loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

دانلود گزارش کار حضور و فعالیت در اداره ثبت احوال با فرمت wordدانلود پایان نامه حضور در ثبت احوال با فرمت word

مهدی بنی حسن بازدید : 2481 دوشنبه 06 مرداد 1393 زمان : 3:25 نظرات (0)

دانلود گزارش کار حضور و فعالیت در اداره ثبت احوال با فرمت word

گزارش کارآموزی :

 گزارش کار حضور و فعالیت در اداره ثبت احوال 

 

قالب بندی:word

تعداد:120 صفحه

 

 

فهرست:

NTTACPLUS-1-4چيست؟
4-2-ويژگي‌هاي اصلي NTTACPLUS
4-3-قابليتهاي جديد موجود در NTTACPLUS نگارش 2
                    4-3-1-معرفي NTTACPLUS نگارش 2
فهرست مطالب
 
عنوان
 
صفحه
 
 
  4-3-2-تفاوت نگارش جديد با نگارش 1.x
                    4-3-3-  ليست تغييرات بوجود آمده در نگارش جديد  
                    4-3-4-    روش ارتقاءnttacplus از نگارش 1.x به نگارش 2
4-4-روش نصب NTTACPLUS
4-4-1-نيازمنديهاي سيستم
4-4-2-فضاي لازم روي هارد ديسك
4-4-3نصب برنامه NTTACPLUS
4-4-4-روش برداشتن برنامه NTTACPLUS نصب شده روي سيستم
4-5-اجراي برنامه NTTACPLUS  به صورت يك برنامه مجزا (STAND-ALONE)                                                                              
4-6اجراي برنامه NTTACPLUS به صورت سرويسي از سرويس هاي ويندوز
4-7اجراي NTTACPLUS به صورت ثبت نشده(UNREGISTERED)
4-8-پيكربندي NTTACPLUS
4-8-1اولين ارتباط (LOGIN)با NTTACPLUS
4-8-2اجراي برنامه كنسول NTTACPLUS
4-8-3-خلاصه اي از پارامترهاي پيكر بندي
4-8-3-1-قسمت رويداد نگاري
4-8-3-2-قسمت حسابرسي
4-8-3-3-بخش پيامها
4-8-3-4-بخش كپي و پشتيبان و همزمان سازي
4-8-3-5-بخش امنيتي
4-8-3-6-بخش قطع كردن
4-8-3-7-بخش تقويم تعطيلات
4-9-تنظيمات NAS براي كار با NTTACPLUS
4-10-تنظيم NTTACPLUS بعنوان سرويس دهنده تصديق كاربري /مجوزهاي دسترسي /حسابرسي در شبكه
4-10-1كليد رمزگذاري (كليد ايمني )
4-10-2-كليد رمزگذاري (كليد ايمني )
4-10-3-تنظيم كليد رمز در NTTACPLUS
4-11-پيكر بندي+ TACASبراي NASهاي سيسكو
4-12-پيكر بندي پارامترهاي+ TACACS و RADIUS
4-13-صرفنظر كردن از پيامهاي متعدد توقف در+ TACACS
4-14-نمايش PROMPT حين ورود به سيستم
4-15-پيكر بندي NTTACPLUS و NAS براي قطع ارتباط كاربر
4-16-استفاده از SESSIONTIMEOUT
4-17-پيكر بندي نرم افزار جانبي بر قطع ارتباط كاربر
4-18-تنظيمات عمومي
4-19-تنظيمNTTACPLUS براي ارسال نامه هاي الكترونيكي
4-20-نشانه ها و علائم ويژه (Banner)
4-21-مطابقت اسم با آدرسگ
4-22-انواع پيامها و رخدادها
4-23-همزمان سازي مجدد با استفاده از NAS سيسكو
4-24-بخش پشتيباني و يكسان سازي كاربران فعال
4-25-پيكر بندي سرويس دهندهNTTACPLUS براي استفاده از سيستم پشتيبان
4-26-تنظيم پيامهاي ورود به سيستم
4-27-پروتكلهاي TACACSRADIUS
4-28-تصديق كاربر
4-28-1-مجوز دسترسي
4-28-2-فرآيند تصديق كاربري در NTTACPLUS
 

 

 

فهرست مطالب
 
عنوان
 
صفحه
 
 
4-28-3-فرآيند اعطاي مجوز دسترسي در NTTACPLUS
4-28-4-ليست زوج مرتب هاي صفت –مقدار
4-28-5-اخذ مجوز دسترسي توسط پروتكل RADIUS
4-29-فرآيند حسابداري در Nttacplus
4-30-مديـــريت حســـابداري
4-30-1-بانك اطلاعاتي كاربرها
4-30-2-بانك هاي اطلاعاتي با ساختار سلسله مراتبي :
4-30-3-بخش اعتبار حساب
4-30-4-بخش اجازه دسترسي
4-31-بخش هاي [ cmd < cmd – name > ]
4-32-قسمت جلسات كاري
4-33-بخش منقضي شدن سرويس ها
4-34-بخش RADIUS
4-35-تنظيمات خاص
4-36-اسكريتپهايي كه پي از تصديق كاربري انجام مي شوند
4-37-بانك اطلاعاتي كاربران ، يك استاندارد باز
4-38-ساختن يك كاربر (گروه) جديد با استفاده از كپي كردن اطلاعات كاربر موجود
4-39-تنظيمات مربوط به بخش Profile Manager
4-40-تنضیمات نرم افزاری
نتیجه گیری
 
منابع ومآخذ
 
فهرست اشکال
 
عنوان
 
  شکل (‌1-1)                                                                                                                        
                                                                                                شکل (1-2)
صفحه
 
 
  شکل (‌2-1) 
 
  شکل (2-2)
 
  شکل (2-3)
 
  شکل (2-4)
 
  شکل (2-5)
 
  شکل (2-6)
 
  شکل (2- 7)
 
شکل (3-1) مدل مرجع OSI براي يكGateway
شکل (3-2) برقراري ارتباط با استفاده از مودمADSL
شکل (3-3) زير معماري مودم ADSL
 
شکل (4-1
 
شکل (4-2)
شکل (4-3
شکل (4-4
شکل (4-5)
شکل (4-6
شکل (4-7)  صفحه ایجاد ویزارد
شکل (4-8)  صفحه ایجاد طراحی با ویزارد
شکل (4-9) صفحه اعمال تغییرات قبل از نهایی کردن طرح
شکل (4-10) انتخاب پراسس از صفحه طراحی
شکل (4-11) بازنگری مشخصات
شکل (4-12)
شکل (4-13) اکتیو کردن
شکل (4-14) تایید طراحی
شکل (4-15)
شکل (4-16) جریان اطلاعات
شکل (4- 17)
شکل (4- 18)
 
 
 شکل (4-19) بازنگری مشخصات
شکل (4-20)
شکل (4-21) اکتیو کردن
شکل (4-22) تایید طراحی
شکل (4-23)
 شکل (4- 24)
 شکل (4- 25)
شکل (4- 26)
شکل (4- 27)
 
 
 
 
 
فهرست جداول
 
 
عنوان
 
 
جدول (1-1) لیست معيارهاي انتخاب فروشنده نرم افزارشکل (4- 24)
جدول (3-1) سرعت ارسال فواصل مختلف برای مودم adsl
جدول (4-1) لیست معيارهاي انتخاب فروشنده نرم افزار
جدول (4-2)
 
صفحه
 
 
 
 
 
مقدمه و پیشگفتار:
کارآموز کیست؟ کارآموزکسی است که  به محیط کاری بیرون از محل تحصیل خوداعزام می شود تا کار بیاموزد، نه اینکه عهده دار انجام کاری بشود که قرار است در محیط کاری انجام پذیردو اگر هم باید در انجام کاری مشارکت کند این مشارکت حتما به صورت هدایت شده و تحت نظر خواهد بود و کننده اصلی کار نیست.
آموزش عالي هر کشور، هر اندازه که از نظر آموزش هاي تئوريک (هم کلاسيک و هم مدرن) قوي باشد باز هم در تهيه زمينه رشد اقتصادي و صنعتي نمي تواند به تنهايي موفق باشد. همين امر، گسترش دامنه آموزش و کسب تجربه از محيط واقعي کار را توجيه مي نمايد. در حال حاضر دوره مدرک گرايي سپري شده و جامعه، صنعت و دانشگاه بايد زمينه هاي لازم براي کسب تجربه مفيد را براي دانشجويان فراهم سازند. 
پذيرش کارآموزان از دانشگاهها، به عنوان کوششي جهت التيام شکاف بين نظام آموزش رسمي با آنچه در صنعت مي گذرد یعنی "عرصه عمل" ،صورت گرفته  است تا بخشي از خلا آموزشي، آشنايي با حرفه و مشاغل در صنعت را ترميم نموده، به توسعه نگرش دانشجويان نسبت به نظام صنعتي بيانجامد.
وقوف بيشتر دانشگاهها و مراکز آموزش عالي به آنچه که در صنعت مي گذرد، آن ها را قادر خواهد نمود، تا دامنه گسترش اطلاعات و مهارت ها و شناسايي حرفه را توسعه  دهند. علاوه بر اين، تماس از نزديک کارآموزان با صنعت، فرصت هاي مناسب را براي بهره گيري از يافته ها و دانسته هاي آکادميک در موقعيت هاي عملي را فراهم مي نمايد و فرصت هاي مناسبي را جهت استعدادسنجي و به محک نهادن علاقه کارآموزان، در پي خواهد داشت. 
کارآموزي دانشجويان، با توجه به متداول ترين اسلوب کارآموزي يعني آموزش در محيط حرفه و آموزش در محيط مادي صورت گرفته تا با انتقال آموزش به محيط حرفه و بهره گيري از دانش ناشي از محيط کار، بتوان، حلقه هاي مفقوده را در نظام آموزش دانشگاهي تکميل نمود. اما با توجه به عملکرد چندين ساله ی کارآموزي دانشجويان و ناهماهنگي ساير ارکان نظام اجتماعي، اقتصادي وسياسي و صنعتي، منظور طراحان اوليه از گنجاندن واحد کارآموزي در دروس دانشگاهي حاصل نشده است .  
در دوره ای که کارهای اداری رسمی ودانشجویی تبدیل به یک عادت برای اکثر افراد شده است ، وجود محلی که تمامی خدمات روزمره ی مردم را انجام دهد الزامی دیده می شود.
شرکتی موفق خواهد بود که خدمات مختلفی ارائه دهد و مشتری را با قیمت مناسب وکیفیت خوب از کارش راضی کند.
در این گزارش سعی کردم با زبان ساده جزئیات کارآموزی خود را بیان کنم.
 
 
فصل اول
 
معرفی اجمالی سازمان ثبت احوال
 
 
مقدمه
تاریخچه
ماموریت سازمان
اهداف کلان سازمان
نقش سازمان ثبت احوال كشور در دولت الکترونيک
ساختار و روابط در دولت الکترونيک
مراحل تكامل دولت الكترونيك
عوامل سازماني و اداري
جايگاه نظام نوين ثبت احوال در دولت الكترونيك
 
 
 
مقدمه
سازمان ثبت احوال کشور سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل از لحاظ اداری، مالی، و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور است.
این سازمان بصورت متمرکز اداره می شود و کلیه ادارات در سطح کشور تابع ستاد مرکزی بوده و آئین نامه ها و دستور العمل های مصوب ابلاغی را اجرا می نماید. به دلیل گستردگی وظایف قانونی، "سازمان ثبت احوال کشور" در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول بوده و پر مراجعه ترین سازمان دولتی است.
تاریخچه ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است، در ایران قانون ثبت احوال در جلسه مورخ 20 آذر ماه 1297 هجری شمسی هیات وزیران به تصویب رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و طی 10 سال در تمام استانها و شهرستانهای بزرگ دایر و فعال شد.
براساس قانون مصوب 20 خرداد 1307 "اداره کل احصائیه و سجل احوال" تابع وزارت کشور تاسیس و بطور مستقل شروع به کار نمود. بعد از آن نیز در سال 1319 با تصویب قانون جدید و تهیه و تدوین آئین نامه مربوطه نام قبلی به "اداره کل آمار و ثبت احوال" تغییر یافت.
در تیر ماه 1355 "سازمان ثبت احوال کشور" با شکل نوین و شرح وظائف معین به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات در پاره ای از مواد آن در سال 1363 توسط مجلس شورای اسلامی به عمل آمده است.
 
 
تاریخچه
ثبت احوال بصورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و... تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرارگرفت از این رو در جلسه مورخه 30 آذر ماه 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دیماه1297درتهران فعالیت خود را آغاز کرد.                    
تا قبل از سال 1295 هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می شد اثری مشاهده نمی گردید. با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور،  نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نمود. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت. ابتدا سندی مشتمل بر 41 ماده در سال 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد؛ پس از تشکیل این اداره اولین شناسنامه به شماره 1 در بخش 2 تهران در تاریخ 16 آذر 1297 هجری شمسی به نام فاطمه ایرانی صادر گردید.
پس ازاین دوره اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر 35 ماده در خرداد سال 1304 هجری شمسی در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد. براساس این قانون مقرر گردید کلیه اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند.
سه سال پس از تصویب اولین قانون ثبت احوال یعنی در سال 1307 هجری شمسی قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 16 ماده تصویب گردید.
براساس این قانون وظیفه جمع آوری آمارهای مختلف نیز به اداره سجل احوال محول گردید، به همین جهت نام این اداره نیز به اداره احصائیه و سجل احوال تغییر یافت. از آن تاریخ به تناسب شرایط زمانی تغییر و تحولات بوجود آمده در کشور و با احساس عدم تناسب قوانین موجود با نیازهای جامعه، قانون ثبت احوال نیز به دفعات مورد تجدید نظر، تغییر و اصلاح قرار گرفت. متعاقباً دراردیبهشت سال 1319 قانون نسبتاً جامع و کاملی مشتمل بر 55 ماده تصویب گردید و پس از آن آئین نامه مربوط به این قانون نیز در همان سال مشتمل بر 131 ماده به تصویب رسید. این قانون به جهت جامعیت نسبی قریب 36 سال پایدار ماند.
پس از گذشت این زمان در تیر ماه 1355 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 55 ماده به تصویب رسید و سپس به موجب اصلاحیه دی ماه سال 1363 مجلس شورای اسلامی در برخی از مواد اصلاحاتی صورت گرفت و تاکنون نیز این قانون به قوت خود باقی مانده است.
در یک نگاه اجمالی سیر قانونگذاری درخصوص ثبت احوال را اینگونه می توان دسته بندی نمود:
1- تهیه تصویب نامه ثبت احوال در سال 1297 مشتمل بر 41 ماده
2- تهیه و تصویب قانون سجل احوال در تاریخ 14/3/1304 مشتمل بر 4 فصل و 35 ماده
3- تهیه و تصویب نظام نامه اداره کل احصائیه و ثبت احوال توسط هیات وزیران در 20/11/1314 مشتمل بر 196 ماده و تعیین تشکیلات دفاتر و ادارات ثبت احوال در شهرستانها
4- تهیه و تصویب قانون اصلاح قانون ثبت احوال دراردیبهشت سال 1319 مشتمل بر 5 باب و 55 ماده
5- تهیه و تصویب آئین نامه قانون ثبت احوال سال 1319 مشتمل بر 131 ماده
6- تهیه و تصویب قانون ثبت احوال در تیرماه سال 1355
7- اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ 18/10/1363
8- تصویب آئین نامه طرز رسیدگی هیاتهای حل اختلاف موضوع ماده 3 قانون ثبت احوال
9- تصویب قانون تخلفات، جرائم و مجازاتها مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1370
همزمان با تغییر و تصویب قوانین جدید، تشکیلات ثبت احوال نیز کاملتر گردید. این سازمان تا سال 1310 تنها دارای 94 اداره در تهران و شهرستانها بود. در سال 1308 ثبت ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به سفارتخانه ها و نمایندگی های ایران در خارج از کشور محول شد. در سال 1337 نیز قسمت آمار از ثبت احوال منفک و تحت عنوان اداره کل آمار عمومی ادامه فعالیت داد.
تشکیلات جدید ثبت احوال نیز پس از این جدایی به اداره کل ثبت احوال تغییر نام یافت.
سرانجام با تصویب قانون تقسمات کشوری ادارات استانی و شهرستانی این سازمان نیز گسترش یافت و عنوان آن نیز به سازمان ثبت احوال کشور تغییر یافت.
سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.
در حال حاضر سازمان مذکور برای انجام ماموریت های محوله، تشکیلاتی به شرح ذیل دارد:
حوزه ریاست ، 3 معاونت (امور سجلی، آمار و انفورماتیک و اداری و مالی) و 6 اداره کل (امورحقوقی، سجلی و پژوهش، ثبت احوال امور خارجه، خدمات ماشینی، اموراداری و امور مالی)، 6 دفتر ستادی (دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی، دفتر توسعه و فن آوری اطلاعات، دفتر بودجه و تشکیلات، دفتر روابط عمومی و دفتر مدیریت و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و مدیریت حراست، یک مرکز آموزش و تجهیز نیروی انسانی) و 30 اداره کل ثبت احوال استانی که به انجام وظایفی نظیر «سیاستگذاری، برنامه ریزی کلان، نظارت و ارزیابی، تدوین و اصلاح قوانین و مقررات و رویه های اداری، آئین نامه ها و دستور العمل ها و...» همت می گمارند و بالاخره تعداد 476 اداره اجرایی انجام فعالیتهای خدمات رسانی در زمینه امور سجلی و انفورماتیک می پردازند. ذیلاً به شرح مختصری از فعالیت های اصلی سازمان بسنده می گردد.
 
ماموریت سازمان 
ثبت وقایع حیاتی
اتقان اسناد هویت و تابعیت ایرانیان
تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور
اهداف کلان سازمان
1. ساماندهی ثبت وقایع حیاتی و مهاجرت در کشور
2. اتقان اسناد سجلی و مدارک هویتی
3. استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان
4. تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی ایرانیان
5. استقرار سازمان الکترونیک
6. ارتقاء مستمر کیفیت و کمیت نحوه ارائه خدمات
7. افزایش کارآیی و ارتقاء بهره وری سازمان
8. حساس سازی و ارتقاء آگاهیهای عمومی
9. اصلاح نظام بودجه ریزی سازمان با رویکرد تعریف و تامین منابع مورد نیاز
اهداف کیفی سازمان
1. اهداف کیفی سازمان
2. ثبت به موقع وقایع حیاتی با استفاده از ظرفیتهای قانونی
3. استقرارخدمات دولتی ثبت احوال در سراسر کشور
4. افزایش ضریب ایمنی اسناد و مدارک سجلی و هویتی
5. تکمیل و بهنگام سازی اطلاعات هویتی ایرانیان ( برقراری ارتباطات سببی و نسبی در پایگاه )
6. فراهم نمودن زمینه شناسایی الکترونیکی ایرانیان
7. تولید و انتشار آمار جمعیتی برای برنامه توسعه کشور
8. اطلاع رسانی الکترونیکی شیوه ارائه خدمات 30%
9. انعکاس فرآیندهای انجام کار و خدمات سازمان از طریق ابزارهای رسانه ای الکترونیکی
10. ارائه خدمات به کلیه ایرانیان بصورت الکترونیکی 20%
11. توسعه زیر ساخت فضای تبادل اطلاعات
12. استفاده از توانمندیهای بخش غیردولتی با رویکرد واگذاری امور تصدی گری
13. استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول
14. افــــزایش انگیزه شغلی کارکــــنان با تامین جـــایگاه و منزلت حرفه ای مناسب
15. ارتقاء سطح دانش فنی , علمی و مهارت های شغلی کارکنان
16. مناسب سازی و استاندارد سازی فضاهای فیزیکی , تجهیزات , ساختار و فرایند های انجام کار
17. پشتیبانی و حمایت از نوآوری, خلاقیت و استعدادهای فنی و پژوهشی
18. تقویت فضائل اخلاقی , وجدان کاری , روحیه کار و انضباط در سازمان
19. استقرار نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان , مدیریت و کارکنان
20. افزایش سطح اعتماد عمومی جامعه
21. تبیین حقوق و تکالیف جامعه و سازمان
22. مهندسی فرهنگ نامگذاری
23. تلاش لازم به منظور کاهش اتکای هزینه های جاری سازمان از بودجه عمومی کشور
24. پیش بینی بودجه سازمان براساس حجم فعالیتها و خدمات در چارچوب بودجه عملیاتی
25. اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه ای و تعادل بین منابع و مصارف سازمان
 
خدمات سازمان
 
      خدمات شناسنامه ای
 
 
 
        خدمات کارت شناسایی ملی
    
 
نمودار سازمانی جدول1-1
 
نقش سازمان ثبت احوال كشور در دولت الکترونيک
 
رشد و توسعه فناوري اطلاعات و مزاياي زياد کاربرد اين فناوري در بهبود روند ارائه خدمات سازما‌ن‌هاي دولتي، سبب گرايش دولت‌ها به اين فناوري و حرکت به سمت پياده‌سازي دولت الکترونيک شده است. در اين مستند، با مروري بر مفاهيم و اصطلاحات رايج در زمينه دولت الکترونيک مقدمه‌اي اجمالي بر اين مبحث بيان مي‌شود و در انتها به نقش سازمان ثبت احوال در تحقق اين مفهوم اشاره مي گردد.
تعاريف و اصطلاحات
•  دولت الكترونيك (E- Government): دولت الكترونيك استفاده از فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي به منظور ارائه خدمات دولتي، به صورت بهنگام و مستقيم به شهروندان، در ۲۴ ساعته شبانه روز و ۷ روز هفته است. دولت الكترونيك به افراد تسهيلات لازم جهت دسترسي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي و فرصت‌هاي گسترده‌تر براي مشاركت در فرايندها را ارائه مي‌نمايد.
•  ذي¬نفع (Stakeholder): فراد، سازمان‌ها و گروه‌هاي خاصي هستند كه به نحوي به طرح‌ها و برنامه‌هاي دولت علاقه‌مند هستند و تصميمات دولت براي آنها اهميت دارد و به عبارتي در فعاليت‌هاي دولتي ذي‌نفع هستند؛ مانند كارفرماياني كه مصوبات دولت در مورد حداقل حقوق كارگران براي آنها از نظر كاري و حرفه‌اي داراي اهميت است.
•   مشتري (Customer): استفاده‌كننده از سرويس‌هاي دولتي را مشتري مي‌گويند، مانند بازنشستگاني كه حقوق بازنشستگي دريافت مي‌كنند و يا افرادي كه براي معالجه به كلينيك‌هاي دولتي مراجعه مي‌نمايند.
•    شهروند(Citizen):   فردي با حقوق و مسئوليت‌هاي تعريف‌شده و معين در جامعه؛ اين حقوق شامل حق رأي، حق اظهار نظر آزاد و … مي‌شود. افرادي كه در انتخابات شركت كرده و رأي مي‌دهند و يا اشخاصي كه در يك تجمع سياسي سخنراني مي‌كنند، مشتريان دولت نيستند؛ بلكه شهرونداني هستند كه در فعاليت‌هاي جامعه شركت مي‌كنند.
•    بنگاه (Business): شركت‌هاي تجاري و خصوصي بوده كه از يك سو با دولت و سازمان‌هاي دولتي و از سوي ديگر با مصرف‌كنندگان (Consumers) يا مشتريان در ارتباط هستند. تمامي شركت‌ها از زمان تأسيس شركت براي ثبت و امور مالي و مالياتي و رعايت استانداردها و قوانين و … با دولت و ارگان‌هاي اداري در ارتباط هستند. همچنين برخي شركت‌ها به عنوان پيمانكار با دولت در تعامل هستند مثل شركت‌هايي كه برخي پروژه‌هاي عمراني دولت را بر عهده مي‌گيرند.
ساختار و روابط در دولت الکترونيک
در واقع ستون‌ اصلي دولت الكترونيك، ارتباطي است كه دولت با شهروندان، بنگاه‌هاي اقتصادي، كاركنان و ساير مؤسسات دولتي برقرار مي‌سازد و اين ارتباطات است كه روح دولت الكترونيك را تشكيل مي‌دهد. در اين قسمت سعي مي‌كنيم ابعاد مختلف دولت الكترونيك و روابط بين آنها را بشناسيم. دولت الكترونيك براي سرويس‌دهي به شهروندان، واحدهاي خصوصي و سازمان‌هاي دولتي ديگر، از مجراهاي مختلفي استفاده مي‌كند كه اين خود به روابطي مابين دولت و اركان جامعه مي‌انجامد كه تحت عناوين زير دسته بندي مي‌شوند:
•   G2C   : رابطه دولت با شهروندان كه طي آن دولت خدمتي را به شهروندان ارائه مي‌دهد‌. در اينجا شهروند به عنوان عضوي از جامعه كه حق او استفاده از خدمات دولت الكترونيك است، اين خدمات را به صورت رايگان دريافت مي‌كند.
•   G2B  : رابطه‌اي بين دولت و بنگاه‌هاي تجاري وخصوصي است كه طي آن دولت خدمتي رابه آن سازمان يا شركت خصوصي ارائه مي‌دهد. به عنوان مثال مي‌توان به مزايده‌اي كه از طرف دولت در اينترنت به اجرا گذاشته مي‌شود و شركت‌هاي خصوصي از طريق اينترنت در اين مزايده شركت مي‌كنند اشاره كرد. خدماتي از قبيل ارائه مجوز وگواهي‌نامه‌ها، انجام خريد و فروش كالاها، خدمات وغيره دراين بخش انجام مي‌گيرد.
•    G2G  : رابطه‌اي بين سازمان‌هاي درون دولت و يا بين دولت‌هاي مختلف كه طي آن، هريك از اين سازمان‌ها يا دولت‌ها مي‌توانند به ديگري سرويس دهند و يا روابطي در زمينه‌هاي مختلف داشته باشند. اكثر امور اداري دولت به نحوي به هم مربوط هستند. بدين معني كه اطلاعات يك سازمان يا بخش مورد استفاده، از سرعت و اطمينان كافي برخوردار نيست. به همين دليل نياز به اتصال سازمان‌هاي مختلف دولتي احساس مي‌شود.
•    G2E  : رابطه بين دولت با كارمندانش است و شامل خدماتي است كه از طرف دولت به كارمندان اداري سازمان‌هاي مختلف دولتي در رابطه با كار و شغل آنها ارائه مي‌شود. اين سرويس‌ها مي‌توانند شامل امور مالي، حقوقي و ماليات و … مربوط به كارمندان باشد. رسيدگي به نحوه عملكرد كارمندان و ارتباطات داخلي يك سازمان دولتي جهت كاهش كاغذبازي و جلوگيري از اتلاف زمان و افزايش كارآيي سازمان دولتي نيز مي‌تواند از جمله كاركردهاي اين نوع ارتباط باشد.
با توجه به روابطي كه مطرح شد ارتباطات ديگري در جهت مخالف نيز بين دولت و اركان جامعه وجود دارد كه مي‌توان به عنوان مثال به ارتباط C2G اشاره كرد كه عبارت است از ارتباطي ميان دولت و مردم كه طي آن شهروندان اطلاعاتي را به دولت ارائه مي‌دهند. به عنوان مثال در يك رأي‌گيري الكترونيكي فرم‌ها و آرائي كه شهروندان به دولت ارائه مي‌دهند، يك ارتباط C2G را به وجود مي آورد.
مراحل تكامل دولت الكترونيك
در جريان گسترش كمي و كيفي سرويس‌هايي كه دولت الكترونيك به جامعه ارائه مي‌دهد، دولت از مراحل مختلفي عبور مي‌كند كه مي‌توان آنها رابه چهار مرحله تقسيم كرد:
•    به وجود آمدن وب‌سايت‌هاي دولتي كه شامل اطلاعاتي درمورد سازمان‌هاي مختلف دولتي است.
•    ايجاد وب‌سايت‌هاي دولتي كه شامل اطلاعات سازمان‌ها دريك محيط تعاملي با مشتريان خود هستند.
•    ايجاد وب‌سايت‌هايي كه به سرويس‌گيرندگان اين اجازه را مي‌دهند كه بتوانند به اطلاعات شخصي مورد نياز خود دست يابند.
•   گسترش وب‌سايت‌ها و شبكه‌هايي كه دائماً به شهروندان خدمات مي‌دهند و شامل سازمان‌هاي بسيار زيادي هستند كه توسط اين شبكه به يكديگر متصل شده‌اند و خدمات بين سازماني در يك فضاي تعاملي به شهروندان ارائه مي شود.
سازمان ملل براي ارزيابي پيشرفت كشورها در برپايي دولت الكترونيك پنج مرحله را شناسايي نموده است كه شكل زير، چهار مرحلة اصلي آن را نمايش مي دهد:
 
 
۱ - مرحله نوظهور                                                                شکل1-1
طي اين مرحله تعدادي وب‌سايت ساده و مستقل از هم توسط دستگاه‌هاي دولتي ايجاد مي‌شود كه بر روي آنها اطلاعاتي محدود و پايه‌اي گذاشته مي‌شود.
۲ - مرحله تکامل‌يافته
در اين مرحله بر تعداد سايت‌هاي دولتي افزوده مي‌شود. در اين مرحله اطلاعات غني‌تر و پويا هستند و تغييرات با تواتر بيشتري درسايت‌ها اعمال مي‌شوند.
۳ - مرحله تعاملي
در اين مرحله كاربران از فرم‌هاي الكترونيكي استفاده مي‌كنند و از طريق اينترنت با مقامات دولتي براي انجام كارهاي خود تماس برقرار كرده و درخواست‌ها و قرار ملاقات‌هاي خود را به صورت on line تنظيم مي‌نمايند.
۴ - مرحله تراكنش
طي اين مرحله كاربران مي‌توانند پرداخت هزينه خدمات و يا انجام تبادلات مالي را از طريق شبكه و‌ به صورت امن انجام دهند.
۵ - مرحله يكپارچه
طي اين مرحله كليه فعاليت‌هاي دولتي به صورت يكپارچه بر روي شبكه اينترنت ارائه خواهد شد.
موانع گسترش دولت الكترونيك
از ميان موانع گسترش دولت الكترونيك، مي‌توان به سه مورد اصلي اشاره كرد كه عبارتند از: فرهنگي، سازماني و محدوديت منابع.
•   عوامل فرهنگي
    موقعيت كنوني
بررسي دولت‌ها و مطالعات اوليه آنها براي به اجرا درآوردن طرح دولت الكترونيك نشان داده است كه مشكل اصلي ايجاد وتوسعه دولت الكترونيك، تكنولوژي نيست، بلكه مشكل اصلي در اين است كه آيا فرهنگ جامعه آمادگي پذيرش تغييرات بسيار زيادي كه ايجاد خواهد شد را دارد يا خير.
اين تغييرات تأثير اصلي خود را بر كارمندان دولتي خواهند گذاشت. بررسي‌ها نيز نشان مي‌دهد كه عده‌اي از كارمندان دولت با تغييرات سريع در نظام اداري مخالفند. درحالي كه عده‌اي ديگر با آن موافق بوده و از آن استقبال مي‌كنند.
براي راضي كردن عموم مردم نيز بايد جامعه را متقاعد كرد كه انتقال اطلاعات به قدر كافي امن هست وحريم خصوصي افراد كاملاً رعايت مي‌شود. در ساختار سازماني يك دولت الكترونيك‌، كارمندان به جاي جلوگيري از خطر و ريسك دركارهاي اداري به مديريت ريسك مي‌پردازند.
درچنين محيطي افراد به خلاقيت و نوآوري در كارهاي اداري تشويق مي‌شوند. همچنين در جامعه اطلاعاتي پيشرفته، شهروندان و واحدهاي خصوصي به امنيت سيستم دولت الكترونيك اطمينان داشته و اكثر امور خود را از طريق آن انجام مي‌دهند، در چنين فضايي دولت نيز از خلاقيت و نوآوري حمايت مي‌كند.
     راه رسيدن به محيط فرهنگي مطلوب
عملي ساختن دولت الكترونيك بيش از هر چيز، به مديريت و راهبري بسيار كارآمد نياز دارد. اين هيأت‌مديره تنها از متخصصان IT تشكيل نمي‌شوند؛ بلكه در اين هيأت افرادي با تخصص‌هاي اقتصاد، مديريت و جامعه‌شناسي نيز حضور خواهند داشت. گام اصلي بعدي تنظيم يك برنامه همه جانبه براي ادامه عملي ساختن دولت الكترونيك است.
•    عوامل سازماني و اداري
    موقعيت كنوني سازمان‌ها وادارات
درحال حاضر، ادارات دولتي داراي روابط بين سازماني نيستند و اين به دليل فقدان يك شبكه الكترونيكي مناسب بين آنها است. مسئولان اين سازمان‌ها نيز تنها به مديريت در حوزه درون‌سازماني عادت كرده‌اند و ارتباط بين سازمان‌هاي مختلف مي‌تواند مشكلاتي را براي آنها ايجاد كند. روش تصميم‌گيري بالا به پايين نيز عامل ديگري است كه به مشكلات مديريتي دامن زده است.
    ساختار اداري مطلوب دولت الكترونيك
در يك نظام دولتي الكترونيك، موانع و حصارهاي بين سازماني برداشته مي‌شود و دولت از يك نظام بسته و محتاط به يك نظام باز كه در آن نوآوري حرف اول را مي‌زند تبديل مي‌شود.
    راه رسيدن به ساختار اداري مطلوب
يكي از راه‌هاي مؤثر مي‌تواند دادن پاداش به كارمندان و مديراني باشد كه به جا افتادن دولت الكترونيك در سازمان خود كمك مي‌كنند. حتي برخي دولت‌ها ارگان‌هاي خاصي را جهت دنبال كردن اين موضوع تاسيس كرده‌اند در همين حال به موازات اين فعاليت‌ها، متخصصان IT درحال ساختن زير بناي لازم براي مرتبط ساختن ارگان‌هاي مختلف به يكديگر خواهند بود.
•    كمبود منابع
    وضعيت حاضر
همان‌طور كه گفته شد در حال حاضر- درجوامع پيشرفته‌اي مثل ايالات متحده - كمبودي از لحاظ منابع تكنولوژيك احساس نمي‌شود؛ اما كمبود نيروي انساني متخصص چه از لحاظ فني و چه از نظر مديريتي يك مشكل عمده در راه سرعت بخشيدن به روند تغير به دولت الكترونيك به شمار مي‌رود. از طرفي به دليل نو و بديع بودن اين موضوع در واقع مي‌توان گفت كه هيچ نيروي مديريتي با تجربه‌اي، براي پياده‌سازي دولت الكترونيك در سطح جامعه وجود ندارد.
    وضعيت مطلوب براي پياده سازي دولت الكترونيك
يك موج جديد از افراد تحصيل‌كرده در فناوري اطلاعات و مديريت وارد دولت مركزي خواهند شد. از طرفي بهتر است دولت تا حد امكان به وسيله آموزش و حقوق بيشتر به جذب افراد شايسته از بين كاركنان فعلي دولت اقدام كند؛ زيرا اين افراد با ساختار دولتي و اداري آشنايي بيشتري دارند.
    راه رسيدن به وضعيت مطلوب
گرچه استخدام مديراني كه توانايي‌هاي گسترده‌اي در فناوري اطلاعات دارند، يك اقدام اساسي و اصولي محسوب مي‌شود؛ اما آموزش مديران قديمي و استفاده از آنها اين مزيت را دارد كه اين افراد مي‌توانند درهزينه‌ها صرفه‌جويي كرده و اعتبارات مازاد را براي بهبود كيفيت زيرساخت‌هاي تكنولوژيك دولت الكترونيك به كار گيرند.
 
 
 
 
 
 
جايگاه نظام نوين ثبت احوال در دولت الكترونيك
شكل زير جايگاه نظام نوين ثبت احوال را در لايه هاي مختلف مدل مفهومي دولت الكترونيكي نمايش مي دهد:
 
 
                                                                                                شکل 1-2
همانگونه که شکل بالا نشان مي دهد , جايگاه نظام نوين ثبت احوال در قلب بخش خدمات مشاع زيرساخت دولت الکترونيکي کشور، بسيار کليدي و پر اهميت است و تحقق آن يکي از شروط لازم شفافيت ساير ابعاد هويتي شهروندان و تحقق سامانه هاي کاربردي الکترونيکي در بستر دولت الکترونيک مي باشد.خدمات در دولت الكترونيك بر اساس ارتباط بين جامعة مشتريان با جامعة سامانه هاي كاربردي الكترونيكي شكل مي گيرد. همانطور كه در بخش "ساختار و روابط دولت الكترونيك" در ابتداي همين مستند نيز اشاره شد، روابط گوناگون ميان شهروندان حقيقي (C) و بنگاه هاي حقوقي (B) با دولت (G)، زمينه ساز ارائة انواع خدمات در بستر دولت الكترونيكي خواهد بود كه باعث ايجاد مفهومي تحت عنوان "جامعة سامانه هاي الكترونيكي دولت" مي شود.آنچه كه به عنوان كليد اصلي ورود متقاضيان و مشتريان خدمات در دولت الكترونيك به جامعة سامانه هاي الكترونيكي دولت مي شود، مفهوم "هويت الكترونيكي" يا همان e-Identity مي باشد. همانطور كه در شكل نيز مشاهده مي شود، يك شهروند يا بنگاه از ديد جامعة سامانه هاي الكترونيكي دولت، داراي ابعاد مختلف هويتي مانند هويت آموزشي، هويت انتظامي، هويت بهداشتي و ... مي باشد كه زيرساخت شكل گيري تمامي اين هويت ها، هويت انفرادي يا هويت سجلي شهروندان است كه محل ايجاد، ثبت و نگهداري آن، سازمان ثبت احوال كشور است.
در واقع سازمان ثبت احوال با ارائة "شمارة ملي" در قالب كارت شناسايي ملي به عنوان كليد يكه و منحصر به فرد براي دسترسي به هويت افراد حقيقي، يكي از مهمترين گام ها را براي تحقق دولت الكترونيك در ساليان گذشته برداشته است. هم اكنون، گام مهم بعدي در راستاي تكميل زيرساخت هاي لازم براي تحقق دولت الكترونيك كه همان تعريف مفهوم "شهروند الكترونيكي" مي باشد، با اجراي پروژة كارت شناسايي ملي هوشمند توسط سازمان ثبت احوال در حال پيگيري مي باشد. با توجه به توضيحات ذكر شده تا كنون، شايد بتوان مهمترين هدف از اجراي اين پروژه را ايجاد امكان شناسايي و اثبات هويت و ارائة خدمات گوناگون به شهروندان در فضاي دولت الكترونيك عنوان كرد و كارت شناسايي ملي هوشمند را نيز به عنوان "دروازة ورود به دولت الكترونيك" معرفي نمود.
فصل دوم
 
شرحی از امور انجام شده و وظایف محوله
درابتدای این فصل باید متذکر شوم که به دلیل مسائل امنیتی ومحرمانه نمی توانم تمامی برنامه  ها و نرم افزار ها را به صورت کامل و با شکل شرح دهم.
 
 
 
فرهنگ نام گزینی
سامانه ارائه خدمات سجلی
سامانه استعلام الکترونیک هویت انفرادی               
سامانه کارت ملی
مدیریت شبکه
 
 
فرهنگ نام گزینی
اولین و ساده ترین نرم افزاری که در این سازمان مشاهده نمودم نرم افزار فرهنگ نام گزینی بود.شمای کلی این نرم افزار بدین شکل می باشد:
 
                                                                                             شکل 2-1
در طراحی این نرم افزار از زبان برنامه نویسی c# استفاده شده است.از این نرم افزار زمانی استفاده می شود که کاربری نیاز به ثبت نام نوزاد یا تغییر نام دارد.این نرم افزار دارای پایگاه داد ه ی کوچکی می باشد که در آن تمامی اسامی که معنای مثبتی دارند و به عنوان نام نیک محسوب می شوند وجود دارد و هنگامی که کاربری برای تعیین و یا تغییر نام مراجعه میکند اپراتور بوسیله این نرم افزار جستجو میکند که آیا نام انتخواب شده معتبر می باشد یا خیر.
 
 
سامانه ارائه خدمات سجلی
 
این سامانه یک برنامه تحت وب میباشد که بسیار پر اهمیت و یکی از برنامه های ساختاری این سازمان می باشد که حجم عظیمی از امور به وسیله آن انجام می شود.
 
 
کلیه تصاویر و نمودار ها در فایل اصلی موجود است...
 
روش دانلود فایل :
 
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت  پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
خرید انلاین = دانلود انلاین
 
 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 3423
  • آی پی امروز : 299
  • آی پی دیروز : 334
  • بازدید امروز : 892
  • باردید دیروز : 1,303
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 2,195
  • بازدید ماه : 4,179
  • بازدید سال : 84,309
  • بازدید کلی : 6,283,739