loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

پرواربندی گوسفند و بره جیره نویسی و بهترین نژاد دام پرواری در یک نگاه   در این پست با توجه به سوالات بسیار دامداران و کارافرینان در زمینه پرواربندی بره ( گوسفند ) ، جیره مناسب پروار و

مهدی بنی حسن بازدید : 3151 چهارشنبه 11 مرداد 1396 زمان : 13:09 نظرات (3)

پرواربندی گوسفند و بره جیره نویسی و بهترین نژاد دام پرواری در یک نگاه

 
در این پست با توجه به سوالات بسیار دامداران و کارافرینان در زمینه پرواربندی بره ( گوسفند ) ، جیره مناسب پروار و بهترین نژاد برای پرواربندی بر آن شدیم تا تمام سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد را به طور کامل با زبان ساده پاسخ دهیم.
 
 
عموما سوالات دوستان در مباحث زیر است که به هریک می پردازیم.
 
1.درامد پرواربندی گوسفند ( بره پرواری )  یا بهتر بگم ایا پرواربندی سود دارد یا نه؟
2.چه نژادی را برای پروار انتخاب کنیم؟
3.در هنگام خرید چه دامی را باید بخریم؟یعنی دام چه شرایط ظاهری باید داشته باشد؟
4.یک جیره استاندارد و اصولی که هم نیاز دام را برطرف کند هم کم هزینه باشد.
5.شرایط و استاندارد های ساخت جایگاه دام داری.
6. درامد و سود پرواربندی بره در سال 96 - 97
 
ما در این پست به طور کامل به این پنج سوال پاسخ داده ایم.پس تا پایان متن با ما باشید.
 
 
 
سود پرواربندی گوسفند
 
سوال اول :

1.در امد پرواربندی بره ؟؟؟

سود پرواربندی گوسفند با زبان ساده :

نظر شما چیست؟ ایا در سال 96 – 97 پروار بره با توجه به افزایش قیمت نهاده ها سود اور است؟؟؟در ادامه به بررسی میزان سود و مخارج همچنین خوراک بره در سال 96-97 میپردازیم.
با ما همراه باشید.ما پاسخ صحیح، سوال شما را با همکاری جمعی از مهندسین کشاورزی و مهندسین جیره نویس خواهیم داد...در این مقاله از اقای بنی حسن.مهندس حسینی ، مهندس طلایی و دکتر تغذیه و جیره نویس افسریان و نظام مهندسی  کمک گرفته شده تا یک مطلب کامل و جامع را به شما تقدیم کنیم.
 
 
این طرح ثبت شده است.کپی برداری و قراردادن حتی قسمتی از این پست در سایت های دیگر از نظر شرعی حرام و پیگرد قانونی دارد.در صورتی که با این توضیحات در سایت های دیگر روبه رو شدین برای پیگیری اطلاع بدین.
 
 

جیره سنتی یا جیره علمی و تجربه شده ؟

هر دامی مانند انسان نیاز به پروتئین ، انرژی ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، و غیره دارد که تمام این عوامل تنها با یک جیره مناسب امکان پذیر است.عزیزان و دامداران محترم کارشناسان متخصص وقتی جیره پیشنهاد میدند و کنسانتره با فرمول خاص را می نویسند هدف آنها سود جویی نیست بلکه به فکر کاهش هزینه های خوراک ، کاهش تلفات و بیماری ها ، و همچنین افزایش وزن روزانه دام های شما را در نظر میگیرند.(البته دور تعدادی از کارشناس ها را خط قرمز می کشیم) .وقتی تمام نیاز های تغذیه ای دام تامین شود از بسیاری از بیماری ها و مشکلات در پرواربندی پیشگیری می شود. همچنین با کمترین هزینه بیشترین افزایش وزن را در دام مشاهده خواهید کرد.
 
شما با جیره مناسب برای یک دام 30 کیلویی حداکثر یک کیلو سیصد گرم خوراک نیاز داری ، نیاز نیست سه کیلو خوراک بدی و ضرر کنی.اگر از جیره مناسب استفاده کنی وقتی تمام نیاز دام بر طرف شد هم حجم مصرفی خوراک کاهش پیدا میکنه همچنین خیلی از بیماری ها به دلیل همین عدم وجود نیاز های دام در خوراکه.لطفا دقت کنید.نمیگم به ما جیره سفارش بدین یا از جیره های اماده ما استفاده کنید  داریم میگیم که رعایت کنید  ، از هر کارشناس مجربی که میخواید استفاده کنید .
 
در جیره ای که در ادامه قابل خرید و دانلود می باشد سه نوع جیره متفاوت با درصد های آن مشخص شده است. دو نوع جیره برای بره های وزن 25 الی 60 کیلو و یک جیره برای بره های شیرمک ، هر کدام که تهیه آن برای شما اسان تر بود را انتخاب کرده و استفاده کنید ، جیره های پرواری توسط  کارشناسان ارشد تغذیه نوشته شده اند و توسط دامداران کاملا تست شده و جواب داده اند.با این حال اگر باز اعتماد نداشته و یا قصد استفاده از تجربیات کارشناس دیگری هم دارید مشکلی نیست .هدف ما فقط افزایش سود و بازدهی شماست.چه از جیره های ما چه توسط کارشناس دیگر  ، ولی حتما روش سنتی را کنار گذاشته و اصولی عمل کنید. در ادامه با شما هستیم.
 
 

اصول تهیه جیره متعادل:

در فایل که قابل خرید و دانلود می باشد دو نوع جیره تخصصی جهت پرواربندی بره آورده شده است که به طور کامل تمام درصد های مورد نیاز ترکیب و استفاده از ان مشخص شده است.علت اینکه دو جیره ثبت کردیم تفاوت در اقلام مورد استفاده در آن می باشد تا هر یک را که راحتر می توانید تهیه کنید استفاده کنید.از جیره ما جهت پرواربندی بره برای هر راس گوسفند 30 کیلویی به طور میانگین یک کیلو سیصد گرم .گوسفند 40 کیلویی میانگین حدد 1600 گرم و برای وسفند 50 کیلویی روزانه 2 کیلوگرم خوراک ( علوفه و کنسانتره ) نیاز است.
 
دوستانی هم که تمایل ندارند می توانند از کارشناسان و مهندسین جیره نویس مد نظر خودشان جیره تهیه کنند ولی حتما استفاده کنید تا بازدهی کار خود را افزایش دهید.
 
 
در این بخش ما یک جیره تخصصی برای پروار بره نوشتیم که اگر از این جیره استفاده کنید حدودا 110 تا 120 هزارتومان هزینه خوراک دام شما می شود.و بر حسب اینکه بره را کیلویی 16 هزار تومان  در وزن 25 کیلو خرید کنید و با 150 بره شروع به پرواربندی کنید سود ویژه چقدر است؟
 
16000*25 = 400 هزار تومان
 
هزینه خوراک را 120 هزار تومان میگیریم. که با هزینه خرید بره میشه 520 هزار تومان.پنج تومان هم حداکثر هزینه واکسن و داروهای ضد انگلی به طور حداکثر که میشه 525 هزار تومان به طور تقریبی.
حال اگر در وزن 50 کیلو اقدام به فروش کنید میشه
50* 16000 هزارتومان = 800 هزارتومان.که اگر از 525 هزار تومان کم کنیم میشه 275 تا 280 هزار تومان به طور تقریبی.
که اگر 150 راس دام داشته باشید و در 275 تومان ضرب کنید میشه 41 میلیون تومان.که تعداد 5 عدد از تعداد بره ها در یک دوره به دلیل تلفات کم میکنیم 5*800 =4میلیون تومان.که میشه 37 میلیون تومان سود خالص پروار بره با حساب هزینه خرید خوراک و بره منهای تلفات 4 عددی در یک دوره.
حال از اینجا به بعد حساب کتاب با شماست.که چندتا کارگر دارین استفاده میکنین.یا اجاره بها میدین یا نه؟از اب و برق کشاورزی استفاده میکنین یا برق روستایی ؟؟؟
در هر صورت مطمعن باشید با کم کردن هزینه کارگر و برق اب و ... باز سودهی دارین.مسلما با کم کردن هزینه ها مثل اجاره بها و داشتن دامداری خب سوددهی بیشتر میشود.
 
در یک جمله میگم : با داشتن کمی تجربه و استفاده از دام مناسب و سالم و مخصوصا استفاده از جیره مناسب و استاندارد و با بازدهی بالا بیشترین سوددهی را شما از این شغل خواهید برد.
در ادامه شما را با جیره مناسب و نشانه های دام سالم اشنا میکنم.
 
 
برای دانلود طرح جدید در لینک زیر کلیک کنید :
 
 
 
 
 
 
سوال دوم ؟؟؟

بهترین نژاد پرواری گوسفند :

چه نژادی را برای پروار انتخاب کنیم؟

در فایل اصلی که قابل خرید و مطالعه توسط شما است عموم نژاد های پرواری بره را در منطقه های مختلف کشور ایران بیان کردم.ولی به طور کل بهترین نژاد ها برای پروار افشاری می باشد.
 
 
بهترین نژاد پرواری بره
 
 
سوال سوم ؟؟؟

چه دامی را برای پروار بخریم؟

 مشخصات دام مناسب پروار

دام مناسب پروار نشانه های زیادی دارد که در فایل اصلی کامل نام برده شده که ما در اینجا به سه مورد اکتفا میکنیم.
 
1 ابتدا باید دام سر زنده و فعال باشد و بدنی بدون نقص داشته باشد.
2 دنده ها قوصی شکل ، فاصله دار  و پهن باشد.(پهلو دام فرورفته نباشد)
3 چشم دام پرواری باید روشن ، دارای قرنیه شفاف و رنگ مخاط چشم قرمز گلی باشد( اگر مخاط چشم صورتی کم رنگ باشد نشان دهنده بیماری کم خونی است.بیشتر این ضعف نشانه بیماری انگلی کپلک صورت میگیرد.)
 
 
 

 
 
 
 
 
سوال چهارم ؟؟؟

تغذیه گوسفند پرواری

 جیره مناسب پروار گوسفند 

برای محاسبه هزینه ابتدا باید دو مورد را دقت کرد.
 
1 هزینه خرید دام 
2 هزینه خوراک دام.
 
که هر یک را به طور کامل و مفصل در فایل اصلی همراه با قیمت ها بررسی کردیم.
 
 
خوراک دام جیره بره پرواری
 
 
ابتدا بحث خوراک دام:
بحث جیره دام یک موضوع تخصصی بوده و یکی از نکات مهم سوداور و کاهش هزینه ها همین جیره و خوراک می باشد.من سعی میکنم با گفتار روان به بهترین شکل  جیره نوشته شده  را برای شما عزیزان بازگو کنم.چون جیره یکی از مهمترین و عوامل سوداور در پرورش دام میباشد.در صورت استفاده نامناسب از جیره (به طور کم یا زیاد) بازدهی ما و در کنار ان سود پرواربندی گوسفند کم می شود.
گاها بعضی از دوستان ما در دامداری برای پروارکردن سریعتر مقدار جیره را از حد متناسب بالاتر میبرند که در این حالت جز کم کردن سود قطعی  خود هدفی را پیش نمیگیرند؟چرا؟؟؟؟  چون هر دام روزانه تنها به مقدار خاصی افزایش وزن دارد.برای مثال خدمت شما دوستان عرض میکنم.شما دو عدد بره از یک نژاد و هم وزن را مورد ازمایش قرار میدیم.برای دام شماره الف روزانه دو کیلوگرم خوراک میدهیم.و برای دام شماره ب روزانه 4 کیلو خوراک میدهیم.افزایش وزن دام شماره یک در روز270 تا 300 گرم می باشد.ولی افزایش دام (ب) در روز به طور حداکثر تا 350 گرم در روز می باشد.حال ان دو کیلو خوراک اظافی که ما به گوسفند شماره ب دادیم کجا رفت؟  بله فقط هدر رفت و سود انتهایی پروار گوسفند را کم کرد.چون دام شماره ب تنها 50 گرم افزایش وزن با افزایش دو کیلو خوراک داشت.پس خوراک اظافی بدون جذب  از گوسفند خارج شده و به هدر رفته.
نتیجه میگیریم که جیره نویسی متناسب یکی از عوامل افزایش سود و بازدهی بالاتر راندمان گوسفند میشه.
 
برای هر راس با توجه به سن و وزن دام ، مقدار خوراک مصرفی در هر روز 1300 تا 1800 گرم است.نسبت ترکیب کنسانتره و علوفه در اوایل پرواربندی ( 2 ماه اول) تقریبا به ترتیب 780 گرم  و 520 گرم می باشد.(780 گرم کنسانتره و 520 گرم علوفه) به طوری که کنسانتره و علوفه را باهم مخلوط میکنیم و در سه نوبت صبح ظهر و عصر در اختیار دام میگذاریم.در ماه سوم مقدار خوراک مصرفی 1600 گرم می شود.به طوری که برای هر بره 1300 گرم کنسانتره و 300 گرم یونجه به صورت مخلوط در سه نوبت در اختیار دام قرار میگیرد.
 
 
 

جیره پرواربندی بره

در این بخش دو مدل جیره را برای شما عزیزان اماده کرده ام:
 
جیره شماره یک ( یا جدول شماره یک ):
یک جیره تخصصی و با بازدهی بالای 300 گرم در روز و هزینه کمتر نسبت به جیره های غیر اصولی میباشد به شرط رعایت نکات بهداشتی و نکات پرواری استاندارد.مثل نژاد مناسب.جایگاه و تهویه مناسب همچنین نداشتن بیماری .
 
جیره شماره 2 (جدول شماره 2) :
همان جیره ای است که عموما به دلیل آسانی تهیه جهاد کشاورزی بیشتر به دامداران معرفی میکند.
 
حال به توضیح هریک میپردازیم:
 
جیره شماره یک :
این جیره توسط متخصصین حوزه تغذیه دام و طیور تهیه شده است. خوراکی کامل و بهینه برای پروار بره می باشد.جهل سهولت استفاده شما از این جیره درصد و مقدار لازم برای یک بره محاسبه شده است.تا مشکلی برای شما دامداران عزیز در تعداد های مختلف دام نباشد.با این روش شما با افزایش تعداد بره ها مقدار را هم در تعداد بره ضرب میکنید. توضیحات کاملا ساده و روان می باشد تا کلیه دامداران بتوانند از این جیره استفاده کنند.
 
(جدول و توضیحات جیره در فایل اصلی قابل خرید و مشاهده است  )
 
 
جیره دوم که توسط متخصصین جهاد کشاورزی نوشته شده و عموما به دامداران داده میشه.جیره بدی نیست ولی صد درصد هم اصولی نیست.بیشتر  برای دامدارانی که امکان میکس و مخلوط کردن ریز به ریز و سطح سواد بالایی برای میکس ندارند به دلیل راحتی استفاده داده میشه.در این جیره از کنسانتره اماده به دلیل سهولت در میکس کردن استفاده شده.ارقام و اندازه ها داده شده.و تنها شما کافیست از ابتدای پرواربندی با وزن 1.250 گرم در روز شروع و تا 1.700 الی 1.800 گرم در روز در انتهای دوره پروار از این خوراک در دسترس دام قرار بدین.
 
 
(جدول و توضیحات جیره  و میزان هزینه ها در سال 96-97 در فایل اصلی قابل خرید و دانلود است  )
 
 
 

بررسی سود پرواربندی بره در سال 96 -97

میزان هزینه خوراک برای یک دام در دوره پروار در سال 96 -97

اگر بر طبق جیره شماره یک (جدول شماره 1 ) برای شما عزیزان محاسبه کنم دام در ابتدای دوره :
 
در وزن 30 کیلوگرم  به روزی 1050 تومان خوراک نیاز دارد.
در وزن 35 کیلو گرم روزانه 1150 تومان هزینه خوراک می شود.
در وزن 40 کیلو حدودا روزانه 1200 تا 1250 مصرف خوراک روزانه بوده.
در وزن 45 کیلو با حساب مصرف روزانه 1650 گرم در روز به طور میانگین روزانه 1400 تومان هزینه خوراک دارد.
و در وزن 50 کیلو با حساب روزانه 1800 گرم خوراک روزانه به 1550 تومان هزینه نیاز دارد.
به طور میانگین تقریبا در یک دوره پروار 90 روزه از وزن حدود 27 تا 30 به وزن حدود 45 تا 50 کیلو گرم میانگین به صد هزار تومان تا صدو بیست تومان خوراک برای یک راس دام با توجه به جیره بالا نیاز است.البته این مقدار محاسباتی میانگین و با توجه به مقدار جیره می باشد.چون به هیچ وجه نمیتوان مقدار دقیق برای خوراک هر دام در نظر گرفت.
 
جیره دوم تقریبا روزی صد تا صدو پنجاه تومان روزانه هزینه کمتری دارد.ولی خب جیره اول استاندارد تر و بهینه تر می باشد.در صورت امکان میکس بهتر است که از جیره اول  استفاده کنید.
 
 

خلاصه ای از اینکه  ایا پروار بره سود دارد یا نه؟

با توجه به اینکه هزینه خوراک روزانه حدود 110 هزار تومان برای یک دوره پروار با توجه به جیره شماره یک می باشد.و قیمت بره کیلویی 16000 هزار تومان در سال 96 می باشد  با فرض اینکه شما در وزن 25 کیلو پروار را شروع کنید پس 400 هزار تومان هزینه بره و 110 هزار تومان هزینه خوراک که با هم میشه 510 هزار تومان تنها هزینه بره و خوراک میشود.حال اگر با وزن 50 کیلو و با همان قیمت 16 هزار تومان اقدام به فروش کنید حدودا هر بره 800 تومان میشه.یعنی 290 هزار تومان سود.که با کم کردن 5 هزار تومان برای دارو و واکسن در بیشترین حالت حدود 285 تومان سودهی برای هر یک بره دارد.یعنی 285 هزار تومان هزینه خوراک و خرید بره.ما فقط هزینه دام و خوراک را محاسبه کردیم.چون مابقی موارد متغییر می باشد.برای مثال یک دامدار هزینه اجاره دامداری میده و یک دامدار ملک برای خودش است.همینطور هزینه اب و برق و ساختمان با توجه به تعداد دام و نوع ملک متغییر می باشد.که شما با بررسی مورد خود میتوانید این هزینه ها را از سود خالص کم کنید.
هزینه خوراک هم تنها با این جیره محاسبه شده است.و قیمت خوراک با جیره های مختلف متفاوت است..
در قسمت زیر نکات تاسیس دامداری و نکات ویژه خرید و انتخاب دام را برای شما عزیزان نوشتم تا دوستانی که به غیر از جیره دام به موارد دیگر هم نیاز دارند استفاده کنید.
حال در صورتی که شما هزینه کارگر - اجاره بها و ... دارید بهتر است این مقدار سودهی را در تعداد دام هایتان ضرب کرده و هزینه های دیگر را کم کنید تا به طور دقیق محاسبه را داشته باشد.ولی حتی اگر هزینه کارگر اجاره بها و ... را محاسبه کنید در مواردی که تعداد دام مناسبی داشته باشد سود دهی کمتر از 200 هزار تومان نمی شود.
 
 
 
این طرح ثبت شده است.کپی برداری و قراردادن حتی قسمتی از این پست در سایت های دیگر از نظر شرعی حرام و پیگرد قانونی دارد.
 
 
 
 
 
در این مقاله موضوعات زیر به طور کامل بررسی شده اند:
 
تغذیه گوسفند پرواری ( جیره) 
جیره شماره یک :( استاندارد و بهینه )
جیره معمولی جهاد کشاورزی 
میزان هزینه خوراک برای یک دام در دوره پروار: در سال 96-97
دلیل پرواربندی 
مزایای پرواربندی:
عوامل اساسی در یک پرواربندی موفق
روش های پرواربندی:
چه دامی را برای پروار بخریم؟( مشخصات دام مناسب پروار) 
از چه نژادی استفاده کنیم؟
نژاد شناسی گوسفند در ایران 
نکات قابل توجه در زمان حمل و نقل دام 
شرایط احداث جایگاه گوسفند پرواری 
مکان تغذیه 
ابشخور
نکات ریز محل گوسفند داری 
آغل یا جایگاه بسته 
بهاربند 
پنجره و هواکش ها 
طرح توجیهی واقعی در سال 96 (برگرفته از نظام مهندسی کشور)
 
 
( در صورت بروز مشکل و سوال تخصصی در مورد دام از قسمت نظرات این بخش استفاده کنید تا کاملترین پاسخ بگیرین.شماره تماس تنها برای پشتیبانی سایت می باشد. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از فایل اصلی بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 50 هزار تومان
قیمت : 35 هزار تومان

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط izadpanah در تاریخ 1397/02/02 و 11:30 دقیقه ارسال شده است

باسلام
واقعا از توضیحات شفافی که ارائه کردین ممنونم
من فارغ التحصیل رشته عمران هستم ولی بدلیل بازار
فعلی ساخت و ساز و علاقه ای که از کودکی به حیوانات داشتم تصمیم دارم تویه این زمینه وارد بشم اما از اونجایی که سرمایه زیادی ندارم و تویه محیط شهری(مشهد)زندگی میکنم میخواستم ببینم برای شروع چگونه شروع کنم؟






این نظر توسط اکبر جواداللهی در تاریخ 1396/06/13 و 13:56 دقیقه ارسال شده است

ممنون میشم جیره ای که نوشتین را توضیح بدین.؟؟؟
پاسخ : سلام.دوتا جیره نوشته شده.که یکی از این جیره ها عمومی است و از کنسانتره اماده استفاده میکنه.
جیره بعدی بسیار کامل بوده و تمام درصد هایی که از اقلامی مانند جو یونجه و ذرت و ویتامین ها استفاده شده نوشته.با هم ترکیب و در دسترس دام قرار بدید.موفق باشید.

این نظر توسط محمد رضا احمدی در تاریخ 1396/05/12 و 15:12 دقیقه ارسال شده است

سلام عرض میکنم خدمت شما جناب مهندس.
فایل خرید کردم.ممنون از توضیحات کاملتون.هر جا مراجعه کردم چنین توضیحات کاملی ندیده بودم.
مرسی .مخصوصا بابت جیره اختصاصی که نوشیتین.بسیار عالی بود و خیلی خوب درصد ها را نوشته و توضیح داده بودین.
پاسخ : با سلام خدمت شما.
شما لطف دارین.امیدوارم موفق باشید.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 3383
  • آی پی امروز : 335
  • آی پی دیروز : 256
  • بازدید امروز : 1,975
  • باردید دیروز : 1,263
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 30
  • بازدید هفته : 14,385
  • بازدید ماه : 48,803
  • بازدید سال : 251,244
  • بازدید کلی : 5,921,564