loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

آموزش پرواربندی گوساله جیره اختصاصی پرواری معرفی نژاد سمینتال هلشتاین و بومی دورگ جیره و توضیحات استاندارد ساخت جایگاه گاوداری بررسی سود پرواربندی گوساله گاو

مهدی بنی حسن بازدید : 12791 سه شنبه 18 مهر 1396 زمان : 17:32 نظرات (3)

آموزش پرواربندی گوساله ، جیره اختصاصی پرواری ، نژاد شناسی ، ارائه جیره و توضیحات استاندارد ساخت جایگاه گاوداری 

در این پست جیره پرواری گوساله از ابتدا تا انتهای دوره به همراه سایر توضیحات داده شده است .

 
سلام خدمت همه دامداران و عزیزان.

در پرواربندی 3 مورد بسیار مهم و در اولویت هستند.

1.نژاد خوب 
2.جیره مناسب
3.جایگاه مناسب.
 
در این فایل به توضیحات هر یک به طور کامل می پردازم.
 

1.نژاد خوب :

برای پرواربندی گوساله اولین سوالی که در ذهن همه عزیزان می اید اینکه از چه نژادی استفاده کنیم؟؟؟با یک سرچ در اینترنت به طور تئوری پی میبریم که بهترین بازدهی را نژاد سمینتال و هلشتاین دارند .ایا ما هم باید صرفا از این نژاد ها استفاده کنیم؟؟؟
در ایران خرید گوساله با نژاد و شرایط خاص باید انجام شود.با توجه به نوع جایگاه – بهداشت جایگاه و سلامت محیط باید نوع نژاد را انتخاب کرد.ببینید عزیزان در این بازار برای پروار باید حداقل ریسک ها را قبول کرد.توصیه من و سایر مهندسین به شما دامداری که تازه اقدام به شروع کار در این زمینه کردین نژاد بومی هست؟؟شاید بپرسین چرا؟شاید بگین چرا از نژادی که بهتر چاق میشه استفاده نکنیم مثل هلشتاین؟
باید بگم درسته نژاد اصل مثل هلشتاین و سمینتال زودتر چاق و افزایش وزن میگیرند.برای مثال تقریبا نژاد بومی به طور میانگین روزی 800 گرم افزایش وزن و نژاد هلشتاین حدود 1.5 کیلو گرم در روز به طور میانگین افزایش وزن دارد.ولی خب برای شما عزیزی که تازه اقدام به شروع پرواربندی کردی میگم بهتر است از نژاد بومی استفاده کنید مثل کردی یا زابلی.و یا اگر کمی تجربه دارین از نژاد دو رگ استفاده کنید.
 
این طرح ثبت شده است.کپی برداری و قراردادن حتی قسمتی از این پست حتی با ذکر منبع در سایت های دیگر از نظر شرعی حرام و پیگرد قانونی دارد.
 
بهترین نژاد پرواری گوساله گاور
 
حالا دلایلش بهتون به طور خلاصه میگم.
 

مزیت های نژاد بومی برای افراد تازه کار :

بررسی نژاد بومی گوساله

1.مقاوم تر بودن به بیماری ها نسبت به نژاد هلشتاین و سمینتال.
 
2.درسته بازدهی کمتری دارند ولی در عوض خوراک کمتری هم مصرف میکنند.نژاد بومی روزی به طور میانگین حدود 5 تا 5.5 کیلو مصرف خوراک خشک دارد ولی نژاد های اصیل روزانه 7 تا 8 کیلو به طور میانگین در طول دوره.
 
3.دوره پروار بومی کمتر بوده و برای شمایی که تازه شروع کردین بازگشت سرمایه سریع تر هست.برای مثال نژاد بومی اگر از شیر خارج شده شروع به پروار بندی کنید در 6 تا 8 ماه اماده فروش به بازار با وزن میانگین 300 تا 350 کیلو می باشد.در صورتی که بازدهی مثبت نژاد های خالص در مدت 11 ماه به بالا با وزن 500 به بالا می باشد.
 
4.نژاد های بومی مثل کردی و زابلی هزینه کمتری در موقع خرید باید پرداخت کنید.برای مثال در پاییز 96 که این متن را می نویسم یک گوساله بومی 2500 و نژاد هلشتاین 3100 و نژاد سمینتال اگر پیدا بشه 3200 به بالاست.
 
این 4 مورد خصوصیات بارز نژاد بومی نسبت به سایر نژاد ها بود.که البته من به دامدارانی که قصد دارند تازه شروع کنند – یا در روستا و به طور سنتی اقدام به پراربندی میکنند توصیه میکنم از این نژاد استفاده کنند.برای مثال اگر تب برفکی شیوع پیدا کند نژاد بومی میزان تلفات بسیار کمتر از نژاد هلشتاین می باشد.و همچنین به استاندارد بودن جیره نژاد هلشتاین و سمینتال حساس تر می باشند.
 
 

چه موقع از نژاد هلشتاین و سمینتال استفاده کنیم؟

نژاد هلشتاین ویژه دامداری های با بهداشت بالا

ابتدا عرض کنم که نژاد سمینتال از نژاد هلشتاین در افزایش وزن و بازدهی مناسب تر می باشد.پس اگر قصد دارید از بین این دو نژاد استفاده کنید بهتر است از نژاد سمینتال بهره بگیرید تنها مشکلی که دارد در بازار کمتر پیدا میشه و اگر پیدا بشه کمی گران است.در عوض این دو نژاد با روزی 7 تا 8 کیلو گرم مصرف خوراک حدود بین 1.5 در دوره پروار به طور میانگین با جیره مناسب افزایش وزن دارند.عده ای عقیده دارند در وزن 700 تا 800 کیلو گرم اقدام به شروع کنند و عده ای هم در وزن 500 تا 600 کیلو گرم که به نظر من هم بهترین بازدهی در همین وزن می باشد اقدام به فروش دام کنید.
در صورتی اقدام به استفاده از این دو نژاد کنید که محیط شما کاملا بهداشتی – و بدون استرس و استاندارد باشد زیرا این دو نژاد بسیار حساس هستند و همانطور که خوب افزایش وزن میدهند در مقابل در صورت مساعد نبودن شرایط محیطی و بهداشتی تلفات بیشتری می دهند.
 
 

بهترین نژاد های پرواری در ایران

 1 – سمینتال 2- هلشتیان 3- دورگ  4- بومی به ترتیب اولویت می باشد.
 
 

قیمت روز نژاد های مختلف گوساله در پاییز 96 :

بومی : 2500000هزار تومان از شیر گرفته
دورگ 2800000
اصیل هلشتاین 3100000
سمینتال 3200000 که بسیار کم یاب می باشد.
بهتر است برای پرواربندی ابتدا از گوساله های تازه از شیر گرفته شده با وزن حدودی 90 تا 130 کیلو اقدام به خرید کنید.
برای خرید حتما فردی با تجربه همراه داشته باشید
 
 

افزایش وزن در ماه به طور میانگین در نژاد های مختلف گوساله :

دورگ 30 کیلو گرم در ماه به طور میانگین با جیره مطلوب 
هلشتاین 37 تا 40 کیلو گرم به طور میانگین با جیره مطلوب
سمینتال 45 تا 50 کیلو به طور میانگین در ماه با حیره مطلوب
بومی 23 تا 25 کیلو به طور میانگین با جیره مطلوب
 
 

بررسی سود پرواربندی گوساله به طور تقریبی :

چنانچه نمی شود به طور دقیق نرخ سود را محاسبه کرد.ولی با توجه به قیمت های امروز در پاییز 96 با استفاده میانگین 7 کیلو خوراک هر دام 1200 تومان خوراک مصرف میکند به طور روزانه. که در 12 ماه می شود = 
1200 ضربدر7 کیلو در  30 روز = 252000 هزار تومان مصرف خوراک در ماه که ضربدر 12 ماه می شود = 3024000 هزار تومان به طور تقریب می شود 3 میلیون تومان مصرف خوراک.هر گوساله هم در این تاریخ برابر است با 3000000 تومان که می شود 6 میلیون هزینه خود گوساله .که به طورمیانگین اگر وزن دام پس از 12 ماه برای فروش 550 کیلو باشد.که ما میانگین را محاسبه کردیم.بین 500 تا 700 کیلو بر اساس جیره و نوع پروار متفاوت می باشد.
قیمت روز دام زنده امروز در پاییز 96  برابر است با 14500 تومان به طور زنده.
14500 در 530 کیلو میشود =7540000
البته این به طور تقریبی بوده .در دامداری ها بین 6900 تا 8 میلیون تومان هم بازدهی افزایش وزن دارد.
به طور تقریبی هر دام بین 1 تا 1.5 میلیون سود دارد.البته بدون کم کردن هزینه کارگر – جایگاه و واکسن.ما داریم هزینه خالص یک گوساله را به طور تنها محاسبه میکنیم.چون شرایط دیگر در هر دامداری متفاوت است و نمی شود در سایت محاسبه کنم.چرا؟چون یک دامداری خود شخص فعالیت دارد و دوتا کارگر دارد .یک دامداری دیگر 5 تا کارگر دارد.یک دامداری اجاره بها می دهد و یکی نمیدهد.هدف ما اشنایی با هزینه خود دام می باشد.مابقی با شرایط خودتون باید بالا پایین کنید.
و برای یک گوساله نژاد بومی که پس از 6 ماه حدودا 300 کیلو وزن دارد و با مصرف خوراک روزانه 5.5 کیلو به طور میانگین سود پروار به این شکل است :
5.5 خوراک روزانه در 1200 هزینه خوراک = 6600 در 30 روز در 6 ماه = 1188000 تومان به طور میانگین مصرف خوراک و 2500000 هزار تومان هم هزینه گوساله می شود 3700 حدودی هزینه یک گوساله.
که اگر میانگین وزن را 300 کیلو محاسبه کنید = 300 در 14500 قیمت روز دام = 4350000 هزا تومان.فروش دام.که سود هر گوساله حدودی 700 هزار تومان در امد و سود یک راس گوساله که در عمل عموما کمی بیشتر می باشد .ما حداقل ها را گرفتیم.
 
این طرح ثبت شده است.کپی برداری و قراردادن حتی قسمتی از این پست حتی با ذکر منبع در سایت های دیگر از نظر شرعی حرام و پیگرد قانونی دارد.

بحث جیره دام.

پس از بحث نژاد مهمترین عامل در پرواربندی استفاده از جیره و خوراک مناسب می باشد. با ما همراه باشید.

 

ترتیب مخلوط نمودن خوراک در میکسر :

برای مخلوط کردن ابتدا بهتر است غذاهایی با حجم وزنی زیاد را انتخاب کنیم مثل کنجاله سویا و سپس اقلام با حجم وزن کمتر و در اخر مکمل ها را در میکسر اظافه کنیم. و بهتر است روزی دو وعده به دام خوراک در دسترس قرار دهیم.
از کاه به دلیل نداشتن ارزش غذایی و هزینه بر بودن استفاده نمیکنیم.( نظریه مهندسین در مورد استفاده از کاه مختلف است)
 
 
جیره ویژه پرواربندی گوساله

جیره پیشنهادی از ابتدا تا انتهای دوره پرواربندی

خوراک در دامداری یکی از مهمترین قسمت هایی است که باید توجه خاصی به ان کرد.جیره هم باید تمام نیاز های دام را برطرف کند و همچنین برای دامدار به صرفه باشد.در صورت عدم استفاده از جیره مناسب به سود مورد نظر در انتهای پرواربندی نخواهید رسید.

در قسمت زیر فایلی را برای شما دامداران اماده کردم که در ان 5 جدول ثبت شده.که از ابتدا تا انتهای دوره پرواربندی برای شما جیره را مشخص و درصد های لازم برای میکس کردن اقلام در ان درج شده است.اولین جدول دوره استارتر ( آغازین ) بوده ، سپس جیره مورد نظر 3 تا 6 ماه و در جدول سوم جیره اختصاصی برای 6 تا 9 ماهگی و در جدول چهارم از 9 تا 12 ماه را اماده کرده ایم.

 

.

نمونه ای از جدول ( درصد های لازم در فایل اصلی ) سایر جداول به صورت کامل در فایل اصلی

 
 
 

جایگاه مناسب پروار گوساله :

در ساخت جایگاه برای دام باید در ابتدا مکانی راحت و بهداشتی برای دام تاسیس شود.همچنین از مصالح با مقاومت لازم استفاده و سطح ان از زمین های اطراف بلندتر یا حداقل هم سطح باشد تا از ورود اب های جاری به محل دام ها جلوگیری شود.
جایگاه باید طوری ساخته شود که تقسیم بندی دام ها به راحتی انجام شود.در کل بهتر است ظرفیت هر بهاربند بین 30 تا 50 دام داشته باشد تا هم به راحتی قابل مدیریت باشد و هم به راحتی تک تک بیماری ها از نظر بیماری ها و رفتار قابل شناسایی باشند
 
 
تاسیس جایگاه گاوداری

تاسیسات لازم در یک واحد پرواربندی گوساله :

1.سالن پرورش دام
2.بهاربند
3.اخور و ابشخور
4.انبار علوفه
5.سیلوی علوفه
6.سکوی بارگیری
7.قرنطینه
8.انبار کود.
9.ساختمان مسکونی لازمه
هر یک از این موارد در فایل اصلی کاملا تشریح و استاندارد های لازمه گفته شده است.

 

احداث گاوداری

 

جایگاه گاوداری به طور کلی :

 میانگین زیر بنای مفید برای هر راس گوساله پرواری اصیل در یک دوره 5/4 متر مربع پوشیده و 3/6 متر مربع روباز می باشد. و برای هر راس گوساله دو رگ و بومی سه متر پوشیده و 2/4 متر مربع روباز می باشد.که در جدول دیده می شود.
 
 

آماده سازی جایگاه قبل ورود به جایگاه: 

- قبل ورود دام باید فضلات و کود های حیوانی تمییز شود.
- کف جایگاه به کمک آب اهک و سموم تجاری رایج به مقدار مناسبتوصیه شده ضدعفونی شود.
- دیوار ها تا ارتفاع 5/1 متری و درب ها و اخور ها و ... به خوبی نظافت شود.
- خرابی های معمول و نرده های شکسته شده تعمیر شود.
 
 
 
در این مقاله موضوعات زیر بررسی شده اند:
نژاد خوب 
مزیت های نژاد بومی برای افراد تازه کار 
چه موقع از نژاد هلشتاین و سمینتال استفاده کنیم
بهترین نژاد ها در ایران
قیمت روز نژاد های مختلف گوساله در پاییز 96 
افزایش وزن در ماه به طور میانگین در نژاد های مختلف گوساله 
بررسی سود پرواربندی گوساله به طور تقریبی 
ترتیب مخلوط نمودن خوراک در میکسر 
جیره پیشنهادی از ابتدا تا انتهای دوره پرواربندی 
جدول جیره استارتر گوساله
جیره برای گوساله های 3 ماه تا 6 ماه
جیره برای پرواری 6 ماهه تا 9 ماهه
جیره برای پرواری 9 ماهه تا 12 ماهه
جیره پایان دوره:  جیره برای پرواری 9 ماهه تا 12 ماهه
پرواربندی گوساله 
مهمترین مهاسن پرواربندی 
عوامل اساسی در یک پرواربندی موفق
جایگاه مناسب پروار گوساله 
تاسیسات لازم در یک واحد پرواربندی گوساله 
سالن پرورش دام ( اصطبل ) 
بهاربند 
آخور
ابشخور
نور در پرواربندی 
تهویه در دامداری  
انبار خوراک
سیلوی علوفه 
سکوی بارگیری 
قرنطینه
انبار کود 
ساختمان مسکونی 
جدول تاسیسات مورد نیاز 
جایگاه به طور کلی 
آماده سازی جایگاه قبل ورود به جایگاه
انتخاب و خرید گوساله مناسب جهت پروار 
تغذیه گوساله های پرواری 
نکات ریز پرواربندی 
بیماری های دام 
واکسیناسیون در پرواربندی گوساله 
نکات اخر 
 
 
 
در این فایل به بررسی اختصاصی نژاد ها + بررسی سود هر راس دام پرواری + ارائه جیره اختصاصی پرواری از ابتدا تا انتهای دوره + استانداردهای تاسیس جایگاه دامداری و نکات ویژه در 22 صفحه پرداخته شده است که از لینک زیر قابل خرید و دانلود می باشد.
 
 
( در صورت بروز مشکل و سوال تخصصی در مورد دام از قسمت نظرات این بخش استفاده کنید تا کاملترین پاسخ بگیرین.شماره تماس تنها برای پشتیبانی سایت می باشد. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از فایل اصلی بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 150 هزار تومان
قیمت : 50 هزار تومان ( تخفیف 48 ساعته )

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مازیار در تاریخ 1396/09/17 و 13:54 دقیقه ارسال شده است

سلام طرح توجیهی بعد از خرید چقد زمان میبره به دستمون برسه ؟
پاسخ : سلام.بعد از خرید میتونین دانلود کنین نمونه طرح مورد نظرتون را

این نظر توسط دامداری جعفری در تاریخ 1396/07/22 و 22:31 دقیقه ارسال شده است

مهندس دستت درد نکنه.با هزینه ای که کردم خیلی بیش از اینها برام ارزش داشت..متاسفانه نرخ جیره نویسی در بازار ازاد خیلی بالاست.
پاسخ : خواهش میکنم.امیدوارم مفید واقع شده باشه

این نظر توسط تشکر در تاریخ 1396/07/19 و 13:28 دقیقه ارسال شده است

عالی بود.خیلی کامل و خوب.ممنونم.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 3382
  • آی پی امروز : 185
  • آی پی دیروز : 307
  • بازدید امروز : 1,596
  • باردید دیروز : 1,744
  • گوگل امروز : 24
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 3,340
  • بازدید ماه : 37,758
  • بازدید سال : 240,199
  • بازدید کلی : 5,910,519