loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

  پروتوپلاست چیست یاخته های گیاهی علاوه بر غشاء سیتوپلاسمی دارای یک دیواره سلولی از جنس سلولز هستند که به آنها دوام بخشیده ، مانع خرد شدنشان شد ه و از ورود عوامل بیماری زا وتا حدودی تغذیه حشرات

مهدی بنی حسن بازدید : 2957 چهارشنبه 01 آذر 1391 زمان : 23:34 نظرات (1)

 

پروتوپلاست چیست

یاخته های گیاهی علاوه بر غشاء سیتوپلاسمی دارای یک دیواره سلولی از جنس سلولز هستند که به آنها دوام بخشیده ، مانع خرد شدنشان شد ه و از ورود عوامل بیماری زا وتا حدودی تغذیه حشرات و آفات جلوگیری می کند. پروتوپلاست عبارتست از یک یاخته گیاهی یا باکتریایی که دیواره سلولی آن برداشته شده باشد. گاهی پروتوپلاست یاخته های باکتریایی را اسفروپلاست گویند بنابراین پروتوپلاست شامل غشا ء پلاسمایی و تمام محتویات داخل سلول اعم از شیره سلولی ، اندامک ها و هسته است . بر اساس نظر لانگر(1977) و واسیل(1980) پروتوپلاست جدا شده تنها یک تک یاخته لخت بوده که توسط غشاء پلاسمای احاطه می شود و پتانسیل ایجاد دیواره سلولی، تقسیم سلولی ، رشد و ایجاد یک گیاه کامل را دارا است.

پروتوپلاست ، سلولی گیاهی است که دیواره سلولی آن حذف شده باشد. بعد از حذف دیواره محکم سلول تنها یک پلاسمای غشایی نازک ، سلول رااحاطه می کند . استفاده های زیادی از پروتوپلاست صورت می گیرد. هیبرید های غیر معمول را که نمی توان با تلاقی جنسی انجام داد، با امتزاج پروتوپلاست دوگونه متفاوت می توان انجام داد، مثل سیب زمینی و گوجه فرنگی (بلیچر و همکاران ، 1978) مضاف بر این ترانسفورماسیون پروتوپلاست ها یا ژنهای خارجی منجر به بهبود معنی دار محصول می شود. انتقال مستقیم DNA از طریق الکتروپوریشن و انتقال غیر مستقیم آن از طریق پلی اتیلن گلیکول ( PEG ) نیز منجر به تولید گیاهان تراریخته می گردد . پروتوپلاست ها همچنین می توانند در بروز موقت ژن مورد آزمایش روی گیاه ، قابل استفاده باشند.

بااستفاده از پروتوپلاست ها ، مطالعه مسایل فیزیولوژیکی سلول امکان پذیر است . چون دیواره سلولی وجود ندارد . با استفاده از پروتوپلاست ها بررسی اثرا ت مواد خارجی روی فعالیت سلول تسهیل می گردد.

برای ایزولاسیون پروتوپلاست ها می توان سلولها را از منابع مختلف نظیر کالوس ، کشت های سوسپانسیون و بافت گیاهی ، تهیه نمود. برگهای جوان یک منبع عالی هستند. وقتی از برگها استفاده می کنیم ، در صورت امکان لایه اپیدرمی سلولها برداشته می شود و مزوفیل در معرض آنزیم هضم کننده دیواره سلولی قرار می گیرد. اگر لایه اپیدرمی به آسانی قابل برداشت نباشد ، برگها را می توان به صورت نوار های کوچک بریده و لایه مزوفیل را در معرض آنزیم قرار داد. دیواره سلولی معمولا با هضم آنزیمی ، برداشته می شود. برای تبدیل بافت به سلولهای مجزا از هم ، آن را در آنزیم پکتیناز قرار می دهند. برای هضم دیواره سلولی نیز از آنزیمهای سلولاز یا همی سلولاز استفاده می شود و در نتیجه پروتوپلاست ها فراهم می شوند .

در هنگام استفاده از هضم آنزیمی حفظ پتانسیل اسمزی محیط هضم کننده در شرایط ایده آل برای ممانعت از چین خوردگی و ترکیدن پروتوپلاست ها مهم است . برای این کار آنزیم ها به محلول نمکها و ویتامین ها اضافه می شوند و پتانسیل اسمزی با مانیتول ، سوربیتول یا ترکیبی از این دو تنظیم می شود. PH محیط هضم کننده نیز باید برای فعالیت اپتیمم آنزیم و رشد سلول تنظیم شود.

پروتوپلاست های گیاهی به عنوان وسیله ای برای بهنژادی یعنی تولید پروتوکلون (Protoclone) (گیاهان جدیدی که از پروتوپلاست ها به دست می آیند یک نوع ماده کلونی می باشند) که هم اکنون به عنوان اجزاء برنامه های بهنژادی می باشند به کار می روند، مثل آلودگی با پلاسمید های باکتری آگروباکتریوم تومفاسینس (Agrobacterium tumefaciens ) در آزمایش های مهندسی ژنتیک .

براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط جعفری در تاریخ 1392/12/07 و 21:52 دقیقه ارسال شده است

salam khub bud mishod ke kameltar beshe.mamnun movafagh bashid


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 3383
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 338
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 2,000
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 48,939
  • بازدید سال : 251,380
  • بازدید کلی : 5,921,700