loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

دانلود پاورپوینت با موضوع بنای تاریخی و مرمت عمارت مشیر دیوان به همراه نقشه تصاویر و پلان عمارت مشیر دیوان عمارت خسرو آباد عمارت وكیل امام زاده هاجر خاتون

مهدی بنی حسن بازدید : 1607 یکشنبه 13 فروردین 1396 زمان : 21:18 نظرات (1)

دانلود پاورپوینت جامع با موضوع عمارت مشیر دیوان 129 اسلاید به همراه تصاویر و توضیحات مربوطه

پلان عمارت مشیر دیوان  نقشه عمارت مشیر دیوان   پاورپوینت بنای تاریخی عمارت مشیر دیوان به همراه نقشه تصاویر  بررسی تاریخچه استان کردستان  مراکز دیدنی و مذهبی شهر سنندج

 
مرمت :
 
واژه‌ای است کلی، مشخص، مداخله‌های فنی ـ عملی که به منظور تضمین تداوم حیات یک اثر هنری صورت می‌گیرند.كليه اعمالي كه براي اصلاح مواد موجود و ساختار يك اثر فرهنگي انجام مي‌گردد تا به موقعيت اوليه آن كه شناخته شده مي‌باشد،بازگردد. هدف مرمت نگهداري و آشكار نمودن ارزشهاي هنري و تاريخي اثر بوده و بر پايه توجه به قطعات اصلي باقي مانده و شواهد از وضع اوليه اثر استوار مي‌باشد.
 
انواع مرمت:
۱- مرمت علمی و آرکئولوژیک (با مطالعه و تأمل انجام گرفته و بسیار ساده می‌باشد. محکمکردن بناها، سوارکردن الما نهای جدا شده اثر، حفاری بناهای دوره نئوکلاسیک بخصوص یونان و روم، عملکرد بنا عوض می‌شود.
۲- مرمت آرتیستیک و یا هنری (مرمتگر اجازه خلق و ابداع دارد. قسمت‌های از بین رفته با روحیات جدید مرمتگر ترمیم می‌شود، بناهای دوران گوتیک و رنسانس، بناها یا دارای عملکرد هستند و یا اینکه ما برای ادامه حیات بنا باید به آنها عمکرد بدهیم.
 
ضرورت مرمت:
مرمت فعالیتی است که ضرورت در آن در کل زندگی انسان احساس می شود به بیان دیگرمرمت ضرورت زیستی،نه ضرورتی عملکردی است.تغییر،رشد و ترمیم در محیط زیست آدمی و هر گونه جانداری مشاهده میشود به همان ترتیب که تغییر و تحول پذیرفته و یکی از راز و رمزهای حیات تلقی می شود و یکی از شالودهای حیات به شمار می آید.تمام موجودات زنده از ابزارهای زندگی به حساب می آیند مرمت هم یکی از این ابزارهاست.
 
 
بازسازي
 
بازگرداندن اثر به وضعيتي نزديك به وضع اوليه كه با بكارگيري مواد جديد يا سنتي صورت مي‌گيرد و منجر به خلق مجدد قسمتي از اثر مي‌شود كه بر پايه شواهد و اسناد علمي- تاريخي استوار است. هدف بازسازي حفظ اشيايي يا تماميت زيبايي شناسانه اثر است و منتهي به درك صحيح‌‌تري از اثر مي‌شود.
                                            
 

مرمت در دوران انقلاب صنعتی:

هنرهای سه‌گانه این دوران (معماری ـ نقاشی ـ مجسمه‌سازی) بخاطر اینکه به روی ماهیت اشیاء و تجربه گذشتگان بنیانگذاری شده‌اند بصورت یک طبیعت ثانی در آمده‌اند.
سیستم معماریکلاسیک: خصوصیات لازمی راکه ماوراء محدودیت‌های تاریخی قرار دارند در یک کار بخصوص متجلی می‌سازد.
در سال ۱۷۳۰م بررسی آثار ماقبل تاریخ در پاریس مورد بحث قرار گرفته شد.
در سال ۱۷۳۲م اولین موزه عمومی مجسمه‌های باستانی در رم در «کامین دولیو» افتتاح شد.
در سال ۱۷۳۹م مجموعه واتیکان در معرض دید عموم قرار گرفت.
در سال ۱۷۵۰م مجموعه‌های هنری در پاریس و لوکزامبورگ در معرض تماشای عموم قرار گرفت.
 
مکتب «هیستوری‌سیزم» را می‌توان به عنوان لغو ضمنی فرهنگ رنسانس شناخت. یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است.
 
مرمت در دوره نئوکلاسیسیسم و رومانتیسیسم:
در دوره «نئوکلاسیسیسم» سعی می‌شودکه توجه هنرمند به دوره کلاسیک معطوف شده، ارزش حقیقی را فقط متعلق به این مکتب قلمداد نمایند. در صورتیکه در دوره «رومانتیسیسم»که دوره بعد از نئوکلاسیسیسم می‌باشد، برای هنریکه واقعاً ارزش هنری دارد،ارزش قائل می‌شوند.
طرح نمونه‌های مرمت در دوره «نئوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاًکار مرمت صورت نگرفته و یا مرمت آنچنان انجام شده که هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستانشناسان صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شده‌است.
 
"تعاريف از منشور استراليا 1981، منشور انستيتو بين‌المللي کانادا 1985 و استانداردهاي عملي انستيتو حفاظت آمريكا استخراج شده است."
 

موقعیت استان کردستان در کشور

تاریخچه استان 

استان كردستان بخشی از سرزمینی است كه تحت حكومت مادها اداره می شده است . كردها یكی از شعبه های مشهور نژاد آریایی هستند كه از حدود 2000 سال پیش از میلاد مسیح از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ارومیه مهاجرت نموده اند و محققان در آریایی بودن آنها شكی ندارند .
كردها مردمانی ایرانی تبار هستند كه زبان ، فرهنگ و آداب و سنن آنان در ارتباط و پیوند با دیگر مردمان در قلمرو زیست اقوام ایرانی است . بر اساس متن كتیبه داریوش در تخت جمشید و بیستون دولت ماد در سال 550 پیش از میلاد مسیح در قلمرو دولت هخامنشیان قرار داشته است در عصر سلجوقیان و به ویژه در عهد حكومت طغرل بیگ تمامی ناحیه جبال كوهستانی غرب ایران (كردستان) به عراق عجم نام گذاری شده ، زیرا القایم با ... خلیفه عباسی طی منشوری در سال 437 ه . ق از طغرل بیگ سلجوقی به عنوان ملوك العراقین نام برده است . عطاءالملك جوینی در بیان نبرد هلاكوخان مغول به فرقه اسماعیله و ارسال تداركات و پشتیبانی آنان از ولایت اكراد یاد كرده است .
 
 
شهرستان سنندج 
 
شهر سنندج مركز استان كردستان در فاصله 512 كیلومتری جنوب غرب تهران قرار گفته و ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر است . شهر سنندج در سال 1046 هجری قمری در زمان حكومت سلسله صفویه و در دوران شاه صفی و توسط سلمان خان اردلان ساخته شده است . نام سنندج معرب شده سنه دژ است ،
 
موزه سنندج 
این موزه در خیابان امام كوچه حبیبی و در بخش برونی عمارت ملالطف اله شیخ الاسلام قرار دارد و در آن آثار و اشیاء تاریخی كشف شده از استان و سایر نقاط ایرا ن به نمایش گذاشته شده است . اروسی موزه سنندج یكی ا نمونه های بی نظیر هنر اروسی سازی و كار استادكاران سنندجی می باشد . عمارت ملالطف اله از بناهای باقی مانده دورة قاجار است .
 

عمارت خسرو آباد 

این عمارت در بلوار خسرو آباد (شبلی) قرار دارد . این عمارت در نوع خود بی نظیر و مركز حكومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده است . مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی با غلام گردش ها و ایوان ستون دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام ، اتاق قاپچیان و خدمتكاران است . تزئینات معماری این بنا شامل گچبری ، آجركاری ، اروسی های زیبا و حوض چلیپا شكل داخل عمارت است .
 
 

عمارت وكیل 

این مجموعه بزرگ در خیابان كشاورز واقع شده است و شامل سه حیاط با عمارت های مربوطه و یك حمام خصوصی در داخل مجموعه و یك حمام عمومی در خارج آن است . بخش اصلی عمارت وكیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش های دیگر متعلق به دوره قاجار است . مجموعه دارای تزئیناتی چون آجركاری های زیبا و اروسی های پركار است و حیاط مركزی دارای سقف شیروانی با طرح كلاه فرنگی است . 

 

امام زاده هاجر خاتون 

این امام زاده در خیابان صلاح الدین ایوبی در محله قدیمی سرتپوله سنندج واقع است . بر اساس روایات موجود این امام زاده شریفه ، خواهر امام رضا (ع) است كه در سفر آن بزرگوار به خراسان در كردستان رحلت نمود و در این مكان به خاك سپرده شده است . در مجاور این امام زاده مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد . 
 
 
 
دانلود پاورپوینت پروژه مرمت و احیاء عمارت مشیردیوان

 پروژه مرمت و احیاء عمارت مشیردیوان کردستان

قالب فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش توسط شما) --- تعداد 129 اسلاید
 

 

« آسیب شناسی – درمان عمارت مشیردیوان »

آسيب شناسي و درمان
 
شايد عمر مرمت در ايران با عمر ورود مفاهيم معماري مدرن به كشورمان برابر باشد . اگر چه نخستين فعاليتهاي مرمتي توسط اروپائيان انجام گرفت ، اما معماران ايراني نيز به تدريج در اين فعاليت سهيم شدند و در سه دهه اخير شاهد بيشترين فعاليت معماران ايراني در زمينه مرمت ابنيه ميهنمان بوده ايم .
 
مهم ترين عاملي كه مي تواند موجب پيشرفت كيفيتي مرمت باشد انتقال تجربياتي است كه در يك پروژه مرمتي به دست مي آيد . اين مساله كه در منشور آتن و قطعنامه ونيز هم مورد تاكيد قرار گرفته است توسط مرمت كاران اروپايي به دقت رعايت مي شد و حاصل آن گزارشهاي با ارزشي است كه از مرمت ابنيه اي چون تخت جمشيد ، عالي قاپو ، مسجد اصفهان و گنبد سلطانيه به دست ما رسيده است .
بافت ها و مراكز با ارزش تاريخي و فرهنگي شهرهاي ايران مملو از بناهاي ارزشمندي است كه متاسفانه به علت عدم توجه كافي در حال فرسودگي و زوال ميباشند. از ابتدايي ترين اقداماتي كه بايد در زمينه حفظ و احياي اين گونه بناها برداشته شود ، مرمت آنهاست . مرمت ساختمان هاي قديمي به دلايل مختلف و بر اساس مباني نظري مدون و يا سياست هاي رايج در مديريت متمركز اين بناها ، دوره ي زماني نسبتاً درازي را به خود اختصاص داده است. اما قطعاً بناها را نمي توان جدا از محيط در برگيرنده ي آنها و بدون در نظر گرفتن نيازهاي روز، مرمت و احيا كرد . اگر به طرح مرمت و احياي بناها در حكم جزيي از طرح بهسازي بافت هاي كهن و به عنوان بستر دربرگيرنده ي اكثريت قريب به اتفاق ساختمان هاي قديمي و واجد ارزش ، معتقد باشيم ، مي توانيم مرمت اين بناها را در سلسله مراتب تهيه ي طرح هاي بهسازي و نوسازي در سطوح زير جانمايي كنيم:
 
نخستين سطح :
تهيه طرح تفصيلي عمومي براي تمامي پلاك هاي محدوده ي بافت .
دومين سطح :
شناخت استخوان بندي بافت و طرح تقويت آن
سومين سطح :
تك بناهاي قديمي واجد ارزش .
چهارمين سطح :
تهيه ي الگوي ساخت و سازه اي جديد .اين گفتار، بر اساس سومين سطح تهيه ي طرح هاي بهسازي بافت هاي كهن، شكل گرفته است .
 
 از آنجايي كه در فرآيند تهيه ي طرح مرمت و احياي يك بناي قديمي ، براساس هر ايده و مباني نظري ، بدون در نظر گرفتن ويژگي هاي كالبدي و يافتن پاسخ هايي براي حفظ اجزاي ساختماني و بررسي انطباق آنها با زندگي امروز و نيازهاي جديد ممكن نيست، ضرورت انجام مطالعات آسيب شناسي بنا را به موازات ساير مطالعات ساختمان، ايجاب مي كند. اين مقاله سعي دارد در ادامه به تشريح مراحل مختلف مطالعات آسيب شناسي، تعيين آسيب هاي وارد آمده و شناخت عوامل مختلف آسيب رسان (طبيعي ، انساني)، بررسي مصالح به كار رفته و فنون كاربردي و ويژگي هاي فني آنها و برخي راه هاي ترميم و جايگزيني عناصر ساختماني در جهت استحكام بخشي و مقاوم سازي بنا ، بپردازد.
 
همچنين واقعيت اين است كه از همان لحظه پايان فعاليت مرمتي مجموعه اي از عوامل مجددا دست به كار تخريب بنا مي گردند و بنا  دو باره در معرض آسيب هاي فراوان قرار مي گيرد.نكته قابل تامل اينجا است ك بسياري از اين آسيب ها داراي ريشه اي متفاوت با آسيب هاي قبل از مرمت مي باشند . با چنين ديدي مي توان گفت تجربه مرمت هنگامي داراي رشد كيفي خواهد بود كه مطالعه برروي بنا به پس از مرمت نيز تسري داده شود و آثارفعاليت هاي مرمتي بر روي بنا به دقت مورد بررسي قرار گيرد ، تا علاوه بر ميزان موفقيت طرح ها و جزئيات اجرايي مرمتي ميزان موفقيت درشناسايي عوامل آسيب هاي قبل از مرمت نيز مورد بررسي قرار گيرد.
پس از تشريح دلايلي كه براي اهميت آسيب شناسي ابنيه پس از مرمت ذكر شد با دسته بندي كردن اين آسيب ها ، هر دسته به طور مجزا شرح داده شود .
 
الف : آسيب هاي ذاتي بنا
بايد توجه داشت يك بناي قديمي ، فرسوده است . مخصوصا اگربامصالح و ملات هايي چون خشت و گل يا گل آهك يا شفته هاي آهكي شاخته شده باشد. چنين بنايي نه تنها هرگز به سكون صد درصد نمي رسد بلكه با انجام عمليات مرمتي كه گاه در صد قابل توجهي ازبنا را دستخوش تغييرات مي كند ، ساختمان از حالت تعادل خارج شده و مدتي به درازا خواهد كشيد تا به حالت قبلي خود باز گردد. بنابراين حجم قابل توجهي ترك پس از مرمت مي تواند به وجود آيد ، كه اصولا طبيعي است .همچنين گاهي خشك كردن ناگهاني رطوبتي كه سال ها در بنا موجود بوده نيز موجب برهم خوردن تعادل بنا مي گردد و موجب ترك خوردن ، جداشدن آينه ها و تغيير شكل دادن كلاف هاي چوبي پنجره مي شود . سبك شدن بنا نيز عوارض مشابهي مي تواند در بر داشته باشد .
آسيب هايي از اين دست را مي توان ذاتي بنا دانست و تنها با گذشت زمان و برطرف كردن تدريجي عوارض اين آسيب ها مي توان آن ها را به حد اقل رساند .
آسيب هايي كه در حين مرمت بنا كلا برطرف نشده است .
 
اين دسته از آسيب ها قطعا پس از هرمرمتي كم وبيش وجود خواهندداشت.در اثر نقص هايي است كه در مطالعات اوليه و آسيب شناسي وجود داشته است. مثلا ممكن است از ده ها عامل نم يكي از آنها شناسايي نشده باشد، اگر چه حتي كم اثرترينشان باشد.همچنين برخي از آسيب ها اساسا به طور كامل قابل برطرف شدن نيستند ، مانند چوب هايي كه در پشت تزئينات با ارزش قرار دارند يا رطوبتي كه وارد پي هاي بنا مي شود .
 
ب : آسيب هايي كه دراثر ناكارايي جزئيات اجرايي به وجود آمده است .
چنانچه اشاره شد ، معماران دربسياري از موارد ناچار مي گردند با طراحي جزئياتي اجرايي كه تاكنون سابقه نداشته مشكل را برطرف كنند . درمواردي اين ابتكارات نتايج مثبتي به همراه نداشته و حتي اثري معكوس بر جاي مي گذارد . شايد با اهميت ترين بخش آسيب شناسي پس از مرمت به همين قسمت باز گردد ، چرا كه بررسي اين ابتكارات قطعا دانش مرمت را غني تر خواهد ساخت.
 
براي مثال استفاده از گچ الياف دار و رزين ضد رطوبت در گچكاري نماي شمالي مجلس شوراي ملي سابق در حد انتظار نبود . يا استفاده از پلاستر سيمان با شير آهك كه براي گيرايي پلاستر با ملات گل آهك پيش بيني شده بود عملا موجب بروز ترك هاي فراواني در يك سال اول پس از اجرا گرديد . از طرفي پلاسترهاي گچي با استفاده از شبكه مش بسيار موفقيت آميز بود . اين مرحله قطعا مي تواند موجب شتاب گرفتن پيشرفت كيفي مرمت در ايران باشد. 
 
آسيب هاي فيزيكي :
ايندسته از آسيب ها هميشه بنا را تهديد مي كنند ، اما پس از مرمت بستگي كامل به بهر بردران بنا دارند و به ميزان اهميتي كه آن ها براي يك بناي تاريخي قايل هستند .همچنين عدم موفقيت طراحان درانطباق كاربري جديد با فضاهاي ساختمان مي تواند بر روند شدت يافتن آسيب هاي فيزيكي تاثير بگذارد .
شايدبتوان در هرمورد از موارد توضيح داده شده نمونه هاي فراواني همراه با جزئيات اجرايي بر شمرد ، اما آنچه در اين مقاله مد نظر بود باز كردن بحث آسيب شناسي پس از مرمت بود تا شايد بتوان در قرار دادهاي مرمتي اين فعاليت را نيز در شرح خدمات مهندسين مشاور مرمت كار افزود و ديگر اينكه مرمت مقطعي نيست و مرمت در هر بنا پس از آغاز هرگز به پايان نمي رسد .
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان 
 
مرمت....................................................................1  
انواع مرمت .......................................................... 1
ضرورت مرمت ...................................................... 1
بازسازی ............................................................... 2
مرمت در دوران انقلاب صنعتی .............................. 2
معرفی کشور ایران ................................................ 3
موقعیت استان کردستان در کشور.......................... 5
تاريخچه استان کردستان ........................................5
موقعیت شهرستان و شهر در استان ........................ 6
فرهنگ كردستان....................................................7
جمعيت ونيروي انساني..........................................7
جاذبه های گردشگری ........................................... 7
جاذبه های تاریخی و فرهنگی و طبیعی ....................8
شهرستان سنندج ................................................. 9
مراکز دیدنی و مذهبی شهر سنندج ......................... 9
مسجد جامع ....................................................... 9
مجموعه پارک تفریحی آبیدر ................................ 10
بازار سنندج ...................................................... 10
خانه کرد ( عمارت آصف) ................................... 10
موزه سنندج ...................................................... 11
عمارت خسروآباد.................................................11
عمارت وکیل ..................................................... 11
امامزاده هاجر خاتون...........................................11
مطالعات اقلیمی ............................................... 12
بارندگی............................................................ 13
دما ................................................................. 14
میزان ساعات آفتابی............................................... 15   
رطوبت ............................................................... 17
 وجه تسمیه محله ی سه ر ته پوله........................... 18
عناصر عمده ی مستقر در محله ی سه ر ته پوله ....... 18  
شناخت و بررسی عمارت مشیر دیوان...................... 19
موقعیت جغرافیایی...............................................20     
معرفی.................................................................. 21     
سابقه تاریخی عمارت مشیردیوان.............................23      
مبانی نظری و ایدئولوژی اولیه احداث بنا ................ 23    
حیاطهای مشیردیوان ......... ................................. 24    
وجه تسمیه عمارت مشیردیوان................................25
شجره نامه خاندان مشیردیوان.................................25
بررسی دوره خصوصیات هنری اثر............................26 
مطالعه و بررسی معماری عمارت در سنندج................26
عمارت اعیانی .........................................................27
مراسم های مشیردیوان............................................29
بررسی مدیریت ها و مالکیت ها................................ 29   
سازه .................................................................... 30
پوشش گیاهی .........................................................31
اجزای پی – حمام ................................................. 32
نحوه ساخت و اجرای آهکبری دیوار حمام ................ 33
بررسی دوره حیات اثر ............................................. 33
شناخت و بررسی تصویری کاربریها ........................... 34
شناخت تکنیکهای ساخت و بررسی نیروها ................ 44
وال سکشن .......................................................... 46
ابعاد آجرهای بکار رفته در بنا ...................................47
جزئیات رجهای دیوارچینی ...................................... 48
اجزا تشکیل دهنده ی قوس  ....................................50
شناخت تزئینات و مصالح به کار رفته در بنا ...............55
ارسی.......................................................................56
کلاه فرنگی ............................................................. 57
 گچبری .................................................................. 58
آهکبری ............................................................. 59                                                             
آویزهای فلزی .................................................... 60
آجرکاری ..............................................................61
کاشیکاری ......................................................... 62
نقشه های وضع موجود بنا ...................................63
پلان و نمای شرقی حیاط مرکزی ........................... 64
برش – نمای غربی حیاط مرکزی ...........................65
بررسی دسترسیها و ترکیبات فضایی سوژه ............... 66
موقعیتها و دسترسیها ...........................................67
جهت و زاویه تابش ............................................. 68
مسیر جهت بادهای غالب .................................... 69
شناخت تاسیسات و جانمایی آنها ......................... 70
پلان سیم کشی تاسیسات الکتریکی ...................... 71
 پلان مسیر لوله کشی گاز .................................... 73
پلان سیم کشی تلفن ........................................... 75
پلان مسیر لوله کشی فاضلاب .............................. 77
پلان مسیر ورود آب قنات به بنا ............................ 78
دیاگرام ارتباطات فضایی ...................................... 79
کاربریها و ریزفضاها .............................................. 81
دیاگرام ارتباطی .................................................... 83
آسیب شناسی و درمان .......................................... 86
آسیب ذاتی بنا...................................................... 87
آسیب فیزکی بنا..................................................... 88
آسیب انسانی و اکولوژیکی...................................... 89
آسیب انسانی ....................................................... 90
آسیب معماری ..................................................... 95
آسیب سازه ای ..................................................... 98
 
آسیب تزئیناتی.........................................................99                                                             
آسیب بازشو ها..................................................... 106
آسیب تاسیساتی....................................................107
آسیب منظری ...................................................... 110
آسیب رطوبتی.......................................................114
عکس ها و نقشه های مربوط به عمارت................... 119
منابع وماخذ..........................................................126
 
 
 
( با تشکر از خانم دلنیا ذیجی که این فایل را تهیه و در اختیار ما قرار دادند. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از متن پاورپوینت بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 15 هزار تومان
قیمت : 7 هزار تومان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رضا در تاریخ 1396/01/13 و 21:44 دقیقه ارسال شده است

عالی بود.فراتر از انچه که فکرشو میکردم.نسبت به قیمت و 129 اسلاید.هیچ کجا همچنین چیزی برام درست نمیکردندتشکر ویژه از نویسنده.در رشته معماری عالی کار میکنید


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 3379
  • آی پی امروز : 84
  • آی پی دیروز : 504
  • بازدید امروز : 188
  • باردید دیروز : 3,758
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 42
  • بازدید هفته : 8,400
  • بازدید ماه : 3,946
  • بازدید سال : 206,387
  • بازدید کلی : 5,876,707