loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

البته تمام دامداران،‌نشانه های یک دام خوب را می دانند. ولی آیا از مقدار اهمیت هر یک از این نشانه ها هم آگاهی دارید؟ آیا مهم ترین نشانه و اندازه آنها را می دانید؟دراین مقاله سعی شده شما را درخرید

مهدی بنی حسن بازدید : 3391 دوشنبه 04 دی 1391 زمان : 23:00 نظرات (0)

 

 

 

البته تمام دامداران،‌نشانه های یک دام خوب را می دانند. ولی آیا از مقدار اهمیت هر یک از این نشانه ها هم آگاهی دارید؟ آیا مهم ترین نشانه و اندازه آنها را می دانید؟
دراین مقاله سعی شده شما را درخرید یک گاو شیری خوب و پرمحصول یاری کنیم. همچنین مهمترین نشانه های یک گاو شیری خوب را به شما معرفی کنیم.
به این ترتیب، با خرید دام خوب و پرمحصول هم تولید خوبی خواهید داشت و هم دام های نامطلوب وکم محصول خود را کم کم با دامهای پرمحصول،‌عوض کرده و نژاد گاوهای خود را اصلاح می کنید.
نشانه هایعمومی گاو سالم
قبل ازخرید گاو شیری باید ازسالم و بیمارنبودن آن اطمینان پیدا کنید. باید توجه کنید که گاو مورد نظر به طور مرتب واکسینه شده است وکارت بهداشت دارد. یک گاو سالم،‌تحرک کافی،‌چشمان شفاف، درشت و براق،‌موهای براق و تمیز،‌گوش برجسته و سیخ ،‌پوزه صاف ومرطوب و لب های گشاده دارد.
دقت کنیدتا حرکت های غیرعادی گاو را با تحرک وشادابی آن اشتباه نگیرید . گاو را حرکت دهیدتا ازمناسب بودن فاصله سم ها،‌راه رفتن منظم گاو و لنگ نزدن آن،‌مطمئن شوید.
ویژگی های اختصاصی گاوهای شیری
1- قد وقامت(اندازه قد)
خوب استبدانید که قد حیوان اثری درشیردهی آن ندارد. ولی گاو کوچک و ضعیف به علت این که نمی تواند غذای بیشتری بخورد ودرتلقیح مصنوعی به اسپرم های خوب،‌جواب نمی دهد،‌برای نگهداری مناسب نیست. درهرصورت گاوها را به سه دسته تقسیم می کنند:
1- قد بلندبه ارتفاع 150 تا 5/147 سانتی متر
2- قدمتوسط به ارتفاع 140 تا 5/137 سانتی متر
3- کوتاه قد به ارتفاع 130 تا 5/127 سانتی متر
2- عمق بدن
عمق بدن گاو شیری را با خط کشهای مخصوص (کولیس) اندازه گیری می کنند . ولی با دیدن ظاهرگاو نیز می توان به عمق بدن آن پی برد. به طوری که هرچه فاصله چاله شیر تا آخریندنده از قسمت عقبی حیوان بیشتر باشد، آن حیوان غذای بیشتری می تواند بخورد و قدرتتولید بالاتری دارد. البته این صفت رابطه مستقیمی بامیزان تولید شیر ندارد ولیدرعمر اقتصادی وتوانایی گاو برای تولید بیشتر اثر دارد.
3- زاویهدار بودن بدن درمنظر پشتی
این صفت بهطور مستقیم با شیرواری گاو رابطه دارد. زاویه داربودن یعنی هر وقت از عقب حیوان بهسمت سرش نگاه کنیم،‌یک زاویه تیز که درسمت پایانی گردن باریکتر می شود،‌ببینیم.هرچه این زاویه تیزترباشد ، دام ازنظر خصوصیت های شیرواری،‌وضعیت بهتری دارد.البته باید توجه داشته باشید که نباید این صفت را با لاغری گاو اشتباه گرفت.
زاویهداربودن گاو درمنظر پشتی نشان می دهد که این گاو سروگردن کشیده،‌دنده های برجسته وظریف وبدنی کشیده و موزون دارد. درحقیقت کمر صاف، محکم و قوی،‌گردن نازک و کشیده،نداشتن غبغب وزاویه داربودن گلو موجب به وجود آمدن چنین زاویه ای شده است.
4- عرضوزاویه کپل
عرض کپلرابطه مستقیمی با زایمان آسان وبه دنیا آمدن گوساله سالم و درشت دارد. هرچه عرضکپل گاو شیری بیشتر باشد، بهتر است. برای دانستن عرض کپل، کافی است که فاصله دواستخوان مفصل خاصره راست و چپ گاو را اندازه گیری کنیم. فاصله این دو، نشان دهندهعرض کپل گاو است.
نکته مهم
نکته مهمدیگر این است که زاویه کپل گاو باید یک شیب ملایم از سمت برجستگی مفصل ران بهاستخوان ورکی پایین گاو داشته باشد. برای اندازه گیری این زاویه باید به استخوانمفصل ران گاو توجه کنید وشیب آن را نسبت به محل پین گاو بررسی کنید . شیب بالاتر وشیب پایین تر برای گاو شیری مناسب نیست و موجب ناراحتی هایی درتولید مثل وخروجناقص ترشح های رحمی گاو می شود. همچنین ظریف بودن و یک نواختی دم ازمحل اتصال تاانتها،‌نشان دهنده شیرواری گاو است.
5- پاها و شکلقرارگرفتن آنها
- پاهایجلو
پاهای جلوباید مستقیم وبدون خمیدگی به بدن وصل شده باشند و بیش از حد بلند یا کوتاه نباشند.همچنین فاصله دو پا،‌نشان دهنده عرض سینه است. عرض سینه متوسط ویا بیش ازحد متوسطدرعمر اقتصادی حیوان وشیرواری گاو اثر دارد.
- پاهایعقب
خوب استبدانید که وضعیت دو مفصل خرگوشی گاو درشیرواری آن اثر دارد. به طوری که هرچه مفصلپاهای عقب گاو ظریف تر باشد،‌گاو شیروارتر است. به علاوه پاهای عقب گاو درمنظرپشتی باید مستقیم و بدون انحراف به داخل بدن وصل باشند. به طوری که بتوان مستطیلیرا بین دو پای عقب گاو رسم کرد. اگر دو مفصل پاهای عقب گاو به هم نزدیک و پاها وسم ها به بیرون منحرف باشند،‌کمترین ارزش را به آن گاو می دهند. حال آنکه پاهاباید بدون انحراف و مفصل های خرگوشی باید با ران،‌پاها و سم ها، موازی باشند.
اگر پاهایگاو را از پهلو نگاه کنید باید مفصل های خرگوشی پاهای عقب داسی شکل باشند. البتهباید توجه کنید که گاهی ممکن است گاو به دلیل اشکال درلگن ویا عفونت،‌سم ها وپاهای خود را به داخل کج کند. بنابراین نباید این موضوع را با خمیدگی داسی شکلپاهای عقب اشتباه گرفت.
6- ارتفاعپستان عقبی
این ارتفاعنشان دهنده ظرفیت تولید شیر درگاو است. برای بررسی این صفت کافی است فاصله زیر فرجدام را تا محل اتصال پستان به بدن گاو اندازه بگیرید. هرچه این فاصله کمتر باشد،بهتر است.
7- عمقپستان

براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 3383
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 338
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 2,000
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 48,841
  • بازدید سال : 251,282
  • بازدید کلی : 5,921,602