یک طیف لیکرت 6 درجه ای (1کاملا مخالفم تا 6 کاملا موافقم )را مشخص سازد که تا چه حد با هر یک از عبارات موافق یا مخالف است.
شیوه نمره گذاری:
کاملا مخالف=1    تاحدی مخالف=2     کمی مخالف=3
کمی موافق=4    تا حدی موافق=5     کاملا موافق=6
برای به دست آوردن نمره مربوط به هر زیر مقیاس کافی است نمره همه عبارات مربوط به زیر مقیاس مورد نظر را با هم جمع کنید.از جمع امتیاز 84 عبارت نیز نمره بهزیستی روان شناختی کلی به دست می آید.
ویژگیهای روانسنجی:ریف به منظور هنجار یابی مقیاس های این آزمون را برروی نمونه ای 321 نفری اجرا کرد . وی ضریب همسانی زیر مقیاسهای این پرسشنامه را به این شرح گزارش داده است.خود مختاری = 76%(رشد فردی=87%) (تسلط بر محیط=90%) (ارتباط مثبت با دیگران=91%) (زندگی هدفمند=90%) (پذیرش خود=93%)پایایی حاصل از روش باز آزمایی زیر مقیاسها نیز در یک نمونه 117 نفری و در فاصله 6 هفته بین 81% تا 85% بوده است.
در ایران نیز بیانی و همکاران (1387)به منظور هنجار یابی مقیاس های بهزیستی روان شناختی را بر روی نمونه ای متشکل از 145 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزاد شهر اجرا کردند. ضریب پایایی به روش باز آزمایی مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف 82% وخرده مقیاسهای پذیرش خود،روابط مثبت با دیگران،خودمختارری،تسلط بر محیط،زندگی  هدفمند،و رشد شخصی به ترتیب71%-77%-78%-70%77%-78%به دست آمد که از نظر آماری معنا دار بود.همبستگی معنادار بین مقیاس های بهزیستی روان شناختی ریف و پرسشنامه های رضایت از زندگی،شادکامی،و عزت نفس حاکی از اعتبار این آزمون است.
 
8-روش اجرای پژوهش(مراحل اجرای پژوهش گام به گام و عملی توصیف شود)
. ابتدا پژوهشگر با متخصصین مرتبط با درمان MBSR، جلساتی با اهداف ذیل برگزار می‌نماید: 
یادگیری درمان MBSR از اساتید و متخصصین و نحوه کاربست پروتکل درمانی مطروحه
کاربست درمان بر روی گروهی از افراد داوطلب جهت کسب نتایج مثبت از نحوه اجرای درمان توسط پژوهشگرتحت نظر استاد راهنما و مشاور
عدم ارائه روش درمانی دیگر به مشارکت‌کنندگان این طرح تا اتمام دوره درمان آنها   
طرح مورد بحث بر اساس مراحل ذیل تحقق خواهد یافت: 
مرحله 1: انتخاب آزمودنی‌ها بر اساس ملاک‌های ورودی تعریف شده
این مرحله شامل انتخاب 40 نفر از آزمودنی‌هابر اساس نمونه‌گیری در دسترس ،از نیروهای شاغل در یک پادگان نظامی ارتش در طرح پایش بر اساس ملاک‌های ورودی ذیل می‌باشد: 
داشتن تحصیلات حداقل دیپلم
داشتن مدارک تحصیلی بالا بجز روانشناسی
حداکثر سن بیش از 55 سال نباشد
عدم دریافت درمان‌های دارویی یا روانشناختی  هم زمان با انجام پژوهش
برخورداری از انگیزه بالا و تمایل به ادامه درمان
نداشتن بیماریهای شدید جسمانی
کسب نمرات بالای نقطه برش در پرسشنامه DASS21 وکسب نمرات زیر نقطه برش در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی
همچنین ملاک‌های عدم ورود به پژوهش شامل موارد ذیل می‌باشد:
نظامیانی که سوابقی از تروماهای مرتبط به جنگ مانند، زخمی شدن، اسارت، موج انفجار، صحنه‌های وحشتناک جنگ و... را داشته باشند.
داشتن ملاک‌های تشخیصی PTSD مزمن به تشخیص روانپزشک
ابتلا به اختلالات روانی عمده مانند اختلال شخصیت، اعتیاد به مواد مخدر و الکل
تحصیلات کمتر از دیپلم
جنس مؤنث
کسانی که جدا به خودکشی فکر می کنند
 
مرحله 2: چیدمان آزمودنی‌ها
در این مرحله آزمودن‌هایی که دارای ملاک‌های شرکت در پژوهش هستند به صورت تصادفی در گروهای آزمایشی و کنترل جای‌گذاری می‌شوند. به شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد پژوهش ، تصادفی سازی ، محرمانه بودن ، و حق خروج از پژوهش در هر زمانی که بخواهند داده خواهد شد . موافقت آزمودنیها برای شرکت در پژوهش گرفته خواهد شد و به علاوه به گروه گواه توضیح داده می شود که برای مدتی معین (4 ماه) اجرای این درمان برای آنها به تاخیر افتاده ولی آنها در لیست انتظار قرار دارند و پس از این مدت برای شرکت در درمان به صورت رایگان دعوت خواهند شد.
مرحله 3: اجرای پیش‌آزمون‌
این مرحله، اجرای پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامه‌های dass21 و مقیاس بهزیستی روانشناختی است که بر روی هر دو گروه آزمایشی و کنترل انجام می‌شود.
مرحله 4: اجرای فرایند درمان 
در این مرحله آزمودنی‌های گروه‌آزمایشی در معرض کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی(MBSR) طبق ساختار ذیل قرار می‌گیرند. لازم به ذكر است كه گروه كنترل، هيچ نوع كاربندي آزمايشي را دريافت نمي‌كند و فقط در شرايط پيش‌آزمون و پس‌آزمون شركت دارد و در لیست انتظار دریافت MBSR خواهند بود.
 
*ساختار درمان در گروه آزمايشي ( کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی)
جلسات درمان MBSRمعمولاً به صورت هفتگی است . محتوای برنامه هایی که در MBSR یاد گرفته می شوند به شرح ذیل می باشد :
تمرکز : یعنی توانایی نظم بخشی و حفظ توجه به یک کانون خاص ، اصلی ترین عنصر MBSR است . تمرکز در MBSR کیفی و مقاوم است و به جای اینکه جزء جزء باشد بر کانون خاصی متمرکز است.
هشیاری ذهن و آگاهی از افکار ، هیجانات ، احساسات و حس های بدنی : این مورد شرط اساسی MBSR است. زیرا ما نمی توانیم به طور ارادی الگوهای بی فایده را کنار بگذاریم مگر آنکه از آنها آگاه باشیم.
هشیاری در لحظه : درمانگر می تواند بدون آنکه درمانجویان را به دنبال خود بکشاند روش لحظه به لحظه را بکار برد. 
تمرکز زدایی : این روش به عنوان راهی برای آگاهی واقعی از افکار، احساسات و حسهای بدنی آموزش داده  می شود.
پذیرش یا عدم بیزاری، عدم دلبستگی و آگاهی دوستانه : انگیزش عامل ایجاد عادات شناختی خودکاری است که بخشی از آنها از بیزاری از امری یا اشتیاق به چیزی دیگر نشآت می گیرد . به همین دلیل ، پذیرش آنچه اتفاق    می افتد راه اندازی این عادات را متوقف می کند .
رهاسازی : این روش مهارت مهمی است که هم برای جلوگیری از ورود به چرخه های معیوب و هم برای بیرون آمدن از چرخه ها بکار می رود . 
"هشیاری داشتن" به جای"دست به  کار شدن"، هدفمند نبودن و دنبال یک حالت خاصی نبودن : همه الگوهای ناکارآمد به نوعی مربوط به این است که افراد می خواهند کار کنند و نگران آن هستند که دست آوردهایی داشته و وضعیت خود را با توجه به آنچه که می خواهند و یا فکر می کنند بهتر است که این طور باشد زیر نظر می گیرند.
آگاهی از مشکلاتی که به صورت جسمانی تظاهر می کنند : همزمان با جستجوی بیزاری ها، استرسها و... درمانجویان باید سعی کنند آگاهی خود را به مشکلاتی که به صورت ناراحتی های بدنی بروز کرده اند معطوف سازند.
بطور خلاصه کل جلسات کاهش استرس مبتنی بر هشیاری ذهن (MBSR ) را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
جلسه اول : تشریح ماهیت تشکیل جلسه؛بیان و تعریف استرس,اضطراب و افسردگی و تاثیر آن بر انسان و معرفی ذهن آگاهی,آگاه شدن از استرس زاها و پاسخ های استرس؛مراقبه وارسی بدنی 
آموزش آرامش آموزی  از طریق ایجاد تنش و رهایی آن در عضلاتی که با هیجانها مرتبط هستند.چگونگی تاثیر استرس بر الگوی تفکر,هیجانات و رفتار,تمرین آرمیدگی عضلانی برای 16 گروه ماهیچه ای ,آموزش قضاوت کردن(به صورت منطقی و احساسی)آموزش قدم زدن ذهن آگاهی و تمرینات ذهنی جذب – نفرت و بی تفاوتی و ثبت فرم وقایع خوشآیند 
شناسایی هیجانات و مهارتهای تنظیم هیجانی –شناسایی هیجانات بدون همانند سازی کردن با آن هیجان –جدا کردن هیجان از خود و کاهش رنج هیجانی(باورهای اشتباه در مورد هیجانات -)ثبت فهرست وقایع ناخوش آیند
تعمیم آرامش آموزی در موقعیتهای مختلف و فعالیتهای روزمره – آموزش مهارتهای یوگا -مهارتهای ارتباطی بین فردی موثر –گذشت و بخشایش(روحی و جسمانی-سهوا و عمدا )و راهبرد جرات آموزی 
تمرین آموزش کنترل تنفس و مراقبه تنفس(آگاهی فراگیر ااز طریق مشاهده حسهای بدنی)آموزش مهارتهای تحمل ناراحتی(خشم و ناکامی – رویدادهای خشم آور- تصویر سازی ذهنی(مدیریت خشم)
مراقبه دوستی  و محبت بدون قید و شرط – انجام آرامش آموزی و یک فعالیت ذهن آگاهی
ذهن آگاهی کامل(مرور کوتاهی بر جلسه قبل ,آموزش جلسه های 4,5,6
جمع بندی موارد ذکر شده در جلسات قبل - پاسخ به پرسشها و انجام آزمون
 
 
 
جلسه اول
 
موضوع :
وقتی متوجه هدایت خودکار می شویم هشیاری ذهن پیدا می کنیم . هشیاری ذهن بهترین راه خروج از هدایت خودکار است که آگاهی از هر لحظه را به ما می آموزد. معطوف کردن توجه به قسمتهای مختلف بدن هم آسان و هم مشکل به نظر می رسد.
دستور جلسه :
تعیین اهداف جلسه
تنظیم خط مشی کلی با در نظر گرفتن جنبه محرمانه بودن و زندگی شخصی افراد 
دعوت شرکت کنندگان به تشکیل گروههای دو نفری و معرفی خود به یکدیگر، و سپس به اعضای گروه به عنوان یک واحد 
تمرین خوردن کشمش 
دادن پس خوراند و بحث در مورد تمرین خوردن
تمرین وارسی بدنی – آغاز تمرین با تمرکز بر تنفس کوتاه 
دادن بازخورد و بحث در مورد وارسی بدن 
تکلیف خانگی : بحث و تعیین جلسات هفتگی : نوار وارسی بدنی برای 6-7 روز
توزیع نوارها و جزوات جلسه اول( شامل تکلیف خانگی و برگه های ثبت تکالیف است).
اتمام کلاس با تمرکز بر تنفس کوتاه ، 2 تا 3 دقیقه تنفس را ادامه دهید.
برنامه ریزی و آماده سازی :
علاوه بر اینکه به طور مشخصی قبل از کلاس آماده می شوید ، فراموش نکنید که نسخه ای از نوار وارسی بدنی خود را به کلاس بیاورید.
 
 
جلسه دوم
 
موضوع :
تمرکز بیشتر بر بدن نجواهای ذهنی را آشکارتر کرده و منجر به کنترل بیشتر واکنش نسبت به وقایع روزانه می شود.
دستور جلسه
تمرین وارسی بدن
بازنگری تمرین
بازنگری تکلیف خانگی
تمرین افکار و احساسات ( پیاده روی در خیابان )
ثبت وقایع خوشایند
مراقبه نشسته 10 تا 15 دقیقه
توزیع جزوات جلسه دوم بین شرکت کنندگان
ارائه تکالیف خانگی
نوار وارسی بدنی 6 بار در 7 روز
تنفس با هشیاری ذهن 15- 10 دقیقه ای ، 6 بار در 7 روز
ثبت وقایع خوشایند یا لذت بخش ( هر روز )
هشیاری ذهن از فعالیتهای عادی
برنامه ریزی و آماده سازی : 
علاوه بر آمادگی فردی ، شما به یک تخته سیاه یا سفید و مشخصه های تمرین افکار و احساسات نیاز است
 
( متن کامل در فایل اصلی )
 
جلسه ششم
 
موضوع :
خلق و افکار منفی ارتباط ما را با تجربه محدود می کند . درک این مطلب که افکار ، فقط فکر هستند حتی برای کسی که این اعتقاد را ندارد ، معقولانه است.
دستور جلسه
مراقبه نشسته 40 دقیقه ای – آگاهی از تنفس ، بدن ، اصوات و سپس افکار ( به علاوه یادداشتی از واکنش افراد به مشکلات )
مرور تمرین
مرور تکلیف خانگی ( شامل مراقبه بدون نوار و تنفس عمیق )
آماده شدن برای اتمام دوره
خلق ، افکار و تمرین نقطه نظر یا افکار جانشین
زمان تنفس و مرور آن
قبل از اینکه نسبت به افکار دید وسیعتری بدست اورید به عنوان  "اولین گام " در مورد تنفس بحث کنید.
توزیع جزوات جلسه 6 و نوارهای 2 تایی
تعیین تکلیف خانگی : با انتخاب نوارهای مجموعه دو حداقل 40 دقیقه در روز تمرین کنید . 
فضای تنفس سه دقیقه ای – به طور منظم ( 2 بار در روز )
فضای تنفس سه دقیقه ای – مقابله ای (  هر وقت متوجه احساسات ناخوشایند شدید )
آماده سازی و برنامه ریزی : 
به یاد داشته باشید که علاوه بر آمادگی فردی ، نوارهای 2 تایی و مواردی را برای تمرین در مورد دیدگاههای دیگر همراه خود به کلاس بیاورید .
 
جلسه  هفتم
 
موضوع :
زمانی که احتمال خلق پائین وجود دارد تمریناتی را می توان انجام داد . به عنوان اولین گام می توان از تمرین زمان تنفس استفاده کرد و برای ادامه می توان تمرینات دیگر را بکار برد . هر فردی نشانگان هشدار دهنده عود مخصوص به خود را دارد ، اما شرکت کنندگان می توانند در برنامه ریزی برای پاسخ بهینه به این علائم یکدیگر را یاری دهند.
دستور جلسه
مراقبه نشسته 40 دقیقه ای – آگاهی از تنفس ، بدن ، اصوات و سپس افکار ( علاوه بر توجه به واکنشهایی که در برابر مشکلات داده می شود ).
مرور تمرین ها
مرور تکالیف خانگی ( شامل نوارهای مجموعه 2 و تمرین زمان تنفس )
تمرین مشاهده ارتباط بین فعالیت و خلق
تهیه فهرستی از فعالیتهای لذت بخش و فعالیتهایی که منجر به حس از عهده برآیی می شود.
برنامه ریزی و تهیه یک برنامه مناسب برای چنین فعالیتهایی
فضای تنفس سه دقیقه ای به عنوان گام اول برای داشتن هشیاری ذهن
شناسایی نشانگان عود
شناسایی کارهای مورد نیاز برای رویارویی با عود / بازگشت 
فضای تنفس سه دقیقه ای یا قدم زدن همراه با هشیاری ذهن
توزیع جزوات جلسه هفتم  بین شرکت کنندگان
دادن تکلیف خانگی : انتخاب یک الگو از بین راههای مختلف ، برای تمرینی که قصد دارید بطور نظام مند از آن استفاده کنید.
فضای تنفس سه دقیقه ای – به طور منظم ( 3 بار در روز )
فضای تنفس سه دقیقه ای – مقابله ای (  هر وقت متوجه احساسات ناخوشایند شدید )
ایجاد نظام هشدار اولیه برای ردیابی نشانگان عود
گسترش برنامه فعالیت برای مواجه با حالات خلقی بد
آماده سازی و برنامه ریزی :
علاوه بر آماده سازی شخصی ، به خاطر داشته باشید که یک تخته سیاه یا سفید و ابزار نوشتن برای نمایش ارتباط بین فعالیتها و خلق ، نشانگان بازگشت و تمرینهای برنامه فعالیت به کلاس بیاورید . شما به نسخه ای از شعر " روز تابستان" ماری الیور نیز نیاز دارید.
 
 
جلسه  هشتم
 
موضوع :
تمرین منظم هشیاری ذهن به حفظ تعادل در زندگی کمک می کند . نیات مثبت تقویت می شوند زیرا این تمرینات با دلایل مثبت مراقبت از خود مرتبط است.
دستور جلسه
تمرین وارسی بدن
مرور تکلیف خانگی ( شامل نظامهای هشدار دهنده اولیه و برنامه های عمل )
مرور کل برنامه : آنچه در گروههای دو نفره یاد گرفته شده – و مرور کل برنامه
توزیع پرسش نامه بین شرکت کنندگان تا در مورد برنامه نظر بدهند.
بحث در مورد اینکه چگونه به بهترین نحو ، تحرک و نظمی که در 7 هفته گذشته چه در تمرینهای منظم و چه در تمرینهای  غیر منظم ایجاد شده ادامه یابد .
وارسی و بحث در مورد برنامه ها و یافتن دلائل مثبت برای ادامه تمرین
توزیع جزوات جلسه 8 بین شرکت کنندگان
پایان دادن به کلاسها با آخرین مراقبه ( تیله ، سنگ و مهره )
آماده سازی و برنامه ریزی  :
علاوه بر آمادگی خودتان به یاد داشته باشید که پرسشنامه جلسه هشتم را همراه خود بیاورید. تخته سیاه یا سفید برای یادداشت نظر شرکت کنندگان در مورد طرح های پیشگیری از عود و ادامه تمرین مفید است . به یاد داشته باشید که برای هر شرکت کننده یک نشانی بیاورید که نمایانگر پایان برنامه باشد .
*روند كار در گروه دوم (گروه كنترل) 
گروه دوم يعني گروه كنترل شامل آزمودني‌هايي مي‌باشد كه هيچ نوع كاربندي آزمايشي (مداخله روانشناختی) را
دريافت نمي‌كنند و فقط در شرايط پيش‌آزمون و پس‌آزمون شركت مي‌كنند. 
مرحله 5: اجرای پس‌آزمون‌ 
این مرحله، بلافاصله با پایان یافتن مداخلات درمانی بر روی گروه‌هاي آزمایشی و كنترل شروع می‌شود و شامل اجرای پرسشنامه‌های dass21 و  مقیاس بهزیستی روانشناختی است .
مرحله 6: اجرای مرحله پیگیری
این مرحله، سه ماه پس از پایان مداخلات درمانی با شرکت هر دو گروه آزمایشی و گروه كنترل با اجرای ابزارهای استفاده شده در مراحل قبل تحقق خواهد یافت. 
 
روش آماری:
در این پژوهش در ابتدا جهت طبقه بندی داده ها وتجزیه وتحلیل ابتدایی از جدول فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد وسپس جهت اندازه گیری تاثیر روش ذرمانی و همچنین میزان اثر گذاری این روش درمانی از روش تحلیل کوواریانس و طرح اندازه گیری مکرر و سریهای زمانی(داشتن دو گروه با سه بار اندازه گیری)استفاده گردید.
ملاحظات اخلاقی:
ددر این پژوهش در ابتدا از کلیه آزمودنیها به صورت شفاهی اجازه گرفته شد و همچنین به تمامی شرکت کنندگان خاطر نشان گردید که تمامی اطلاعات آنان به صورت محرمانه بوده و به جز جهت استفاده اساتید مربوطه در کارهای پژوهشی، در هر جای دیگری استفاده از این اطلاعات منوط به کسب اجازه از آزمودنیها می باشد.در پایان پژوهش به افراد شرکت کننده در گروه کنترل نیز در صورت تمایل آموزش MBSR داده خواهد شد.
 
فصل چهارم
تجزيه و تحليل داده‌ها
4-1 مقدمه 
تجزیه و تحلیل داده‌ها به عنوان یکی از مراحل اصلی روش تحقیق علمی شناخته می شود. پس از تدوین مبانی نظری و روش تحقیق لازم است که فرضیه تحقیق آزمون شود. از طرفی، آزمون تجربی متکی بر اطلاعات و داده هایی است که به روش علمی جمع آوری شده اند. برای یافتن پاسخ علمی این فرضیه، باید اطلاعات و داده های خام جمع آوری شده را با استفاده از یک مدل مناسب مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار داد. تبیین داده های خام، بدون تحلیل آن ها امری دشوار یا ناممکن است. نخست باید داده ها راتجزیه و تحلیل کرد و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تفسیر قرار داد(به نقل از آجوداني، 1388).
در این مطالعه که با هدف بررسی اثر بخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افسردگی, استرس و اضطراب و ارتقای بهزیستی روانشناختی انجام شد، داده های به دست آمده از پرسشنامه های مذکور استخراج شد. در این فصل داده¬های پژوهش در دو بخش توصیف داده ها و آزمون های استنباطی داده ها ، تجزیه¬و¬تحلیل شده تا شواهدی برای قبول یا رد فرضیه¬های پژوهش فراهم شود. در سطح آمار توصيفي از جداول، فراواني، درصد و ترسيم نمودار استفاده شده است. با توجه به اینکه طرح پژوهش حاضر طرح پیش آزمون -  پس آزمون با گروه کنترل می باشد، جهت کنترل متغیرهای خطا از تحلیل کوواریانس - پس از بررسی مفروضات تحلیل کوواریانس – برای آزمودن فرضیه استفاده شده است.
 
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه:
هدف از انجام اين پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش افسردگی,استرس ، اضطراب و ارتقای بهزیستی روانشناختی در نیروهای نظامی مي باشد. بدين منظور تعداد 30 نفر از نظامیان بصورت غربالگری در دو گروه کنترل و ازمایش جایگزین  شدند و پیش آزمون بر روی دو گروه انجام شد و سپس گروه ازمایش  تحت آموزش ذهن آگاهی در 8 جلسه قرار گرفت و سپس پس آزمون در بین دو گروه اجرا گردید ونهایتا پیگیری دو ماهه نیز انجام شد  در نهايت داده هاي پژوهش با نرم افزار كامپيوتري(SPSS) مورد تجزيه و تحليل اماري قرار گرفت. در این فصل به بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات و محدودیت ها اشاره می شود.
 
 
فهرست مطالب
عنوان   
چکیده  1 
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 3
بيان مسأله 6
اهمیت و ضرورت تحقیق 9
اهداف تحقیق 10
فرضیه های  تحقیق 10
تعاریف اصطلاحات 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: ذهن اگاهی  14
مفاهیم ذهن اگاهی  14
مولفه های سه گانه ذهن اگاهی  15
مکانیزم های دخیل در ذهن اگاهی  16
نظم بخشی فیزیولوژیکی  17
نظم بخشی هیجانی  18
مواجهه و پذیرش  19
آگاهی فراشناختی 20
فقدان چسبندگی 21
خود کارآمدی و خود مدیریتی 21
توجه متمرکز برخود 22
چشم انداز یا مدل عصب شناختی ذهن اگاهی 23
کاربردهای بالینی ذهن اگاهی 26
بخش دوم : سلامت روان
تعاریف سلامت روان   و ابعاد آن 26
مفهوم سلامت روان 27
اهميت و تعاريف سلامت روان 28
سلامتی و بیماری 29
ديدگاه‌هاي مختلف دربارة سلامت روان 31
مكتب شناختي 33
نظرية عمل مستدل 34
نظريه‌ي انسان بالغ آلپورت 35
نظرية انسان با كنش كامل راجرز 35
نظريه موري 36
نظريه انسان خواستار تحقق خويشتن مزلو 37  
نظریه جرج کلی 37 
نظريه انسان فرديت يافته يونگ 37
نظریه فروید 38
نظريه‌ي آبراهام مازلو 38
نظريه اريكسون 40
نظريه انسان اين مكاني و اين زماني پرلز 40
نظريه انسان غير محدود داير 42
شخصیت و بیماری 43
مدل زیستی پزشکی 44
ارزیابی مدل زیستی پزشکی 45
مدل زیستی روانی اجتماعی سلامت 46
نقش عوامل زیستی 47
نقش عوامل روانی 47
نقش عوامل اجتماعی 48
مدل جدید سلامت 48
بخش سوم: استرس
تعاریف 50
تاریخچه تحول نظريه هاي استرس 52
پيشايندهاي استرس 55
عوامل محيطي 55
راهبردهاي درماني استرس 56
درمانهاي مبتني بر مهارتهاي مقابله با استرس 59
درمانهاي مبتني بر حل مسئله 60
آرميدگي 60
دیدگاههای نظری درباره مفاهیم مقابله 61
نظریه سازگاری رفتاری اجتماعی 61
نظریه روان تحلیلی و رشد شخصی 62
علل ایجاد کنندۀ استرس 63
اثرات استرس برروی سلامت 65
تفاوتهای فردی در مقابله با فشار روانی 69
شکلهای سازگاری با هیجانهای استرس 73
سبکهای دفاعی برای مقابله با فشار روانی 76
رابطه سلامت روان و سبکهای مقابله با استرس 77
بخش چهارم: پیشینه پژوهش 77
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق 89
جامعه اماری 89
روش نمونه گیری و حجم نمونه 89
فرایند جلسات آموزشی 90
طرح پژوهش 102
ابزار گرد آوری داده ها 102
روش تجزیه وتحلیل داده ها 104
فصل چهارم: تحلیل داده ها
 شاخص های توصیفی   106
آزمون فرضیه  117
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 123
 محدوديتها  126
 پيشنهادات  126
منابع  128
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های پایان نامه بود.برای دانلود فایل اصلی،انلاین پرداخت کنید و انلاین دانلود کنید.
 
روش دانلود فایل :
 
1.کلیک گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت  پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت: 50 هزار تومان
قیمت : 25 هزار تومان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
دانلود پروژه، پایان نامه و کاراموزی های دانشجویی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • پایان نامه
  • پروپوزال
  • کاراموزی
  • علوم دامی اصول تغذیه گاو شیری و ...
  • تحقیقات جامع کشاورزی
  • گیاهشناسی"حشره شناسی"فیزیک"اکولوزی"هواشناسی و...
  • ماشین الات
  • طرح توجیهی/نمونه سوال؟کتاب
  • طرح توجیهی/مقاله/پروژه

  • ژنتیک
  • حشره شناسی
  • باغبانی
  • شیمی

  • جانورشناسی
  • دانشگاه پیام نور تفرش
  • هواشناسی
  • زراعت
  • تصاویر کشاورزی
  • پاورپوینت
  • پروژه
  • هورمون های گیاهی
  • مقالات رشته حسابداری
    آمار سایت
  • کل مطالب : 508
  • کل نظرات : 592
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 2809
  • آی پی امروز : 501
  • آی پی دیروز : 1077
  • بازدید امروز : 1,493
  • باردید دیروز : 3,043
  • گوگل امروز : 413
  • گوگل دیروز : 924
  • بازدید هفته : 15,562
  • بازدید ماه : 7,222
  • بازدید سال : 768,626
  • بازدید کلی : 1,796,079
  • خوش امدگویی
    اميد است سير و سرچ در اين مجموعه افزايش بار اندوخته هاي علمي دوستان دانش دوست و پژوهشگر، را سبب شود در اين اثني ما را با رهنمود هاي ناب خويش راهنمايي نماييد.