loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

دانلود پاورپوینت بررسی نقش اب در معماری اب در معماری قبل از اسلام بررسی نقش اب قنات باغ ها پل فواره چشمه برکه اب نما یخچال ها اب انبار ها در معماری

مهدی بنی حسن بازدید : 981 سه شنبه 17 مرداد 1396 زمان : 19:44 نظرات (0)

پاورپوینت معماری و آب ( اب ، قنات ، باغ ها ، پل ، فواره ، چشمه ، برکه ، اب نما، و غیره در معماری )

دانلود پاورپوینت بررسی نقش اب در معماری  در 183 اسلاید  درس: انسان-طبیعت - معماری

 
فهرست پاورپوینت :
مقدمه
اب در معماری قبل از اسلام
عناصر چهارگانه جهان هستی
اتشکده اذر گشنسباتشکده عهد ساسانی
معماری در دوران بعد از اسلام
آب در باغهای ایرانی
چهار باغ
باغهای مطبق 
باغ آبی 
چشمه باغ                
باغ ارم شیراز
باغ فین کاشان
فواره
آب در باغ های ايرانی
سلسله مراتب حضور آب در باغ
شیوه های نمایش آب در داخل باغ
عناصر تشکیل دهنده باغ های ایرانی :
فواره :
اپرای سیدنی (آب،سازه،معماری )
آب نما :
تقسیم بندی اب نماها
چشمه  و برکه :
آبشار :
استخر :
تقسیم بندی باغ های یرانی : براساس چهار نهر بهشتی
آب انبار :
باد گیر 
اب انبار اردستان
سردر ورودی اب انبار
قنات
مقطع یک قنات
نهرها :
پل ها : ( پاورپوینت پل )
پل گاومیشان
سی وسه پل(پل الله وردی خان)
آسیاب ها :
یخچال ها :
حمام
آب در حیاط منازل
اب در مساجد
آب و انعكاس سطح آب ساكن :
آب در معماری معاصر 
اشکال استفاده از آب در معماری و شهرسازی :
بستر مجموعه :
ستون فقرات :
قطب مجموعه :
دریاچه مصنوعی :
محیط آبی :
فرم فركتال
تصاویری از ساختمان های فراکتالی :
استفاده ازآب در ساختمانهای مختلف  
بررسی های شناختی از باغ ها :
 
 
 

مقدمه از اب :

آب آنطور که در طبیعت است، پاک و مقدس خوانده می شود و از مراقبت و مواظبت آدمی برخوردار است.گرچه رفتارهای پیچیده آب در معادلات ساده نمی گنجد ، اما آگاهی از صفات آن یکی از پایه های مهم طراحی باآب است. 
آب به همه ی اشکال خود ، یخ ، مایع و بخار ، می تواند در طراحی مورد استفاده قرار گیرد.آب در این 3 حالت می تواند در خود جریان یابد ، راکد بماند ، به آزادی حرکت کند ، بخار شود ، به شکل توده ی یخ درآید ، به صورت مه بالا رود ، چون آبشار بریزد ، چون فواره بجهد و یا مانند باران ببارد. 
آب استعاره ی متناقضی است و به همراه خاک ، آتش و هوا ، عناصر چهارگانه ی تشکیل دهنده ی جهان هستی به شمار رفته است. در قرون وسطای ممنوع دادن آب یا آتش به گناهکاران مجاز نبود ، چرا که هر دو آن ها لازم و ملزوم ادامه حیات اند .آب روشن ترین سمبل حیات و اشاره ی آشکاری است به سرچشمه ی زندگی.هستی آب و حرکت پرموج آن در مفاهیم مذهبی ، ادبی و هنری تمامی فرهنگ ها جاری است.
در قرآن آب هدیه ی خداوند ویادگاری است هستی از ان زاده می شود:
"آنان که کفر ورزیدند آیا ندیدند که آسمان و زمین بسته بود و ما شکافتیم ، و به آب هر چیز را زنده کردیم ، پس چگونه ایمان نمی آورند."
 
 

اب در معماری قبل از اسلام

در دوران قبل از اسلام بنابر اعتقادات حاکم  اب-  باد –خاک و اتش عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان هستی به شمار می رفت بنابراین از تقدس  ویزه ای در بین مردم برخوردار بوده است ودر دوران پس از ان چون دین غالب  در ان زمان (خصوصا“ دوره ساسانی) دین زرتشت بود وچون اساس این دین نیزپرستش اب به عنوان الهه بودهاست اب دراین  دوران جنبه پرستشی داشته است و اب همچون پلی برای گذر از دنیای مادی به دنیای معنوی  عمل میکرد.
قبل از اسلام معماری در کنار اب و در دامن طبیعت حضور خود را اعلام می کرد بدون انکه طبیعت را مخدوش کندودر این دوران معماری به سوی اب می شتافت و در کنار ان ارام می گرفت .
نیایشگاه ها(معابد اناهیتاواتشکده ها)در کناراب ودر نهایت احترام به وجود اب شکل می گرفتند . چند نمونه از نیایشگاه ها عبارتند از:اتشکده اذر گشنسب – اتشکده کاریان-معابد اناهیتا در هگمتانه وکنگاور و...
 
اب در معماری
 

پاورپوینت نقش اب در معماری

 ( اب ، قنات ، باغ ها ، پل ، فواره ، چشمه ، برکه ، اب نما، و غیره در معماری )

قالب فایل : پاورپوینت ( قابل ویرایش توسط شما --- تعداد 183 اسلاید )
 
 

اتشکده اذر گشنسب

در اواخر دوره ساسانی بزرگترین نماد مذهبی-سیاسی وفرهنگی اتشکده اذر گشنسب بود .این اتشکده در کنار دریاچه ای جوشان در دهانه یک مخروط اتشفشان به قطر 100متر بنا شده و نشانگر اهمیت اب در ایین زرتشت می باشد در کنار اتشکده (محل نگهداری اتش جاویدان) معبد اناهیتا قرار گرفته است.اب دریاچهاز طریق نهری وارد معبد شده و در دالانها گردش کرده ودروسط معبد حضور ارام خود را اعلام مدارد
 
 

نقش اب در معماری در دوران بعد از اسلام

دردوران بعد از اسلام نقش اب در معماری  حالت کاربردی پیدا میکند.معماران این دوره کاملا“ اگاهانه سعی کردند تابر طبیعت تسلط یافته وان را به نظم در اورند.انها به کمک منطق و تکنولوزی زمان خود به اب وطبیعت حیاتی رام شدنی داده وان راغنی تر ساختند. بعد از اسلام معماران  با شناخت قوانین فیزیکی رفتار اب ودرک نقش وتمثیل  و ارتباط ان با انسان اب را درون معماری اوردند.
 
 

آب در باغهای ایرانی

یکی دیگر از فضاهای مرتبط با آب باغها هستند که در این فضاها از جنبه روانی و کاربردی آب استفاده شده است همانطوری که میدانیم یکی از عوامل مهم ایجاد باغها عمدتا“به چهار شکل
 1-چهار باغی
 2- باغهای مطبق
3- باغهای آبی
 4- چشمه باغ ها ساخته می شد 
 
 
 

شیوه های نمایش آب در داخل باغ

  •  راکد  ( انعکاس دهنده تصاویر)
 
  •  روان  ( حرکت آب جاری جهت ایجاد تضاد در برابر ایستایی معماری)
 
  •  فوران  ( تجلی سعود و پویایی)
 
 
 

عناصر تشکیل دهنده باغ های ایرانی :

 
1- فواره
2- آب نما
3- چشمه
4- برکه
5- آبشار
6- استخر
 
 
 

فواره :

 
فواره تنها نمايشي از زيبايي آب نيست، بلكه در روزهاي خشك و گرم تابستان، رطوبت هوا را افزايش مي‌دهد و فضاي دلپذيري فراهم مي‌سازد. خلاف تصور همگان،‌ فواره‌ها الزاما مصرف‌كننده آب نيستند. مي‌توان به وسيله يك پمپ شناور، آب استخر يا حوضچه را به گردش درآورد. فواره‌ها به سه گروه اصلي تقسيم مي‌شوند:
1- فواره‌هاي پرتابي
Spray) 2- فواره‌هاي ريزشي
Spill) 3- فواره‌هاي جهنده (Splash).
 
در مناطقي كه در معرض وزش باد قرار دارند، استفاده از فواره‌هاي كوتاه و نيرومند مناسب‌تر است. ارتفاع فواره‌ها نبايد بيش از فاصله منبع فواره تا لبه استخر باشد. بر پايه يك قانون تجربي، قطر استخر يا حوضچه آب، بايد دست كم دو برابر ارتفاع آب فواره باشد. اگر سر فواره‌ها پايين‌تر از سطح آب تعبيه شود، زيبايي بيشتري دارد. 
 
 

چشمه  و برکه :

با استفاده از خصوصيات طبيعي، چشمه‌هايي را در پارك‌ها ( پاورپوینت طراحی پارک ها ) و باغ‌هايي كه به شيوه طبيعي و كلاسيك احداث شده‌اند، طراحي مي‌كنند. ايجاد چشمه‌هاي كوچك به طور مصنوعي به نحوي به لطافت و زيبايي فضاي پارك مي‌افزايد. در صورت امكان مسير و حركت آب را به صورت كانال‌هاي زيرزميني درمي‌آورند تا از يك نقطه به صورت مظهر ظاهر شود. حوضچه كوچكي نيز در كنار مظهر ايجاد مي‌كنند تا حالت طبيعي به چشمه بدهند. چشمه‌ها را بايد با توجه به انواع طبيعي آن، با جريان تند يا ملايم، با در نظر گرفتن وضع توپوگرافي زمين با سرعت كم يا زياد آب طراحي كرد.بركه‌ها يا باغچه‌هاي آبي احداث بركه بر تلطيف هواي پارك و زيبايي آن بسيار موثر است. بركه به اشكال منظم و غيرمنظم با اعماق مختلف در نزديكي منطقه جنگل‌كاري،‌ در وسط پارك يا در كنار سطوح گل‌كاري وسيع ساخته مي‌شود. براي اين منظور در قطعه موردنظر خاك‌برداري‌هايي با اعماق مختلف و اشكال نزديك به حالت طبيعي انجام مي‌دهند. براي تامين آب بركه از كانال‌هايي آب را به آن وارد مي‌كنند كه اين كانال‌ها مي‌توانند جنبه تزييني داشته باشند و به صورت آبشار و جويبار طراحي شوند. در بركه‌ها ضمن اينكه آب راكد است متحرك هم هست تا گياهان از موهبت طبيعي ساخته شده به دست بشر برخوردار شوند. گياهاني كه در داخل يا نزديك بركه كاشته مي‌شوند بايد با خطوط و گل‌هاي تزييني منطقه هماهنگي داشته باشند. گياهان آبزي، با اشكال متنوع و رنگ سبز برگ‌هاي خود، مناظر زنده‌اي به باغچه‌هاي آبي داده و به آن حالت طبيعي مي‌دهند. مهم‌ترين خاصيتي كه گياهان آبزي در باغچه‌هاي آبي دارند، توليد اكسيژن و افزايش رطوبت هواست كه در خنك كردن هواي منطقه نقش مهمي دارد. گياهاني نظير آلاله آبي و نيلوفر آبي با برگ‌هاي خود سطح آب را مي‌پوشانند و ايجاد سايه مي‌كنند كه به خودي خود باعث مي‌شود آب در فصل تابستان زود گرم نشود.
 
 
 
( با تشکر از خانم دلنیا ذیجی که این فایل را تهیه و در اختیار ما قرار دادند. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از متن پاورپوینت بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت :14 هزار تومان
قیمت : 5 هزار تومان
 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 3383
  • آی پی امروز : 75
  • آی پی دیروز : 338
  • بازدید امروز : 300
  • باردید دیروز : 2,000
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 300
  • بازدید ماه : 49,128
  • بازدید سال : 251,569
  • بازدید کلی : 5,921,889