loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

تاریخچه ی آموزش معماری از زاویه جهانی تقسیم بندی صنایع از نظر ابن خلدون جایگاه ویژگی های شخصیتی در آموزش مهارت های حرفه ای وجوه روش استاد شاگردی شناختی معمار

مهدی بنی حسن بازدید : 1872 یکشنبه 01 اسفند 1395 زمان : 11:21 نظرات (0)

دانلود پاورپوینت با موضوع حکمت هنر اسلامی ( اموزش روش های سنتی معماری )

 

پدید آوردن بنای سنتی که ،علاوه بر ظاهری شایسته،به باطن ومعنایی ارزشمند هم توجه داشته باشد،کار هر کسی نیست و به معمار خاص و ویژه به معماری سنتی ،نیاز دارد.

در مورد خصوصیات این فرد و نحوه آموزش او ،قیومی بیدهنده ی توضیحات بسیار خوبی ارائه داده است:
 
دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مطابق الگوی مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) قالب ریزی شد. در این دانشکده از نظام آتلیه ها، اسکیس، راندو، آموزش دانشجویان جدید(مقدماتی) به دست دانشجویان قدیمی تر(سال بالایی) و برنامه ی درسی بوزار تقلید گردید. به طوریکه، حتی عنوان دانشکده نیز(هنرهای زیبا) ترجمه ای از بوزار( Beaux-Arts) بود.
 
چند جریان عمده رامی توان به عنوان وجوه مشخصه ی روش بوزار ذکر کرد:
1- گروه بندی دانشجویان در آتلیه هایی که هریک را یک استاد هدایت می کرد
2- آموزش دانشجویان مقدماتی به دست دانشجویان سالهای بالاتر
3- آموزش طراحی به وسیله ی معماران حرفه ای
4- تمرین طراحی به عنوان هسته ی مرکزی برنامه ی آموزشی
5- شروع به طراحی، بلافاصله پس از ورود به آتلیه
6- اتخاذ روش قانونمند برای طراحی؛ شروع با «اسکیس»
7- ایجاد روح رقابت به عنوان یک ابزار آموزشی.
به وجوه هفتگانه ی فوق، وجه هشتمی هم می شود افزود که عبارت است از:
8- آموزش گونه های ابنیه به صورت پدیده هایی تجریدی در شرایطی تجریدی
 
-مدرسه ی باوهاس که در سال 1919 میلادی در وایمار برپا شده تلفیقی بود از دو موسسه ی قبلی، یعنی (آکادمی هنرها) و ( مدرسه هنرها و صنایع).
-در اولین اطلاعیه باوهاس می آید: «... معماران، مجسمه سازان، نقاشان همه ی ما باید به هنرهای دستی بازگردیم». «این تاکید بر هنرهای دستی از جنبش هنرها و صنایع دهه ی 1880 بریتانیا نشات می گرفت. 
 
-مفهوم هماهنگ سازی «هنرها و صنایع سنتی» با «سبک نوین ماشین» از راه «جذب روح مهندسی در هنر» را می توان مهم ترین خدمت باوهاس به آموزش نوین طراحی به حساب آورد.
-گروپیوس سنت آکادمی را به خاطر حاکمیت تفکر « هنر برای هنر» مورد انتقاد قرار داد. همچنین آکادمی را به محروم کردن صنایع دستی و صنعت، از خدمات آگاهی بخش هنرمندان متهم می کند که به جدایی کامل هنرمندان از جامعه منجر شده است.
 
توسعه ی آموزش مدرسه ای معماری را می توان با جنبش مدرن در ارتباط دانست. رشد و استیلای طبقه ی متوسط در اروپا و تحقق انقلاب صنعتی، به شکل تازه ای از تخصص گرایی اوایل قرن بیستم منجر شد. عامل فوق، همچنین باعث گردید نقش و منزلت معمار از یک پیشه ور یا استاد کار سر ساختمان به متخصص طراح پشت میز تغییر یابد که تنها عضوی از مجموعه ی کلی حرفه ساختمان.
 
حال و هوای تاریخ گرایی، جای خود را به جوی ورای تاریخ داد و تلقی معماری به عنوان پدیده ای فرهنگی -محلی با تصوری صنعتی-فرا ملی از آن جایگزین شد.
مفهوم مدرن طراحی که با سنت باوهاس تشدید و تقویت شد بر آموزش معماری تا دهه ی 1970 استیلا داشت. این زمانی بود که جنبش پست مدرن به عنوان یک عامل موثر قوی در فضای فکری آمریکا در حال ظهور بود و پیش فرض هایی را که برای مدرنیسم جنبه ی محوری داشت، مورد سوال قرار می داد.
 
آموزش معماری آنگاه امکان می یابد که تعریفی کامل و شامل و معلوم و مقبول از معماری وجود داشته باشد که بتوان آن را آموزش داد. آموزش سنتی معماری و نیز آموزش در مکتب های چون بوزار و باوهاس نمونه هایی از آموزش معماری هستند که هر یک تعریفی جامع و مانع از معماری را مد نظر داشته و با تمام توان به آموزش آن می پرداختند. هرچند میان آموزش سنتی و آموزش آکادمیک( بوزار- باوهاس) تفاوت هایی ریشه ای وجود دارد، ولی داشتن تعریفی روشن از معماری، ویژگی و نقطه ی اشتراک آموزش در این دستگاه ها می باشد.
 
پرورش معمار آن است که بی هدف قرار دادن شکل و تعریفی خاص از معماری، با کشف و پرورش ویژگی ها و استعدادهای شاگرد پرداخته و هدف را تولید معمار و نه معماری قرار دهیم و بپذیریم که معمار خود معماری را به وجود خواهد آورد.
پرورش معمار هنگامی ضرورت می یابد که معماری روز و معماری موجود فاقد کیفیت مطلوب بوده و ارزش آموزش دادن را نداشته باشد.
 
ریشه های اموزش معماری در ایران
 
 
موضوع پاورپوینت : بررسی ریشه های معماری سنتی
 
قالب فایل : پاورپوینت قابل ویرایش --- تعداد 47 اسلایدار
به همراه جداول - نمودار ها و تصاویر مربوطه
 
 
کلیه قسمت های زیر در این پاورپوینت به همراه نمودار و توضیحات لازمه اورده شده است:
 
آموزش روش های سنتی معماری
ریشه های آموزش معماری در ایران
تاریخچه ی آموزش معماری از زاویه جهانی
از آموزش معماری تا پرورش معمار
وظیفه مدرسه معماری در فقدان معماری
تاملی در معماری سنتی
سنت چیست؟
معمار سنتی
بررسی دیدگاه های نسبت به سنت
مباحث آموزشی مطرح در نظام سنتی آموزش معماری
آموزش های عملی معماری
تقسیم بندی صنایع از نظر ابن خلدون
تقسیم های گروه های مرتبط با فتوتیان 
اهمیت روش استاد و شاگردی در تاریخ و اکنون
وجوه روش استاد شاگردی شناختی
جایگاه ویژگی های شخصیتی در آموزش مهارت های حرفه ای
                                                                          
مدل درختی نگرش
 مدل کامل تر شدۀ روش استادوشاگردی.
نظریه های پشتیبان روش استاد و شاگردی
آموزش های معماری در فتوت نامه های مرتبط ( آموزش نظری )
آموزش ایدئولوژیکی یا مبانی فکری ( آموزش معنوی )
 آموزش های مرتبط با باورهای دینی
رساله المعماریه
مباحث نظری و آموزش سنتی معماری
معماری امروزی ایران
شیوه آموزش معماری
تعریف جدید معماری
سه نگرش معماری:
دیدگاه های متفاوت اساتید و مدرسان :
جمع بندی 
فهرست منابع
 
( با تشکر از خانم دلنیا ذیجی که این فایل را تهیه و در اختیار ما قرار دادند. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از متن پاورپوینت بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 10 هزار تومان
قیمت : 5هزار تومان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 3423
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 595
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 3,883
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 5,297
  • بازدید ماه : 7,281
  • بازدید سال : 87,411
  • بازدید کلی : 6,286,841