loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

کود کمپوست تولید ورمی کمپوست مقایسه ورمی کمپوست و کودهای حیوانی شرايط محيطي مطلوب براي توليد كرم پوسال ورمي‌ کمپوست دانلود کاراموزی پاورپوینت ورمی کمپوست

مهدی بنی حسن بازدید : 1071 جمعه 09 تیر 1396 زمان : 3:00 نظرات (0)

اموزش ورمی کمپوست ( کرم ورمی کمپوست )

دانلود فایل کاراموزی اموزش کرم ورمی کمپوست در قالب پاورپوینت در 77 اسلاید ( قابل ویرایش)

 

آشنایی با ورمی کمپوست 

(vorms) در لاتين به معناي کرم است و ورمي­کمپوست (VERMICOMPOSTING) اساساً به معناي کود بوجود آمده از کرمها ميباشد. در طبيعت همه موجودات زنده در نهايت از بين مي‌روند و بدن آنها متلاشي مي‌گردد. در ورمي‌کمپوست شما اين فرآيند متلاشي و نابودي را تسريع مي‌نماييد، محصول نهايي غني‌تري را بدست خواهيد آورد به نام ورم کستينگ(VORM CASTING) که مدفوع و ضايعات کرم مي‌باشد. ورمي‌کمپوست در تمام طول سال يعني در تمام طول زمستان در داخل کارگاه و در تابستان در بيرون از کارگاه قادر است کود توليد نمايد. مصرف ضايعات ارگانيكي توسط کرمهاي خاکي يک روش مثمر اکولوژيکي است که بسياري از ضايعات مواد را به يک محصول مفيد از نظر زيست محيطي مبدل مي‌سازد. چند نوع کرم خاکي وجود دارند که براي سود تجاري مورد استفاده قرار گرفته‌اند که  نوع زير مورد نظر است.
 
 RED WIGGLER کرم قرمز باراني يا کرم کود (آيزينيا فوتيدا) EISENIA FOETIDA بيولوژي کرم قرمز باراني ضايعات را از راه مجراي جلو بدن خويش که مانند دهان عمل مي‌کند می رباید. گلو با pharynx کرم مي‌تواند فشاري را از طريق اين اندام خود بوجود آورد که کمک مي‌کند غذا به داخل بدن هدايت شود، 
 
کرمها دندان ندارند و غذاي خود را با بزاق مخلوط کرده کاملاً حل مي‌نمايند اين بزاق مي‌تواند غذا را نرمتر سازد تا براي هضم آسان‌تر شود و کرمها بعد از اين که غذا را بلعيدند غذا از چينه‌دان و سپس به سنگدان فرستاده مي‌شود. در آنجا سنگهاي کوچک آسياب و خرد مي‌شوند غذا وارد روده مي‌گردد. (روده کرم تقريباً در تمام طول بدن کرم امتداد دارد) براي خارج شدن مدفوع در انتهاي روده مقعد قرار دارد. 
 
   کرمها يک مغز و پنج قلب دارند کرمها چشم و گوش ندارند اما نسبت به ارتعاشات صدا مانند بستن محکم در و يا صداي زياد حساسيت نشان مي‌دهند و به طور غريزي از نورهاي روشن گريزان هستند، اشعه ماوراء بنفش نور خوشيد براي کرمهاي خاکي بسيار مضر است. و يک ساعت در معرض نور خورشيد قرار گرفتن موجب فلج شدگي جزئي يا کلي کرمها مي‌گردد، کرمها از اکسيژن هوا و يا رطوبت روي پوست خود استفاده مي‌کنند بدين روش که اکسيژن را گرفته و با مويرگ خوني تبادل اکسيژن مي‌کنند، اگر بدن کرمها خشک گردد کرمها خفه مي‌شوند.
 
 
مقدمه
سالیانه میلیونها تن زباله های آلی دفن و یا سوزانده میشود و علاوه بر این که مشکلات زیست محیطی فراوانی را بوجود م یآورد، هزینه های کلانی صرف حمل، دفن و یا سوزاندن زباله م یشود . در روش دفن زباله، علاوه برمشکلات و خطرات ورود نیترات و سایر مواد آلاینده به آبهای زیرزمینی، اشغال فضای بیشتر توسط مواد زاید از دیگر معایب این روش به شمار می روند. یکی از مهمترین روشهای فراوری زبال ههای شهری بازیافت آن به صورت ورمی کمپوست است . در نتیجه این فرایند، علاوه برکاهش مشکلات بهداشتی و زیست محیطی، مقادیر قابل توجهی کود آلی به نام ورمی کمپوست تولید می شود.
 
کشور ایران سالیانه فقط از منابع زباله های شهری، ظرفیت توان تولید بیش از 4 میلیون تن کود آلی ورمی کمپوست را دارا می باشد. در سال 2003 میزان تولید ورمی کمپوست در ایسلند یک میلیون تن 200000کشاورز در این بخش مشغول به کار هستند .در کشور هندوستان نیزدرهمین کشور با داشتن 10 هزار نفر کارگر، ماهیانه 50 هزار تن ورمی کمپوست تولید می کند. کشاورزان کوبایی در جهت تولید و مصرف ورمی کمپوست تا آنجا پیشرفت داشته اند که به جای کودهای شیمیایی نیزاز این کود استفاده می کنند. در حالی که در کشور ایران با دارا بودن مشکلاتی همچون بیکاری، کمبود موادآلی خاکهای کشور، گران بودن و مشکلات زیست محیطی کودهای شیمیایی و ... کشاورزان ایرانی هنوز با اسم ورمی کمپوست آشنا نیستند. استفاده از روش تولید ورمی کمپوست از دو جهت اهمیت دارد، نخست اینکه حجم زیادی از مواد زاید آلی با این روش بازیافت می شود و از نقطه نظر اقتصادی و محیط زیست مهم است. دوم اینکه استفاده از ورمی کمپوست تولید شده در اراضی کشاورزی سبب بهبود کیفیت خاک و رشدگیاهان می شود که صرفه اقتصادی فراوانی را می تواند بدنبال داشته باشد.
 
 
ضرورت
خداوند بیش از 3000 نوع کرم خاکی آفریده است که چند نوع آن با مابقی تفاوت دارد، مابقی با تولید مثل سالی یک بار، مبادرت به شخم زدن و جابجایی خاک می‏کنند و لیکن چند نوع معدود دیگر با ویژگی خاصی نجات دهنده محیط زیست انسان‏ها و تامین کننده غذای سالم آنها هستند، یکی از این‌ها، کرم خاکی آیزینیا فوتیدا Eisenia Foetida است که در زبان فارسی به کرم قرمز خاکی حلقوی بارانی و در سطح بین‏المللی به کرم قرمز کالیفرنیاییRed Worm California معروف است.
 
این کرم با تولید مثل هر هفته، با ویژگی داشتن 70 درصد پروتئین در مقایسه با 22 درصد پروتئین گوشت قرمز یعنی بیش از سه برابر و همچنین دارای امگا 3 یکی از مخلوقات نادر خداوند از لحاظ مواد غذایی می‌باشد.علاوه بر این فضولات این کرم کودی بنام کرمی‌کمپوست با خواص منحصر بفردی است که در ادامه خواص آن ارائه خواهد شد. این کرم در سال 1942 میلادی شناسایی شده است و از سال 1979 میلادی با آن کسب و کار می‏شود.
 
 

ورمی کمپوست

تعریف ورمی کمپوست :

ورمی کمپوست، عبارت است از کود آلی بیولوژیک که دراثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش  کرم خاکی ایزینیا فوتیدا و دفع این  مواد از بدن کرم حاصل میشود این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش می شود ،(موکوس)، ویتامین ها و آنزیم ها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک، تولید و مورد مصرف واقع می گردد. بنابراین، ورمی کمپوست فضولات کرم به همراه درصدی از مواد آلی و غذایی بستر و لاشه کرم هاست.
 

 

خصوصیات ورمی کمپوست

مشخصات فیزیکی:
قرمز مایل به قهوه‌ای رنگ
1.5cm - 4.5 cm طول
0.5gr - 2.1gr وزن
 3 تا 6 سال دوره زندگی
 
 

شرايط محيطي مطلوب براي توليد كرم پوسال ورمي‌کمپوست

شرايط محيطي مطلوب براي توليد كرم پوسال (ورمي‌کمپوست)

كرم پوسال (ورمي‌کمپوست) مي‌تواند در تمام طول سال تهيه شود، در تابستان در فضاي باز و در زمستان در محيط بسته صورت مي‌گيرد و بهترين شرايط براي توليد كرم پوسال (ورمي‌کمپوست) به شرح زير است:
1- رطوبت 60 تا 70 درصد.
2- دما 20 تا 25 درجه سانتيگراد (سلسيوس).
3 - اسيديته (ph) حدود 6 تا 7.
 
 
 
آموزش تولید ورمی کمپوست خانگی
 
 
 

آماده سازي بستر پرورش کرم

محل پرورش کرم هاي کمپوستي را مي توان از چوب يا پلاستيک ، مانند (بشکه ، جعبه هاي چوبي و لگن هاي پلاستيکي ) تهيه کرد که از اين وسايل در داخل يا خارج منزل براي بستر توليد ورمي کمپوست استفاده مي شود. استفاده از آبشخورهاي مربع مستطيل نيز مناسب است. اين بسترها روي بلوک ها ، آجرها ، تنه هاي درختان ، زمين و يا بلوک هاي بتني قرار مي گيرند. در صورت استفاده از تخته هاي کاج يا سرو ، بهتر است ضخامت آنها 5 سانتي متر باشد. طول اضلاع بسترهاي کرم بهتر است از 50 سانتي متر بيشتر نباشد و بسترهاي کرم بايد به وسيله يک راهرو از هم جدا شوند تا عمل برداشت کرم ها و کود توليدي به راحتي صورت پذيرد. براي کنترل دماي بسترها بهتر است آنها درون خاک قرار گيرند ، اما کرم هاي قرمز حلقوي تمايل دارند که از قسمتهاي سطحي بستر خود تغذيه کنند. بنابراين محفظه بستر رشد آنها نبايد بيش از 20 تا 30 سانتي متر عمق داشته باشد. اگر عمق بيشتر باشدد ، مواد آلي فشرده شده ، در نتيجه مواد به صورت غيرهوازي تجزيه شده و توليد بوي نامطبوع و مواد سمي مي کنند و در نهايت به مرگ کرم ها منجر مي شود. کرم ها مي توانند در گودال هاي حفر شده در زمين يا در شيارهاي رديفي واقع در سطح خاک نيز رشد کنند. بسترهايي که در خارج از ساختمان قرار گرفته اند ، مي بايست در محيطي تميز و سالم و بهتر است در فضاي سرپوشيده قرار گيرند. بسترهاي داخل ساختمان بايد از زهکشي و تهويه مناسبي برخوردار باشند
 
 

ابعاد مناسب بستر ورمي کمپوست

 
بستري با طول دلخواه و عرض 60-40 سانتي متر و عمق 50-30 سانتي متر حدود 100 عدد کرم خاکي را به ازاي هر متر طول بستر در خود جاي مي دهد و يا در حدود 25عدد کرم بالغ را توليد مي کند. در صورتي که بعضي از پرورش دهندگان براي افزايش توليد ، اين سطح را بالا مي برند و تعداد بيشتري کرم توليد مي کنند. پس از هر 30 تا 45 روز يا هر 30 تا 90 روز ، کرم هاي خاکي برداشت شده و بستر ها بايد جايگزين شوند. مدت زمان يادشده به شرايط محيطي ، روش پرورش و ترکيب بستر بستگي دارد. طول و عرض بستر پرورش کرم به قابل حمل و يا ثابت بودن آن و مقدار پسماندها بستگي دارد که هر خانواده در هفته توليد مي کند. به طور معمول حجم 33 سانتي متر مکعب به ازاي هر 450 گرم مواد آلي مطلوب است. از مزاياي محفظه چوبي ، خاصيت جذب رطوبت به وسيله آنهاست. نبايد از چوب هايي که داراي مواد آروماتيک اند ( همانند چوب درختان سرو و کاج ) استفاده کرد. محفظه هاي پلاستيکي ، رطوبت را به مقدار بيشتري در خود حفظ مي کنند. به منظور عمل تهويه و زهکشي بهتر ، کف بستر نگهداري کرم ها بايد داراي سوراخ هاي زهکشي باشد. محفظه را بايد روي چوب يا آجر قرار داد تا آب ثقلي به راحتي خارج شود. از زه آب خروجي ( چاي ورمي کمپوست ) مي توان به عنوان کود مايع در فضاي سبز استفاده کرد. کرم ها تاريکي را ترجيح مي دهند ، براي جلوگيري از ورود نور زياد و ممانعت از کاهش رطوبت موجود ، بايد روي بسترها را با پوشش مناسبي نظير کاه و کلش گندم پوشاند. براي اين منظور مي توان گودالي با عمق 40 سانتي متر در زمين حفر کرد و محفظه را درون آن قرار داد و اطراف آن را با خاک و روي آن را با کاه وکلش گندم پوشاند. 
 
 

مهمترین مزایای چای کمپوست

افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری ها پس از مصرف چای کمپوست محتویاتی دارد که با عمل روی فیلوسفر برگ گیاهان و میکروب های سطح آن ها،با مکانیسم های مختلف از جمله ایجاد مقاومت در تقسیم میکروب ها و پاتوژن ها اثر ضد بیماری زایی را بر گیاهان اعمال می نماید. مواد موثر مختلفی از چای کمپوست استخراج شده اند که از برخی باکتری ها و مخمرهای مفید تا مواد فنولی اسیدآمینه ها را شامل می شوند. از مهمترین شاخص های چای کمپوست می توان پروفایل ترکیبات فنولی پتانسیل احیاء،آنالیز میکزوب های مفید را نام برد. چای کمپوست باعث استفاده ی بهینه ی ورمی کمپوست می شود و میزان دسترسی را بیشتر می کند.علاوه بر این می تواند به صورت اسپری روی برگ ها افشانه شود وبیماری های گیاهی را سرکوب می کند وهمین طور میزان مواد مغذی در دسترس گیاه را افزایش می دهد ویکی از مزایای دیگر چای کمپوست افزایش کیفیت تغذیه ای عطروطعم سبزیجات است. 
 
 

مقایسه ورمی کمپوست و کودهای حیوانی    

۱- این کود نسبت به کود های حیوانی سبک و فاقد هرگونه بو می باشد.
۲- فاقد تخم علف هرز و باکتریهای غیر هوازی
۳- برخلاف کود های حیوانی حشرات را به خود جذب نمی کند.
۴-استفاده بیش از حد از آن سبب سوختن ریشه گیاه نمی شود.
۵- بالا بردن مقاومت گیاه در برابر آفات و عوامل بیماری زای خاک
۶- قابلیت نگهداری بیشتر آب و مواد غذایی
 
 
فهرست این پاورپوینت :
مقدمه
ضرورت
آشنایی با ورمی کمپوست 
ورمی کمپوست
خصوصیات ورمی کمپوست
زیستگاه اصلی
مصارف کرم
شرايط محيطي مطلوب براي توليد كرم پوسال ورمي‌کمپوست
آماده سازي بستر پرورش کرم
ابعاد مناسب بستر ورمي کمپوست
مواد مورد نياز براي استفاده در بستر کرم ها
تغذیه 
کرمها چه چیزهایی را نباید بخورند؟
چرخه زندگي و توليد مثل کرمهاي خاکي
مشخصات کرمها و انتخاب گونه مناسب
تفکیک کرم و کود ورمی کمپوست
موارد کاربردی کرم ها
چای ورمی کمپوست 
مهمترین مزایای چای کمپوست
روش تهیه  پای کمپوستی
مقدار و نحوه مصرف کود ورمی کمپوست
مقایسه ورمی کمپوست و کودهای حیوانی 
مقایسه ورمی کمپوست با کود شیمیایی 
مهمترين ويژگي‌هاي ورمی كمپوست در مقايسه با كمپوست معمولي و ساير مواد كودي
فهرست منابع
 
 
 
 
( با تشکر از خانم زهرا عنبراحسن پور که این فایل را تهیه و در اختیار ما قرار دادند. )
 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های از متن پاورپوینت بوده ، برای دریافت کامل فایل بر گزینه خرید کلیک کنید.
 
 
روش دانلود فایل :
1.کلیک بر گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر
 
قیمت : 15 هزار تومان
قیمت : 5 هزار تومان
 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 3383
  • آی پی امروز : 319
  • آی پی دیروز : 256
  • بازدید امروز : 1,798
  • باردید دیروز : 1,263
  • گوگل امروز : 26
  • گوگل دیروز : 30
  • بازدید هفته : 14,208
  • بازدید ماه : 48,626
  • بازدید سال : 251,067
  • بازدید کلی : 5,921,387